El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.
El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.
El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.
Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.
El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.
Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.
Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.
Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.
El projecte respon a un programa per a un petit hotel situat davant de l’estació de França. La solució atorga tractaments diferents a la part de l’edifici que dóna als carrers estrets i a la part orientada a l’avinguda. El resultat és l’addició de dos cossos totalment diferents. El cos que dóna a l’avinguda és més ample, el tancament és vidrat i els pilars i les jàsseres queden a la vista. El cos del darrere és una estructura murària que allotja habitacions individuals. L’escala concentra tot el dinamisme vertical per mitjà d’una barana contínua que puja en espiral fins a la darrera planta.
Moragas va ser un dels fundadors del Grup R (1951-1961) i posteriorment va ser degà del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya i Balears (1964-66 i 1972-74), on va organitzar una sèrie de conferències d'arquitectes d'avantguarda internacional, com ara Alvar Aalto, Nikolaus Pevsner o Gio Ponti. També va ser fundador de l'Associació del Disseny Industrial (ADI), creada el 1960 dins del Foment de les Arts Decoratives (FAD), i president del FAD des del 1968 fins a la seva mort. Sempre va defensar la concepció orgànica i expressionista de l'arquitectura escandinava contraposant-la a l'Estil Internacional.
L'Hotel Park és un dels projectes que Moragas tenia en procés durant la fundació del Grup R i que van significar la seva plena adscripció al moviment modern. La geometria del solar és molt allargada i estreta, cosa que determinaria completament la concepció i distribució del projecte. La planta s'organitza al voltant d'un passadís central, amb totes les habitacions a banda i banda orientades a l'exterior. La façana principal coincideix amb un tester de set metres i és el lloc on Moragas explora tota mena d'invencions formals. Les façanes laterals, en canvi, són murs neutres retallats per una trama uniforme de finestres.
L’Hotel Park es defineix per la singularitat del solar irregular on va ser construït. Sent un edifici a quatre vents, tres de les façanes de l’hotel donen a carrers molt estrets, de dimensions pròpies de la ciutat intramurs. Per contra, la quarta façana, i per aquest motiu la principal, mira cap l’Avinguda del Marquès de l’Argentera, una de les més amples de la ciutat, tant en el moment de la seva construcció com en l'actualitat. Cal afegir a totes aquestes particularitats urbanístiques els condicionants del terreny en si: per una banda, travessant el solar, es trobava el canal del Rec Comtal; per l’altre, la composició poc consistent del sòl i un nivell freàtic molt proper a la superficie.
Aquests motius van ser decisius en l’elecció d’un sistema estructural mixt de murs de càrrega perimetrals i pilars. La composició de les façanes respon a la disposició de les habitacións i els diferents serveis de l’hotel, excepte en la façana principal, de només set metres d’ample, on s’obren balconades de banda a banda. El fet de no tancar aquests elements amb un mur lateral ajuda a diluir la sensació d’estretor del volum; també són particulars la continuitat de la barana, les bigues acartelades vistes o la lleugeresa de les mampares separadores. En paraules del propi Antoni de Moragas i Gallisà, “es tracta d’un edifici corrent i sense cap pretensió, com han de ser els edificis que es fan cada dia”.
El tractament dels materials canvia la seva escala en els baixos, amb atenció delicada al detall, que es transforma en comfort una vegada passem de la porta d’entrada. L’edifici va ser reformat al 1990 pel seu fill, el també arquitecte Antoni de Moragas i Spa.