Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Informació bàsica de protecció de dades

Responsable del tractament: Col·legi d Arquitectes de Catalunya 'COAC'
Finalitat del tractament: Tramitar la sol·licitud de còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d'aquells que es trobin en domini públic.
Legitimació del tractament: El seu consentiment per tractar les seves dades personals.
Destinatari de cessions o transferències: El COAC no realitza cessions o transferències internacionals de dades personals.
Drets de les persones interessades: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com, l’exercici d’altres drets conforme a l’establert a la informació addicional.
Informació addicional: Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en aquest enllaç

Com anar-hi

En Imatges

Autors

Com anar-hi

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia (9)

  1. Concurs Anual d'Edificis i Establiments Urbans

    Guardonat / Premiat
    Hospital de la Santa Creu i Sant Pau

    Lluís Domènech i Montaner

  2. Hospital de la Santa Creu i Sant Pau

    Lluís Domènech i Montaner

    Hospital de la Santa Creu i Sant Pau

    El projecte és el resultat de la fusió de l’Hospital de Sant Pau i el vell conjunt gòtic de l’Hospital de la Santa Creu, amb la qual cosa es creava un dels elements de més repercussió urbanística sobre la ciutat. L’hospital ocupa nou illes de cases de l’Eixample Cerdà, en un extrem de l’avinguda Gaudí, amb la Sagrada Família a l’altre extrem. Domènech i Montaner aposta per la mateixa organització en pavellons assajada a l’Institut Pere Mata, si bé creant una estructura concentrada soterrada que evita la dispersió funcional dels pavellons, molt criticada per alguns experts de l’època en instal·lacions hospitalàries. Es tracta d’un conjunt de 46 pavellons situats a l’entorn d’un eix que travessa la gran illa de cases diagonalment. Domènech opera així una lectura oberta i innovadora de l’illa de cases tipus del pla Cerdà. L’estructura dels pavellons està modulada en elements que suporten unes voltes de maó, tot afavorint l’adaptació del sistema murari amb la funcionalitat de cada pavelló. L’eix format per l’avinguda Gaudí representa un conjunt monumental únic, als extrems del qual s’erigeixen dues concepcions gairebé antitètiques del sentit de la nova arquitectura i la seva funcionalitat en les necessitats socials de l’època.
  3. Etapa Final de les Obres de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau

    Pere Domènech i Roura

    Etapa Final de les Obres de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau

  4. Restauració del Pavelló de Nostra Senyora de la Mercè de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau

    Víctor Argentí i Salvadó, Antoni González Moreno-Navarro, Josep Lluís González-Moreno Navarro

  5. Premi FAD

    Guardonat / Premiat. Categoria: Restauració
    Restauració del Pavelló de Nostra Senyora de la Mercè de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau

    Víctor Argentí i Salvadó, Antoni González Moreno-Navarro, Josep Lluís González-Moreno Navarro

  6. Mostres d'Arquitectura (Barcelona)

    Seleccionat. Categoria: Intervencions Parcials. Inclou Intervencions de Rehabilitació
    Rehabilitació del Pavelló de l'Administració de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau

    ONL Arquitectura, Joan Nogué i Arbusà

  7. Pavelló Efímer per a la 080 Barcelona Fashion Week

    Rubén Casquero, Ana García

    Pavelló Efímer per a la 080 Barcelona Fashion Week

    El projecte sorgeix de la voluntat de presentar la nova col·lecció de la marca de moda LR3, fonent la realitat virtual i digital amb la física. El plantejament consisteix a crear un espai efímer situat a l'interior del pavelló de la Mare de Déu del Carme, al recinte modernista de Sant Pau, obra de l'arquitecte Domènech i Montaner. L'arribada al pavelló es fa des de la part nord de l'antic hospital i uns avatars nus i pixelats serveixen com a reclam per a l'experiència. La proposta d'arquitectura efímera posa de manifest el contrast entre l'empaquetatge de la construcció pesada i ornamental del patrimoni històric davant de la lleugeresa de l'ambient tecnològic que es crea a l'interior. Per això, s'ha disposat una estructura lleugera autoportant que respecta l'envolupant original, sense entrar-hi en contacte i generant un espai intersticial que evidencia la separació dels dos mons constructius, solucionant alhora el pas de les instal·lacions. Aquesta estructura autònoma configura tres ambients diferenciats i s'ha revestit interiorment amb lones de roba blanca tensades amb un sistema de teles modulars. L'entrada al pavelló es produeix per una petita porta emmarcada a la fusteria original de fusta desgastada de l'edifici. S´ha proposat una cortina de color taronja brillant per potenciar el contrast amb l´ornamentació delicada de motius florals de Sant Pau i transmetre la idea d´accés al món oníric que proposa la marca. Un cop a l'interior del pavelló, accedim a la primera habitació, un espai de línies netes banyat per una il·luminació zenital que tenyeix les lones blanques del color més representatiu de LR3. En aquest primer espai té lloc l'experiència virtual, en què l'espectador se submergeix a l'univers de la marca i coneix, a través dels avatars, la seva nova col·lecció. La segona habitació està formada per un perímetre de pantalles led que formen una envolupant on es projecten els avatars de l'experiència anterior, vestits amb la nova col·lecció i passejant sobre un fons neutre completament blanc. En aquest espai l'usuari es fon com si fos un avatar més, passejant per la catifa taronja. Aquesta catifa substitueix la funció de la passarel·la al llarg de tot el recorregut lineal de la instal·lació, travessant els tres ambients. A la tercera habitació trobem finalment la col·lecció tangible i física, presentada en maniquins de diferents mides i tallatge, suspesa des del sostre amb fils invisibles. Els maniquins semblen així surar a l'espai, recuperant l'experiència virtual vista a la primera sala. Per aconseguir la integració de l'experiència virtual, digital i física a través dels tres espais, s'ha creat una atmosfera densa, incorporant diferents estímuls sensorials. S'ha utilitzat una màquina de partícules per generar el gruix de la boira i s'hi han afegit essències naturals que evoquen un ambient eclesiàstic. Acústicament, l'espai s'ha cobert amb sons binaurals, que a diferència dels sons estèreo, produeixen una sensació sonora més envoltant. Aquests factors estimulaven els diferents sentits i creaven una atmosfera hàptica, transmetent les sensacions de viscositat i textura captades per la vista. Aquesta proposta de presentació de la nova col·lecció de LR3 substitueix la clàssica desfilada tradicional per una experiència immersiva, en què l'espectador també és protagonista. I que així, per la passarel·la d'aquest pavelló, desfilin tota mena de cossos, talles, identitats o estètiques.

Audiovisual

  • Batalla del modernisme: La Pedrera-Recinte Modernista de Sant Pau - Batalla monumental

    43:06

    Batalla del modernisme: La Pedrera-Recinte Modernista de Sant Pau - Batalla monumental

Obres Relacionades

Conjunt Hospital de la Santa Creu i Sant Pau

Bústia suggeriments

Ajuda’ns a millorar el web i el seu contingut. Proposa’ns obres, aporta o esmena informació sobre obres, autors i fotògrafs, o comenta’ns el què penses. Participa!