In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.
The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.
The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.
Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.
The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.
The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.
We kindly invite you to help us improve the dissemination of Catalan architecture through this space. Here you can propose works and provide or amend information on authors, photographers and their work, along with adding comments. The Documentary Commission will analyze all data. Please do only fill in the fields you deem necessary to add or amend the information.
The Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya is one of the most important documentation centers in Europe, which houses the professional collections of more than 180 architects whose work is fundamental to understanding the history of Catalan architecture. By filling this form, you can request digital copies of the documents for which the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya manages the exploitation of the author's rights, as well as those in the public domain. Once the application has been made, the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya will send you an approximate budget, which varies in terms of each use and purpose.
El volum de l'edifici és megaforme, és a dir, una porció de un prisma hexagonal. Les funcions concretes han estat subordinades a aquest “tot” formal que conserva l'escala de les construccions tradicionals de la Cerdanya. Cadascun dels tres pisos es divideix en dos nivells. L'inferior conté un garatge doble, cuina i menjador. El superior, la sala d´estar, entrada i pòrtic. Mig pis més amunt es troben els dormitoris. Sota la teulada hi ha les habitacions dels hostes, i finalment unes grans golfes. La marcada diferència entre la megaforma clara i primària dissenyada per aconseguir una escala correcta amb el paisatge, i el disseny lax de la microforma subsegüent sorprèn les primeres expectatives. El gran volum i l'enorme pòrtic desperta un interès que decau amb el tractament poc simpàtic de la superfície, dels angles, de la proa sortint de la façana sud, de les baranes del balcó, de l'ocurrència rara del vestíbul de l'entrada, de l'estructura ambigua de la coberta, elements que tots junts constitueixen una col·lecció heterogènia de detalls que semblen destruir l'escala estimulant del tot. L'exclusió de l'angle recte sempre constitueix un esdeveniment estimulant a causa de les seves possibilitats complexes espacials quan es tracta d'un edifici petit, però els problemes extrínsecs de planificació que engendra han de ser resolts amb molt de compte. Les formes sobrants i incòmodes en la distribució interior, sobretot al saló, indiquen que aquest problema innecessari no s'ha resolt de manera satisfactòria. No obstant això, amb tots els seus defectes i precisament per aquests motius, l'edifici constitueix un exemple didàctic diàfan de les diverses funcions i contradiccions de la megaforma i de la microforma. Una fusió satisfactòria enfosqueix la realitat subjacent a aquesta decisió generadora i creadora d'una opció primària a favor d'un tipus megaforme o un altre. La resta de la composició hauria de ser com un complement i donar noves variacions a les regles de la idea original.