In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.
The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.
The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.
Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.
The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.
The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.
We kindly invite you to help us improve the dissemination of Catalan architecture through this space. Here you can propose works and provide or amend information on authors, photographers and their work, along with adding comments. The Documentary Commission will analyze all data. Please do only fill in the fields you deem necessary to add or amend the information.
The Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya is one of the most important documentation centers in Europe, which houses the professional collections of more than 180 architects whose work is fundamental to understanding the history of Catalan architecture. By filling this form, you can request digital copies of the documents for which the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya manages the exploitation of the author's rights, as well as those in the public domain. Once the application has been made, the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya will send you an approximate budget, which varies in terms of each use and purpose.
És el primer encàrrec que rep Domènech i Montaner a Reus, des que es fa càrrec de les obres de l’Institut Pere Mata. La casa és una capsa profusament articulada en tres façanes: la que dóna al carrer és virtualment simètrica, a excepció del pilar de la cantonada i del balcó de la planta noble; la façana posterior genera una simetria regular a partir d’elements diferents, i el balcó ha esdevingut una barana de ferro lleugera, sobre mènsules que enllacen amb les obertures de la planta baixa. L’ús dels elements arquitectònics en l’articulació dels volums constitueix un clar precedent dels procediments compositius de l’arquitectura moderna.
El notari de Falset afincat a Reus Pere Rull i Trilla, que era membre fundador de la Sociedad Manicomio de Reus i proper a la Unió Catalanista, va encarregar el 1900 a Domènech i Montaner la seva residència particular a Reus.
Anys després, a la parcel·la del costat, el mateix Domènech construí la casa Gasull, i els dos propietaris iniciaren un litigi per un tema de l’alçada edificatòria de la segona construcció.
L’edifici de planta quadrada té una alçada de planta baixa i dos pisos amb soterrani, i es situa en un extrem del solar de manera que està envoltat per un jardí interior. D’aquesta manera la casa té tres façanes, dues al pati i la principal al carrer.
Les façanes són de maó vist amb un basament de paredat i sòcol de pedra i estan ricament decorades amb el repertori d’arts aplicades de Domènech: ceràmica policromada, forja, pedra esculpida...
Els buits de façana estan emmarcats amb pedra treballada i elements ornamentals d’inspiració medieval. Les cantonades estan resoltes amb una columna de triple alçada i la balconada correguda del primer pis, repetint el gest de fer girar el balcó d’altres obres anteriors.
Els elements decoratius evoquen la professió del propietari (la balança, el llibre obert i espasa, ploma d’au, etc.) i diversos elements florals. L’anagrama del propietari, PR, es troba en el remat de timpà d’arc rodó de la façana. I el símbol de la justícia amb les balances.
De la decoració interior només es conserven part de les fusteries, alguns paviments de mosaic hidràulic i estucats al foc i pintures decoratives d’alguns paraments i sostres.
Quan va morir Pere Rull, el 1921, va cedir la casa a l’Ajuntament a canvi que hi instal·lés un museu municipal, que finalment obrí les portes el 1934. També va ser arxiu. Es va rehabilitar el 1989 i actualment acull l’Institut Municipal Reus Cultura.