In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.
The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.
The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.
Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.
The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.
The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.
We kindly invite you to help us improve the dissemination of Catalan architecture through this space. Here you can propose works and provide or amend information on authors, photographers and their work, along with adding comments. The Documentary Commission will analyze all data. Please do only fill in the fields you deem necessary to add or amend the information.
The Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya is one of the most important documentation centers in Europe, which houses the professional collections of more than 180 architects whose work is fundamental to understanding the history of Catalan architecture. By filling this form, you can request digital copies of the documents for which the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya manages the exploitation of the author's rights, as well as those in the public domain. Once the application has been made, the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya will send you an approximate budget, which varies in terms of each use and purpose.
L'any 1917 Rafael Masó guanya el concurs convocat per l'Ajuntament de Girona per a la nova façana del cementiri. El seu projecte preveu una paret de tanca paral·lela a la carretera de Sant Feliu amb un pavelló a cada extrem (la casa del guarda i la capella) i una nova portalada a la part central, que quedarà sense realitzar. El mur de tancament, construït amb pedra de Girona i coronat per un fris ceràmic, presenta diversos elements escultòrics de caire simbòlic. Els pavellons dels extrems combinen les argerates grises de Quart realitzats a Can Marcó, la pedra de Girona i la ceràmica vidriada de La Gabarra de la Bisbal.
El cementiri modern de Girona data del primer terç del s. xix, quan els petits i parroquials s’agruparen en un equipament general extraurbà. L’ordre reial de Carles III va quallar, doncs, quan les ciutats van iniciar llur expansió. El nou cementiri s’ubicà en terrenys de Sant Daniel, fora del terme de Girona, i segueix quant a ordenació la incontestada arquitectura il·lustrada de l’època, repartint les sepultures a la manera d’una ciutat neoclàssica: passeigs, places, xamfrans, punts nodals... L’arquitectura hi és més aviat elemental, excepte en la capella, fidel als cànons puristes del neoclassicisme revolucionari (1851). El seu gran pòrtic toscà, que presideix axialment el recinte, i la menuda planta circular, amb cúpula i volta perimetral sobre un anell de vuit grans pilars, són les úniques i inquietants mostres d’aquest «estil públic». S’hi poden destacar alguns túmuls i panteons —Bosch-Moré, de J. O. Mestres; Muxach, d’Espelt, Martínez Davalillos i Camps, a la capella; i Guilayn (1924)—, la creu del 1723 i el propileu d’entrada (1829).
La façana de Masó deriva d’un concurs i destil·la molt literalment el simbolisme i l’arcaisme presents en tota la seva producció. L’al·legoria Origen, actuació i destrucció de la mort, d’esquerra a dreta, va quedar incompleta precisament en la seva àrea central, però la fàbrica gairebé ciclòpia, l’alegre plafonat de ceràmica groga estrigilada, l’ús de la terra cuita negra i els relleus zoomòrfics i simbòlics plasmen no tan sols un moment d’introspecció de l’autor, sinó també tota una concepció litúrgica i religiosa vinculada a la recerca paleocristiana del noucentisme.
Escribà&Nadal, Joan Escribà Serra, Miós Nadal Casaponsa