In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.
The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.
The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.
Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.
The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.
The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.
We kindly invite you to help us improve the dissemination of Catalan architecture through this space. Here you can propose works and provide or amend information on authors, photographers and their work, along with adding comments. The Documentary Commission will analyze all data. Please do only fill in the fields you deem necessary to add or amend the information.
The Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya is one of the most important documentation centers in Europe, which houses the professional collections of more than 180 architects whose work is fundamental to understanding the history of Catalan architecture. By filling this form, you can request digital copies of the documents for which the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya manages the exploitation of the author's rights, as well as those in the public domain. Once the application has been made, the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya will send you an approximate budget, which varies in terms of each use and purpose.
El Patronat Obrer de Tarragona era propietari de dos edificis al carrer d’Armanyà, fins que va decidir comprar l’edifici de la Rambla Nova núm. 46 per tal de disposar d’un teatre amb accés al carrer principal de la ciutat. Jujol havia de salvar el desnivell del nou accés per la Rambla, que es trobava a 2,50 metres per sobre del jardí, i havia d’inserir-hi un espai especialment petit, el nou teatre, de 17 x 20 metres. Per resoldre el primer problema decideix situar l’entrada al teatre al primer pis. I per resoldre el segon, decideix utilitzar com a escenari l’edifici construït per Salas al carrer d’Armanyà. Jujol no es va proposar construir un teatre a la italiana, sinó que el teatre Metropol és concebut com un espai obert capaç d’acollir les diverses activitats d’un ateneu. Opta per emprar el ferro per aconseguir una sensació de lleugeresa. La sala és coberta amb tres jàsseres de 13 metres de llum, separades 4 metres entre elles, que se sostenen sobre tres esvelts pilars de 8 metres d’alçària i 26 centímetres de secció. Això afavoreix la continuïtat espacial des de l’entrada fins al jardí posterior. També el passadís adossat a la mitgera és construït amb una fina estructura metàl·lica que suporta set petites voltes ogivals.
El teatre per al Patronat obrer de Tarragona, constitueix un dels primers encàrrecs que rebé Jujol com a arquitecte independent. Com era habitual en els seus encàrrecs es tractava d’una reforma. Consistia en un petit equipament, que havia de donar suport a petites representacions, celebracions o actes d’institucions locals, vinculats a l’església.
Aquest es situava entre els locals del patronat al carrer Armanyà i el nou solar adquirit a la Rambla Nova número 46. Així doncs l’edifici havia de salvar un desnivell de 2’50m, i havia d’incorporar una sala especialment petita de 17x20 metres. Jujol situa l’accés a la planta primera i utilitza com a escenari l’edifici construït per Salas al carrer Armanyà.
La sala, es cobreix amb tres grans jàsseres de 13 metres de llum, separades 4 metres entre elles, sostingudes sobre esvelts pilars de 8 metres d’alçària i 26 centímetres de secció. S’evita d’aquesta forma una concepció de teatre a la italiana, i es fomenta una relació espacial directa entre el jardí la sala i l’accés principal. El passadís construït a la mitgera es resol amb una estructura metàl·lica lleugera, que recull set petites voltes ogivals.
El teatre fou concebut com una al·legoria religiosa: un vaixell (l’església) en la que els espectadors s’embarquen i se salven en les onades tempestuoses de la vida. Aquesta voluntat s’evidencia per exemple en el tractament ondulant de falsos sostres, baranes, arestes o en els gravats executats directament sobre el formigó amb motius marins.
A causa de les desavinences, Jujol no veié finalitzades les obres, i encara en vida en pogué veure les modificacions a que fou sotmès com la reconversió en cinema.