-
Cases del Tenor Francesc Viñas
Conjunt arquitectònic de tres cases que pertanyien al tenor Francesc Vinyes. La de l'extrem dret té un interessant voladís sobre teulada. La de l'extrem esquerre és una torre feta de pedra amb esgrafiats en les llindes de les finestres i balcó també de pedra aixecat damunt de mènsules amb volutes. Portal senzill i torre aixecada al costat amb terrassa a la part superior. Els jardins contenen diversos elements interessants. Sobretot cal destacar el colomar d'estil modernista que té una torreta adossada i els teulats amb ceràmica vidriada. Té molts elements de ferro forjat, destacant les finestres amb ornamentació floral. Combina maó amb arrebossat. Envoltant el jardí queden restes d'una barana amb formes corbes, de trencadís de ceràmica que alterna rajoles amb tons marronosos i blancs. Finalment hi ha un conjunt escultòric de tres figures relacionades amb personatges o elements d'òperes de Wagner que el tenor Viñas havia representat. A la casa del mig es veuen escrits a la façana diversos noms de músics. Són totes torres construïdes no fa pas més d'un segle. El jardí del tenor Viñas fou adecentat als voltants de 1900 i va conéixer una remodelació els anys 1956-60, promoguda per Jacint Vilardell, gendre del tenor. Del primer jardí, queden restes de la barana, les capelletes (ambdues atribuïdes a Gaudí) i el colomar (atribuït a Puig i Cadafalch). Amb la remodelació van desaparèixer alguns elements i se n'afegiren de nous, com el grup escultòric ja esmentat.1906 - 1908
-
Moià Fire Station
Josep Ferrando Architecture, Mar Puig de la Bellacasa i Delàs, Manel Casellas Oteo, Josep Ferrando, Pedro García Hernández
A compact, austere building that gives prominence to the structure as an expression of its presence in the territory. A sequence of porticoes perpendicular to the street and the landscape project asymmetrical overhangs that enhance the transparency between the two parts of the territory, constructing a plane 7 metres above the ground that seems to float above the fields. A neutral and modular element that will easily allow for future extensions. The double scale of a portico embedded in another portico, like a Russian doll, resolves the coexistence between the domesticity required by the fireman who lives in the park and the size of the lorries that live in the garage. A single gesture that systematises and unites. The industrialisation demanded in the competition to build the Park in the shortest possible time is resolved by means of elements made in the workshop and assembled on site. A laminated timber skeleton forms the double pillars (to give slenderness) and the beams braced by these pillars. Wooden sandwich panels modulate the façade in a checkerboard pattern that shades the relationship between interior and exterior according to their uses. A construction based on the efficiency of materials, where no waste is produced due to its industrialisation and where CO2 is fixed through the use of wood - a material symbol of the 21st century and an ideal choice due to its low conductivity compared to, for example, steel. The material is structure, protection and enclosure at the same time.2020