-
Pont Penjant d'Amposta
Va ser inaugurat, l'any 1921, per Primo de Rivera i projectat i dirigit per Eugenio Ribera, enginyer innovador en el camp del formigó armat i les estructures metàl·liques. El pont, muntat sobre dues pilastres de 24 m d'alçada, va ser el de llum mes gran del país fins fa poc temps. Amb l'adaptació a les noves sol·licitacions de tràfic, va perdre en claredat conceptual. A les terres ebrenques hi han altres ponts dignes d'admiració: el Pont de l'Estat (pioner en l'ús de l'estructura mixta acer-formigó) i el Pont del Mil·lenari (plenament integrat al paisatge), ambdós a Tortosa.1921
-
1940 - 1941
-
1972
-
1973 - 1975
-
Cadí Tunnel Maintenance and Control Building
Studio PER, Pep Bonet Bertran, Cristian Cirici i Alomar
Emplaçament L’edifici es troba en el municipi d’Urús, sobre la cota 1.200 i en el marge Est de la carretera d’accés al túnel, en el punt en que hi ha les cabines de peatge. Dit d’altre manera, es troba a uns 300 metres enllà, en sentit Cerdanya, de la boca Nord del Túnel del Cadí. Programa funcional del centre de manteniment i control La part més important de l’edifici, està dedicada a facilitar el manteniment del túnel i accessos, així com les seves instal·lacions. Es tracta de: garatges per a guardar-hi els camions llevaneus, un gran magatzem per a la sal que s’utilitza per prevenir les glaçades sobre la carretera, i diferents magatzems més petits per a guardar material de reposició de ventiladors, làmpades de recanvi pels aparells d’enllumenat, i material mòbil de senyalització. Altres dependències de l’edifici, estan més lligades al control remot del que succeeix en el túnel pròpiament dit i en els seus accessos, així com a la mesura de les variables atmosfèriques, a partir de les quals es comanden automàticament les turbines destinades a renovar-ne l’aire. Finalment, també hi ha instal·lades les oficines administratives de l’empresa concessionària, i els serveis necessaris com a base operativa de peatgistes i mantenidors de les instal·lacions i de les vies de tràfic pròpiament dites. Descripció de l’edifici L'edifici s'ha projectat en el punt de trobada entre el pendent de les muntanyes que formen la Serra del Moixeró i una esplanada, formada artificialment per a ubicar-hi les cabines i barreres del peatge, de tal manera que l’edifici té una sola façana que mira envers l’esplanada, ja que la façana posterior és, de fet, un mur de contenció de la muntanya. En planta té una forma semblant a una clau de serreta, i és per això que en transcurs de la seva construcció, entre els encarregats els tècnics i la propietat, ens hi referíem com: ”La Clau". El cap circular està ocupat pels garatges, magatzems, tallers i el control. L'orifici central del cap, és un pati de maniobres pels vehicles. La part dentada està ocupada per les altres dependències citades anteriorment. El tractament formal de la coberta de l'edifici és el mateix que el de la muntanya, doncs es tracta d'una coberta plana del tipus invertit amb grava procedent de la mateixa muntanya i amb certes àrees plantades amb la mateixa vegetació de turó baix que pobla el terreny natural circumdant. Aquesta coberta camuflada, te només algunes intervencions més arquitectòniques com una claraboia continua entre el forjat i el mur de contenció del terreny i un gran lluernari centrat en l'espai d'accés a l'edifici. Els materials i les tècniques constructives L’estructura resistent de l’edifici, és íntegrament de formigó armat, a base de pilars i bigues formigonades “in situ”, i biguetes prefabricades en forma de π recolzades sobre les esmentades bigues. Amb aquesta solució mixta, vàrem aconseguir reduir el temps d’execució de l’obra, importància en un indret en el que als hiverns són freds i molts dies és impossible formigonar. En les façanes, les finestres amb fusteria d’alumini, estan muntades sobre pre-marcs d’acer. Les targes superiors són de pavès, i en les parts opaques el disseny de l’especejament, combina franges a base de blocs de formigó, amb franges de maó. A la plaça interior, dissenyada per a maniobrar els vehicles, les portes dels diferents magatzems i garatges que l’envolten, estan composades a base de triangles pintats de diferents colors, com una forma d’identificar-les. Ara fa vint anys Al refer el que vaig escriure en acabar l’edifici, ara fa vint anys, recordo amb nostàlgia la forma de dirigir les obres d’aquella època. Un cop a la setmana després de travessar la collada de Tosses, molt sovint nevada, ens trobàvem a peu d’obra: L’Andrés Alcolea que era l’encarregat, en Santiago Sardà, en representació de FOCSA, en Bernardo Monclús, en representació de la propietat, i jo mateix. I després d’una jornada intensa trepitjant l’obra i sense el destorb dels telèfons mòbils, anàvem junts a dinar, i a taula, continuaven les converses entorn a l’obra, en la que tots col·laboràvem positivament i amb entusiasme. En fi, uns dies molt diferents als de les visites d’obra actuals, gairebé sempre visites virtuals en el sentit de no acariciar els pilars i murs, i trepitjar els forjats, i que es desenvolupen al voltant d’una taula situada en una barraca prefabricada, i en les que gairebé només es parla dels informes rebuts de les diferents empreses de control, i de preus contradictoris.1983 - 1984
-
1991
-
Glòries Catalanes Square
Arriola & Fiol Arquitectes, Andreu Arriola Madorell, Carme Fiol i Costa
The recent history of the square begins with the drafting and approval of the Special Plan for the North/Glòries Sector at the end of 1989, which projected the opening of the southern section of Meridiana Avenue, while giving continuity to the streets of the plot and proposing the location of the city's major cultural facilities— L’Auditori, the National Theatre of Catalonia, the Archives of the Crown of Aragon—at the same time as providing urban planning support that adapted the determinations of the General Plan of 1976 to the infrastructural actions that would finally make the construction of the square possible. At that time, the square was a chaotic road junction that connected Diagonal, Gran Via and Meridiana Avenues with the A-17 and A-19 motorways. The chaotic support structure of the viaducts that resolved the link had lost all signs of urbanity and did not recognise the centrality of the square. The architectural solution of the square uses traffic as project material. The feasibility, the geometry of the road layouts and the cars determine the scale and dimensions of the proposal.1989 - 1992
-
Transformation of Public Spaces Around Esplugues Town Hall and Main Road
BB+GG Arquitectes, Jaume Benavent, Elisabeth Galí i Camprubí, Andrés Rodríguez, Ruediger Wurth
Restorative and austere public spaces: that is to clean, order and repave instead of starting from scratch. Intervention is only carried out at strategic points to clean up the old fabric, particularly degraded over the years. The space flows free of obstacles and establishes the relationship between the public buildings that are concentrated here. They force us to maintain some pre-existences and we respond by projecting the space as a kind of patchwork: we keep the central part of the old garden square which gives it a certain character of a town square. We do the same with the children's leisure areas that we circle in an elliptical enclosure, and with the farmhouse, which we free from the fences and surround it with public space. The church, the town hall building and the farmhouse itself complete the patchwork.2009 - 2010
-
Reorganization of the Guinardó Ring Road and La Rovira Tunnel (South Entrance)
Martínez Lapeña-Torres Arquitectos, José Antonio Martínez Lapeña, Elías Torres Tur
The surface of action is 5 hectares. The viaduct that floated over the public space has been demolished and vehicular traffic has been reorganised. Walking and playing spaces for citizens are now on the spotlight. Lifts, escalators and ramps allow you to move comfortably despite having to overcome large topographical differences. In the steepest section of the Ronda de Dlat, the two directions of traffic were separated by five metres of height. The fact of demolishing the overhang that supported the upper circulation and moving the vehicles to the lower level has allowed this upper area to become a large promenade, with circulation restricted to services and access to the buildings' garages. The wall on which the overhang rested, the support of this new promenade and next to which traffic now flows in two directions, has been covered with sound-absorbing bricks glazed in two shades of green. A longitudinal planter runs along the upper part of the wall, with hanging plants that help to make its inevitable presence more friendly. All the walls of the renovated area are faced with the same glazed bricks and are crowned by granite blocks. A continuous salmon-coloured modified asphalt pavement covers all pedestrian areas. The lanterns are conventional, in the shape of a curved branch. 470 trees of different species have been planted, especially the tipuana species, to achieve a more unified image throughout the complex. The result has been effortlessly assimilated by the citizens, as if the previous discordant elements about this space had never existed before.2001 - 2011
-
Remodelling of Passeig de Sant Joan Avenue (Phase 1)
The layout of Passeig de St Joan as an important 50m boulevard was first laid down by Ildefons Cerdà in his Eixample project, approved in 1859. The new remodelling proposal sets two basic objectives: to give priority to the pedestrian use of the boulevard and turn it into a new urban green zone extending right up to Ciutadella Park. In order to achieve these objectives the project has adopted three fundamental urban planning criteria: - To guarantee the continuity of the section along the length of the boulevard. The new section is symmetrical and extends the width of the current pavements from 12.5m to 17m, maintaining the century old trees and accompanying them with two new rows of trees. - To adapt the urban space to different uses. The 17m of pavement have been organised in such a way that 6m are allocated to a pedestrian pavement whilst the remaining 11m under the rows of trees are for recreational uses (benches, children's play areas and bar terraces). The new proposal reduces the number of traffic lanes, creates leisure zones under the trees and segregates the bicycle lane. - To promote the Passeig de St Joan as a new and sustainable urban green zone. In order to achieve this, two new rows of trees will be planted on both sides of the existing century old trees to create an area of natural shade that will accommodate the new recreational zones. The treatment of the soil with mixed pavements and the automatic watering system that uses phreatic water are key to ensuring substrata drainage that will guarantee the survival of the vegetation. With this new proposal, the Passeig de St Joan has won back its social value as an urban space that provides a variety of requested uses and functions whilst also addressing key aspects of biodiversity and sustainability. This street’s urban transformation has enabled us to revitalise its commercial life and recreational uses, whilst at the same time retrieving its historical value as a main boulevard that continues right up to Ciutadella Park.2009 - 2011
-
Estacions de Peatge a l'AP-7
Bru Lacomba Setoain, Eduard Bru i Bistuer, Neus Lacomba Mongé, Victor Setoain Perego
El projecte pretén fer de cada peatge una part integrant d'un lloc, una exaltació de la tècnica d'avantguarda i també del respecte al medi ambient i al paisatge. Els peatges estan fets des de l'estilització de la imatge de les autopistes d'ACESA i dels elements de superfície que constitueixen unes construccions enteses com a plecs del sòl, assimilables al pla de la calçada asfaltada, a prats o camps de cultiu, i fins i tot a 'terrain vagues' en funció d'un entorn més o menys natural o periurbà. La imatge dels peatges d'ACESA està incorporada extensament a l'imaginari col·lectiu, a diferència d'altres autopistes del Principat i comunitats autònomes. En el context actual, la possessió d‟una imatge de marca és un fet i un valor decisiu. El projecte pretén aquest doble caràcter, subratllant tot allò que sigui tècnic, però també tot allò que sigui naturalesa, preservant abans de res una relació harmònica entre tots dos. L'autopista s'activa com a element de transmissió de la informació i guia de reconeixement d'un paisatge determinat, contribuint així a la definició de caràcter i el to de les autopistes d'ACESA. Senyalització de l'alçada de les cabines, pla horitzontal i plans baixos: colors del paviment (teletags, versió automòbils i camions)... Si s'entén l'àmbit del peatge com un paisatge característic de la modernitat, el valor del pla del sòl adquireix un valor decisiu. L'aparició del color en aquest àmbit (senyalització vies T de cotxes i camions) ja comença a ser un valor determinant en termes tant de senyalització com ambientals i paisatgístics. D'aquesta manera, s'hi preveuen textures de color, cultius d'usos o plantacions de missatges.2011