Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Informació bàsica de protecció de dades

Responsable del tractament: Col·legi d Arquitectes de Catalunya 'COAC'
Finalitat del tractament: Tramitar la sol·licitud de còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d'aquells que es trobin en domini públic.
Legitimació del tractament: El seu consentiment per tractar les seves dades personals.
Destinatari de cessions o transferències: El COAC no realitza cessions o transferències internacionals de dades personals.
Drets de les persones interessades: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com, l’exercici d’altres drets conforme a l’establert a la informació addicional.
Informació addicional: Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en aquest enllaç

Obres

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia (9)

  1. Restaurant Tràffic

    Jordi Romeu

    Restaurant Tràffic

    La primera apertura al mar de la ciutat de Barcelona després de la dictadura fou el passeig dissenyat per Manuel de Sola-Morales conegut com a Moll de la Fusta, en record de l’activitat que tingué aquesta part de la ciutat fins als anys 80. El projecte del moll té 5 edicles, resolts amb una estructura de fusta laminada i van esser concebuts com uns espais pensats per a tenir activitats pròpies del ram de l’hostaleria, com bars, restaurants, etc. i coronat amb unes cobertes ondejades recordant les ones que arribaven al moll. Per concurs públic , se’ns va adjudicar un dels espais centrals, que vàrem proposar com una caixa de fusta fenòlica sota la coberta, intentant de integrar-se amb l’edifici existent i que gaudís de les noves perspectives que oferia la ciutat gracies a la seu privilegiat emplaçament.
  2. Premi FAD

    Seleccionat. Categoria: Interiorisme
    Restaurant Tràffic

  3. Intervencions a la Casa Bruno Cuadros

    Jordi Romeu

    Intervencions a la Casa Bruno Cuadros

    Sobre una obra capdavantera de Josep Vilaseca (1848/1910 ) a les Rambles, consistent amb una “follie“ xinesca sense precedents al país i amb una carrega formal i estilística única, vàrem intervenir l’any 1988 de cara a restituir el que ens fos possible d’una de les mostres mes destacades del modernisme barceloní. Els baixos estaven molt malmesos i seguin les pautes que recollíem de l’enderroc i les pintures amagades originals, vàrem fer noves escales i encaixàrem un programa bancari d’atenció al públic a peu de la Rambla , amb un altell per als quadres directius de Caixa de Sabadell. També vàrem intervenir al badalot de la coberta, on no quedaven mes que restes malmeses de l’original i ho vàrem substituir per un cos de materials i formes actuals.
  4. Premi FAD

    Finalista
    Intervencions a la Casa Bruno Cuadros

  5. Hotel Condes de Barcelona

    Jordi Romeu

    Hotel Condes de Barcelona

    Josep Vilaseca, arquitecte ( 1848/1910 ) va construir l’any 1888 al carrer Mallorca dues cases pels germans Enric i Angel Batlló. Entre les dues edificacions va disposar un pas en forma de carreró d’amplada 3,72 m per entrar els carruatges al garatge interior d’ambdues edificacions. L’encàrrec fou unir ambdós edificis per a fer-hi una ampliació d’habitacions de l’hotel Comtes de Barcelona i resoldre la presencia d’instal·lacions al pati interior de mançana, que volien convertir en un espai d’us privilegiat pels usuaris de l’hotel. La planta es va resoldre fent us de l’ofici, mentre que les façanes proposaven un gran mur-cortina de vidre entre els edificis de Vilaseca del c. Mallorca de cara a mantenir l’absència de forma entre les dos construccions, es a dir, el buit, i que es refractis el cel i els arbres enlloc de recórrer a composar una façana a l’ús normatiu. Al pati interior hi proposem una façana inclinada que tancava la fondària de la mitgera de l’edifici contigu amb un panell de fusta fenòlica que amaga les instal·lacions i permet la seva ventilació. L’any 2010 ? ambdós intervencions foren destruïdes per OTB
  6. Rehabilitació de la Casa Pich i Pon

    Robert Brufau i Niubó, Jordi Romeu

    Rehabilitació de la Casa Pich i Pon

  7. Pavelló Teodora Lamadrid 30

    Jordi Romeu

    Pavelló Teodora Lamadrid 30

    Es tracta d’una rehabilitació integral dels baixos d’una finca dels any 40 a la Bonanova. A diferencia de les mesures habituals que tenen d’amplada en aquests tipus de locals, aquesta tenia la totalitat de la pròpia finca, uns 15 m. Això ens va ajudar per donar cabuda a un programa mixt de estudi d’arquitectura i habitatge articulat a través d’un pati interior que els uneix. Aquet pati articula la vida de l’espai, eliminant a través de l’ús del vidre els espais interiors i exteriors per a convertir-los en un de sol, amb la complicitat del porxos i voladissos que reforcen aquesta idea unitària i monolítica d’espai únic sense obstacles ni separacions, del carrer fins al pati interior en un sol llenguatge formal.
  8. Rehabilitació del Palau Mornau

    Jordi Romeu

    Rehabilitació del Palau Mornau

    Sobre l'obra de l’arquitecte modernista Manuel Raspall (1877-1937) vàrem reproduir tota la complexitat formal i estilística que tenia l’edifici al llarg dels seus mes de 200 anys d’existència. Excepte unes dependències interiors sense valor i malmeses per les humitats, la resta d’espais foren rehabilitats segons les restes trobades al propi edifici, motllures, esgrafiats, especejaments, etc., fetes amb la col·laboració inestimable i valuosa d’Arturo Van den Eynde, arquitecte (1946-2003), del constructor i dels artesans qualificats contractats. Vàrem proposar una distribució de mobiliari expositor centralitzat que no contactava amb els murs existents de cara fer visible la seva riquesa formal i ens permetia que també fossin làmpades, alhora que ens permetia posar els conductes d’aire amagats al seu interior.
  9. Piscina i Garatge a la Casa-Estudi Coderch

    Jordi Romeu

    Piscina i Garatge a la Casa-Estudi Coderch

    La possibilitat d’actuació en la casa de José Antonio Coderch va venir per canals tan inhabituals com estranys al tractar-se del lloc i la historia que contenen. En realitat , l’encàrrec no intervé en cap dels espais originaris de Coderch, ja que aquets ja varen ser remodelats per la família Ferrater a principis dels 2000. Es tractava de fer un garatge i una piscina, així com la tanca perimetral a la resta de parcel·la que l’arquitecte no havia intervingut. Això ens donava llibertat per a proposar els espais ja que no hi havia intervenció prèvia per part del mestre, convertint-nos no en autors de res sinó en intèrprets del seu llenguatge, com escales , murs, pèrgoles , buit i ple, presents tota l’estona.

Arxiu

  • Hotel Condes de Barcelona

    Dibuix

    Hotel Condes de Barcelona

Bibliografia

Bústia suggeriments

Ajuda’ns a millorar el web i el seu contingut. Proposa’ns obres, aporta o esmena informació sobre obres, autors i fotògrafs, o comenta’ns el què penses. Participa!