Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2025 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2025 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2025 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2025 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Informació bàsica de protecció de dades

Responsable del tractament: Col·legi d Arquitectes de Catalunya 'COAC'
Finalitat del tractament: Tramitar la sol·licitud de còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d'aquells que es trobin en domini públic.
Legitimació del tractament: El seu consentiment per tractar les seves dades personals.
Destinatari de cessions o transferències: El COAC no realitza cessions o transferències internacionals de dades personals.
Drets de les persones interessades: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com, l’exercici d’altres drets conforme a l’establert a la informació addicional.
Informació addicional: Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en aquest enllaç

Obres (7)

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia (8)

  1. Església de Montserrat

    Josep Firmat i Serramalera, Pere Samsó i Heres

    Església de planta rectangular adossada amb dues façanes fent cantonada. Presenta una nau coberta amb volta dividida per quatre arcs torals, amb sagristia i cambril situats darrere el baptisteri. Façanes: la principal està ordenada simètricament amb el portal d'accés de mig punt, amb arquivoltes, l'ultima de les quals s'enllaça amb la línia d'imposta. A sobre del portal, un rosetó. Capcer coronat amb cornisa i arcs cecs. La façana lateral presenta una sèrie d'obertures que no segueixen un ritme unitari i també apareix un tros d'arqueria cega en un tram. 1887: Començament de l'obra. 1906: Benedicció. 1909: Cremada a la Setmana Tràgica i refeta de nou. 1932: Construcció del cambril.
  2. Casa Devant

    Josep Firmat i Serramalera

    Casa Devant

    Edifici d'habitatges entre mitgeres, fent xamfrà. Edifici que consta de soterrani, planta baixa, dos pisos i àtic retranquejat amb coberta, formant mansarda. Presenta planta asimètrica, amb dos cossos laterals de diferent llargària que s'articulen amb el cos de xamfrà. La façana en cantonada és simètrica, amb semi-rotondes als angles. Al primer pis balconada de ferro. Façanes laterals amb un ritme de balcons i finestres alternats, d'esquema vertical, ordenades regularment. Accés per la façana lateral més estreta. Ús de la pedra en la planta baixa i en els ornaments; en la resta de façana, totxo arrebossat imitant pedra de fil. Començament del segle XX: construcció. 1936: ampliació.
  3. Casa Arderiu de Manresa

    Josep Firmat i Serramalera

    Edifici d'habitatges entre mitgeres fent cantonada, amb façana a dos carrers. Format per planta baixa i quatre pisos, amb un cos principal en cantonada amb tribuna a nivell de primer i segon pis arrodonida, i remat amb un templet rodó cobert amb cúpula esfèrica de pissarra. En aquest cos de cantonada s'articulen dues ales laterals. Les obertures de les ales laterals estan ordenades segons eixos verticals, amb balcons de ferro i arcs rebaixats en totes elles. Cornisa de pedra suportada per permòdols i coberta amb mansardes. Conjunt de caràcter monumental, neoclàssic, amb clares influències de l'arquitectura residencial francesa. Inici de la construcció vers el 1910
  4. Quiosc de l'Arpa

    Josep Firmat i Serramalera

    Quiosc de l'Arpa

    Quiosc d'estil modernista, que forma un conjunt harmònic amb la casa també modernista, "ca la Buresa", situada a la mateixa plaça. La seva tipologia és pròpia de principis de segle, moment en què les ciutats s'embelleixen fruit del desenvolupament econòmic i burgès. Es tracta d'una edificació aïllada, de reduïdes dimensions, que tenia i té per objecte la venda de diaris i revistes. És de planta quadrada, d'unes dimensions de 2,20 x 2'20m. i una alçada interior de 3,2m. La seva estructura té un aire classicitzant i s'han de distingir clarament tres parts: 1- un basament de pedra esculpida amb motius geomètrics i florals. 2- un cos de fusta i vidre, que resol la transició a la coberta mitjançant una franja d'ornamentació concebuda com a capitell. 3- constituïda per la coberta, amb volta de canó en forma de creu, d'alumini gofrat. Culmina la construcció un element treballat en ferro, que dóna esveltesa al conjunt. La data de construcció del quiosc és la del 20 d'abril del 1917, per la raó social "Salles i Amat". Substitueix a un anterior de fusta obra d'Ignasi Oms. El seu disseny segueix molt directament al del quiosc de l'Anís del Mono, emplaçat a l'estació de Badalona, projectat per Josep Puig i Cadafalch. El seu estat de conservació és molt bo, ja que recentment ha estat objecte de restauració.
  5. Xalet Director de Mines

    Josep Firmat i Serramalera

    Conjunt format per dues cases aparellades situades al mig d'un jardí amb dos pisos i golfes. La planta està formada per tres rectangles, un de més allargat al que se li adossen perpendicularment dos més, formant una U. Les obertures amb llinda presenten a sobre un arc de descàrrega . De tota manera, abunden les obertures amb arc, com les finestretes trífores als capcers de les golfes o al porxo de la planta baixa. Sota el ràfec, una faixa de ceràmica vidrada blanca i blava constitueix el motiu decoratiu. La teulada, a dues vessants, és molt apuntada i presenta motius decoratius geomètrics en els careners, amb una diferenciació de color. Els xalets que van ser habitatge dels directius de les mines es comencen a construir l'any 1918. Formen part del concepte de ciutat obrera de la Solvay. Aquest va ser seu de la CNT - FAI el 1936, i el juny de 1938 en ell s'instal·là el tribunal permanent de l'exèrcit de l'est.
  6. Teatre Kursaal

    Josep Firmat i Serramalera

    Teatre Kursaal

    El passeig de Pere III va néixer el 1891 i s'hi concentren edificis modernistes i noucentistes de qualitat. El Kursaal és un edifici entre mitgeres reculada de la línia del carrer i amb la façana principal oberta a un atri. Consta de planta baixa i quatre pisos, amb composició unitària i simètrica. L'atri està definit per un porxo perimetral d'una planta, recolzat sobre parelles de columnes amb capitell jònic i coronada per una balustrada; l'accés és mitjançant una reixa de línies clàssiques amb pilars coronats per fanals de ferro i vidre. La façana té un cos central amb tres eixos verticals de finestrals, tan sols separats pels ampits. Els de les plantes primera i segona són quadrats i els del pis tercer en arc de mig punt. Al centre, coronant l'edifici, una torre centrada en finestra coronel i cim amb un frontó triangular. Tot el conjunt participa dels corrents noucentistes de l'època, al seu vessant monumentalista classicista. Actualment restaurat (2007) pels arquitectes Joan Forgas i Víctor Argentí, és l´Espai d’arts escèniques de Manresa, que acull teatre i auditori. L'interior ha estat totalment modificat. Notícia del Periodico el 21/02/2007: Manresa es va veure ahir a la nit de gala a la inauguració de l'emblemàtic teatre Kursaal. Després de 19 anys de romandre tancat, el teatre va tornar a aixecar el teló per oferir l'espectacle preparat per a l'ocasió, que el va tornar a la vida cultural. El conseller de Cultura, Joan Manuel Tresserras, va assistir a la inauguració de la sala, que, en paraules de l'alcalde del municipi, Josep Camprubí (PSC), ha de reforçar Manresa com a “capital cultural de la Catalunya central”. INAUGURAT EL 1927 La imatge del teatre amb els focus encesos i la platea de la sala gran plena va suposar la culminació d’un llarg procés d’11 anys per rehabilitar el Kursaal, un dels projectes estrella del tripartit municipal. El teatre, al cèntric Passeig de Pere III, va ser inaugurat per primera vegada el 1927 i ara, en estar al costat del Casino, equipament convertit avui en biblioteca i centre cívic, integra un enclavament d'especial contingut cultural. Després d'una època d'esplendor, el teatre va ser tancat per la seva degradació el 1988. La revista Loco, boig musical Hall, Mary Sampere i la companyia d'El Molino, va ser la darrera representació. El 1995, un grup de ciutadans es va proposar que Manresa tornés a tenir un teatre en condicions i es va constituir a l'associació El Galliner. La seva primera acció va ser vendre 800 entrades per a l'hipotètic dia que es reinaugurés el Kursaal. Els compradors eren avui entre el públic que va assistir a la doble estrena -sala i espectacle- o acudirà a les representacions d'aquesta setmana. 11,5 MILIONS D'EUROS Avui, festivitat de la Llum a Manresa, el teatre obrirà les portes perquè el públic pugui conèixer la rehabilitació, que ha costat 11,5 milions d'euros finançats pel consistori i amb subvencions de la Generalitat i la diputació. Ha conservat la façana original ia l'interior ara hi ha dues sales, una amb 803 butaques, entre platea i amfiteatre, i una altra amb 200 i orquestres de gran format”. Fins ara, la major part de la programació cultural es feia al teatre Conservatori, on El Gallinero ha tret el màxim profit del seu limitat espai escènic. Aquesta associació s'encarregarà de la programació del Kursaal, i ja té concertades les actuacions de Lluís Llach, Joan Manuel Serrat, Manolo Escobar i estrenes de teatre i dansa. El local el gestiona una societat pública municipal.
  7. Cases Barates de la Sagrada Família

    Josep Firmat i Serramalera

    Es tracta d'un conjunt de nou habitatges unifamiliars situats en el carrer del Vallès. Son construccions aïllades, envoltades per un jardí anterior i un pati posterior. Set d'elles són d'una planta i les altres dues, de dues plantes, estan situades en els extrems. Es cobreixen amb teula àrab composta i a dues vessants i ràfec potent. Presenten elements de línies renaixentistes i barroques, com els pòrtics d'accés, amb arc de mig punt sobre columnes jòniques, pèrgoles o els capcers ondulats. Destaca la seva semblança volumètrica i formalització estètica, convertint-se en un conjunt singular, en total desacord amb l'entorn edificat de blocs aïllats. La primera pedra d'aquest conjunt de cases es va col·locar el 1926, i les obres s'acabaren el 1932. El promotor d'aquestes cases va ser la Caixa d'Estalvis de Manresa i el constructor Antoni Munill.
  8. Església de Valldaura

    Antoni Calvet, Josep Firmat i Serramalera, Josep Torres Argullol

    Edifici construït en pedra, amb una nau i capelles laterals comunicades entre si mitjançant arcs apuntats. Coberta a dues vessants. La façana principal és de composició ordenada, llisa, amb predomini del buit sobre el ple: portal en arc rodó i gran finestral tripartit que segueix la línia de façana formant el capcer. Una torre poligonal amb coberta piramidal resol la cantonada i serveix de nexe d'unió amb la façana lateral, plana, amb petites obertures i contraforts. El conjunt exterior utilitza un llenguatge formal divers de l'interior. Les façanes denoten unes certes influències centreeuropees, la qual cosa no és estranya si pensem que estan fetes posteriorment a l'interior i de mans d'un arquitecte més jove. A l'interior, la nau està separada de les capelles laterals mitjançant arcs formers, rebaixats en planta baixa i apuntats al pis superior. Absis poligonal. Cor al tester, a nivell de planta pis. Coberta amb estructura de fusta. Paraments arrebossats. A la capçalera, i damunt de l'altar, hi ha el cambril de la Verge.

Bústia suggeriments

Ajuda’ns a millorar el web i el seu contingut. Proposa’ns obres, aporta o esmena informació sobre obres, autors i fotògrafs, o comenta’ns el què penses. Participa!