Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Informació bàsica de protecció de dades

Responsable del tractament: Col·legi d Arquitectes de Catalunya 'COAC'
Finalitat del tractament: Tramitar la sol·licitud de còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d'aquells que es trobin en domini públic.
Legitimació del tractament: El seu consentiment per tractar les seves dades personals.
Destinatari de cessions o transferències: El COAC no realitza cessions o transferències internacionals de dades personals.
Drets de les persones interessades: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com, l’exercici d’altres drets conforme a l’establert a la informació addicional.
Informació addicional: Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en aquest enllaç

Memòria

Arquitecte titulat per l'Escola d'Arquitectura del Vallès – ETSAV, UPC l'any 1992.
Doctor arquitecte per la Universitat Politècnica de Catalunya l’any 2016 amb la tesis: “Arquitectures espontànies, reflexions sobre constants en arquitectura: la península del Cap de Creus, una topografia en el temps”. (Qualificació: Excel•lent Cum Laude).

Professor de projectes en la ETSAVallès des de 1993 fins l'any 2005. Des d'aleshores ha estat: Responsable d'Ensenyament, coordinador de 1er cicle de projectes (2012-1016), professor/coordinador de les assignatures de Projectes, Dibuix I – II (2005-2011, 2014- 2016), de Projectes i Urbanisme II (2011-2014) i coordinador de 3er cicle/5è curs+PFC (2017-2019) a l’Escola d’Arquitectura de Reus – URV.

Des del 2009 al 2012 ha estat membre del consell de direcció i professor del BIARCH – Barcelona Institute of Architecture i des del 2013 al 2017 va formar part del Patronat de la Ciutat antiga de Vic, com arquitecte expert en el camp de la rehabilitació i el patrimoni.

Establert com a professional independent des de 1993. Ha estat invitat com a conferenciant a diferents llocs del món i la seva obra ha estat reconeguda amb importants premis i exposicions en diverses ocasions tan a nivell nacional com internacional (Veure llistat).

Premio de Arquitectura Española – 1er premi. 2019
Bienal Iberoamericana de Arquitectura – 1er premi. 2012, 2014 (panorama de obras) y 2019 (premi especial)
Premi Alejandro de la Sota – 1er premi. 2019
Premi de la XI Biennal Alejandro de la Sota – Espais públics. 1er premi. 2019
Premi Internacional DOMUS Fassa Bortolo de la Università degli Studi di Ferrara. Golden medal. 2018
Premi Especial Alejandro de la Sota-20 anys de Biennals. 2018
Premi Fritz-Höger-Architektur Award – Categoria edificis públics. Silver medal. 2017
Premi Europeu Mies Van der Rohe d'Arquitectura – 2 obres nominades 2015
Premi Swiss Award – Nominat. 2014 (màxim reconeixement per arquitectes menors de 50 anys)
Premio Nacional Hispalyt – 1er premi. 2014
Bienal Española de Arquitectura y Urbanismo – 1er premi 2013 (panorama de obras), mención especial 2011, finalista 2005
Premis FAD – 1er premi 2007 y 2013, Finalista 1998, 2005, 2012 y 2019, Seleccionat 2000, 2010, 2011
Premi Habitatge Social de Catalunya – 1er premi 2013
Premio Alejandro de la Sota – Mención Especial 2011
VII Bienal de Arquitectura de Tarragona – Nova planta d’ús privat. 1er premi. 2011
Premio Enor de Arquitectura - Finalista 2011
Premi Bonaplata – 1er premi. 2011
12è Premi Puig i Cadafalch – 1er premi. 2011
Premio Nacional “vivir con madera” – 1er premi. 2007
Premi Triennal d’Arquitectura del Maresme – 1er premi 2007, finalista 2011
Premi Catalunya Construcció – Finalista 2007
Premi Arquitectura Ciutat de Badalona – 1er premi. 2006
Premio Europeo Espacio Público Urbano – Finalista 2006
Biennal Europea del Paisatge - Finalista 2006, Seleccionat 2001, 2003, 2008, 2012
Premio Internazionale Francesco Borromini – Nominat 2001 (màxim reconeixement per arquitectes menors de 40 anys)
Premi Arquitectura Comarques de Girona – 1er premi. 1998, Finalista 1999, menció especial 2001, Seleccionat 2004
Premi Joves Arquitectes de Catalunya – 1er premi. 1996

Obra publicada a diferents revistes especialitzades: AITIM, DAU, AMC, QUADERNS, COAM, TECTÒNICA, PASAJES, ON, ARQUITECTURA IBERICA, 041, ARQUINE, SPAZIO E SOCIETÀ, OBRADOIRO, AV, HER&MUS, ARCHITECTURE & ART, ARCHITECTURAL REVIEW, DOMUS, LOTUS, DETAIL, BAUWELT, CONARQUITECTURA, ARQUITECTURA VIVA, CASABELLA, EL CROQUIS.

Conferenciant en diferents congressos Internacionals i col•legis professionals, i professor invitat a les Universitats de Rosario, Santa Fe, Posadas i Palermo (Argentina), Universitat Catòlica de Santiago (Chile), Escola da Cidade de Sao Paulo (Brasil), Universidad Marista de Merida-Yucatán (Mèxic), Rabat i Casablanca (Marroc), Lisboa e Idanha Nova (Portugal), Ferrara, Trieste, Milano i Cagliari (Itàlia), ETH-Zurich (Suïssa), Aarhus (Dinamarca), Berlín (Alemanya), Bratislava (Eslovàquia), Alicante, Valencia, Zaragoza, Madrid, Barcelona, A Coruña, Navarra, Granada i Sevilla (Espanya) ETSAV, ETSAB, ESARQ, Ramón Llull i UB a Barcelona.

Al 2013, la seva obra va ser exposada al SAM (Swiss Architecture Museum) de Basilea a l’exposició monogràfica: “Space & matter: Life & place”.

Al 2014, el projecte “L’espai transmissor del túmul / dolmen megalític de Seró” va ser escollit per representar a Catalunya al pavelló català de la XIV Biennale d’Architettura di Venezia a l'exposició “Grafting architectures”.

També al 2014, la seva trajectòria professional va ser reconeguda amb la nominació al premi BSI (Swiss Architectural Award).

El 2016, va ser proposat pel comissari de la XVII Biennale d’Architettura di Venezia, Alejandro Aravena, per participar amb un pavelló propi a l’Arsenale en el marc de l’exposició “Reporting from the front”.

El mateix any, el projecte “80 habitatges socials a Salou” va formar part del pavelló espanyol, el qual va ser premiat amb el Lleó d’Or de la Biennal.

Obres (8)

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia (17)

  1. Casa Minerva

    Toni Gironès i Saderra

    Casa Minerva

    Un estret carrer a l’Eixample... Un programa complementari a la vivenda: accés a través de garatge, vestuaris, piscina i terrassa... Una intenció: a partir del buit d’interior d’illa, un jardí s’obre a la ciutat... A les dues plantes (baixa/garatge+pis/terrassa), ha prioritzat la disposició en continuïtat dels diferents programes, així com la alternança i relació entre ells en els diferents períodes de l’any. D’aquesta manera, el garatge intenta optimitzar al màxim el seu espai aconseguint una capacitat i mobilitat òptima per a dos vehicles. L’accés a la terrassa es situa al fons de la parcel·la potenciant, amb la llum natural, una certa continuïtat entre el carrer i l’espai jardí. Una ventilació natural creuada i una certa transparència condicionen la formalització de la façana. Construïda en sec amb una estructura principal d’acer corrugat (Æ 25mm.) les diferents densitats la defineixen prensant la fusta tractada en una malla corrugada (150x300mm. Æ 10mm.). La disposició de la terrassa del primer pis allibera al màxim un espai d’ús plurifuncional en continuïtat amb la vivenda. La piscina climatitzada i la vegetació es situen al fons, sota la mitgera principal, aconseguint la màxima profunditat. El límit d’acer i fusta doblega en forma de pèrgola, es recull l’espai... i un petit balcó permet la relació puntual amb el carrer, on un vianant s’apropa a un canyís d’una antiga riera més que a un edifici de la ciutat.
  2. Biennal Internacional de Paisatge (Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba)

    Finalista
    Espai Descobriment de Tres Forns Industrials Romans

  3. Premi FAD

    Guardonat / Premiat. Categoria: Intervencions Efímeres
    Acció-Exposició: "Vers Un Nou Equilibri Natural..."

  4. 80 Habitatges de Protecció Oficial

    Toni Gironès i Saderra

    80 Habitatges de Protecció Oficial

    Salou és un municipi situat a la costa catalana, al sud de la ciutat de Tarragona. Paral·lela al litoral i a uns 25km de distància emergeix, amb alçades superiors als 1000m, la serra de Prades. Al trobar-se amb les muntanyes, l’aire humit procedent del mar es veu obligat a ascendir, perdent temperatura i condensant el vapor en forma de pluja. L’aigua baixa per les fortes pendents de les muntanyes, regula la seva velocitat al passar per les valls i es distribueix, de nou en direcció al mar, en diferents rieres que recorren la fèrtil planícia. Aprofitant la orografia, aquest cicle que es repeteix periòdicament, ha caracteritzat secularment la producció agrària del lloc. En conseqüència, estem en un paisatge que s’exten pel territori amb els recursos que aquest li proporciona, interpretant-lo i donant-li sentit a diferents escales. La lògica del model agrícola i la seva interacció amb els cicles naturals, contrasta amb la inhibició dels models de creixement urbà. Per aquests, el territori és un espai físic on implantar-se i la forma resultant respon, habitualment, a una ordenació imposada. En el concurs previ al encàrrec es demanava projectar 80 habitatges de protecció oficial en un emplaçament situat al extrem nord de Salou. Plantejat com una nova trama urbanitzada que s’imposa als traçats agrícoles preexistents, el nou lloc s’origina a partir de grans parcel·les que contenen edificis aïllats, disposats ortogonalment. La normativa del plantejament definia dos blocs iguals a la cantonada d’una de les illes i en contacte amb el nou parc. Amb una planta de 15x52 m, cada un disposava d’una orientació favorable a l’assolellament de la zona interior. Amb aquests antecedents, en els quals es qüestiona la porositat i la interacció amb el medi, i en els quals s’aposta per un territori més impermeable i de creixement ràpid, la proposta planteja les preguntes als espais intermedis, a les transicions, als llindars,... com a ponts o enllaços per a establir continuïtats i no estancaments, intentant obrir significativa i conceptualment els límits entre diferents realitats. En conseqüència, el projecte proposa un teixit amb vàries escales d’intervenció, amb un programa d’habitatge social que desenvolupi les seves propietats de relació, construint una arquitectura entesa com a suport i propera a la realitat de l’usuari. Deu habitatges per planta es distribueixen en cada edifici de PB+3, de manera que, girant-ne tres cap al tester i mantenint-ne set alineats al carrer, es fragmenta el bloc en dues parts, plantejant així les cantonades i les relacions entre els fronts interiors i exteriors del conjunt habitacional. Un lleuger talús separa les plantes baixes del terreny, permetent l’entrada de llum i aire natural a l’aparcament. És en aquest pla inclinat, tapissat de lligabosc, on es planta un petit bosc de pollancres per a que protegeixi a l’estiu del Sol de ponent i refresqui el vent de mestral, habitual a la regió. Al mateix temps, els accessos i els espais comunitaris es projecten com a llocs de relació, zones intermèdies entre els habitatges i l’espai exterior. Així s’entén la passarel·la com un element de transició, on una malla d’acer corrugat respon amb més o menys densitat a les necessitats del programa (baranes, gelosies, balcons, rec gota a gota...), podent acollir colonitzacions vegetals que sumades als pollancres, refrescaran uns espais que per la seva orientació seran molt apreciats a les estacions càl·lides. El cost de l’obra s’optimitza plantejant un únic tipus d’habitatge. Aquest s’articula al voltant d’una peça central on es concentren les zones humides i els passos d’instal·lacions, organitzant-se al seu temps en dues parts diferenciades: 1) accés, cuina, menjador, estar i 2) les dues habitacions amb el bany que inclou la zona de rentat. Són uns habitatges que gaudeixen de dues orientacions oposades i que plantegen una seqüència transversal d’espais: passarel·la, habitatge i terrassa, que els doten de versatilitat i adaptació vinculades a l’ús i a les circumstàncies climàtiques. La transició entre cada un d’aquests espais es planteja des de la seva pròpia condició atenent als paràmetres d’espai, llum i temperatura. D’aquesta manera, s’entén l’habitatge porós i passant com un element que matisa la relació entre els exteriors públic i privat: forats més petits a la passarel·la que canalitzen l’aire, la llum i controlen les vistes; i una obertura més gran cap a la terrassa, organitzada en tres parts: pas, banc i ampit, que permeten recolzar dues possibles posicions de taula. Una terrassa que, ampliant el programa de l’habitatge, disposa ombres i transparències, suggerint sistemes passius de control climàtic. Finalment la proposta es construeix amb materials senzills, econòmics i de baix manteniment, però amb una curosa disposició i execució. Materials que es mostren tal i com són i que, responent a determinades funcions, evolucionen en sincronia amb el pas del temps, atenent a les condicions de l’arquitectura i acceptant que la potència de la vida, l’imprevist que esdevé quotidià, preval més que qualsevol planificació prevista.
  5. Posada en Valor de les Restes Arqueològiques al Jaciment Romà de IESSO/SG I A.C.

    Toni Gironès i Saderra

    Posada en Valor de les Restes Arqueològiques al Jaciment Romà de IESSO/SG I A.C.

    L’antiga ciutat romana de Iesso, fundada l’any 100 a.C., es troba al subsòl de l’actual Guissona, ocupant una superfície d’unes 20 ha sota el paisatge agrícola de la comarca de la Segarra. Les terres emmagatzemades pels arqueòlegs producte de les excavacions, es reutilitzen i es disposen com a superfícies de laminació que contenen les possibles escorrenties de l’aigua de pluja, dimensionant i relacionant al seu torn els antics vials i estructures urbanes que emergeixen al jaciment de 2ha. Altres elements puntuals com les fileres d’estaques de fusta de castanyer que balisen els trams de la muralla saquejada a la Edat Mitjana, les línies que construeixen la volumetria de la torre nord de defensa, o els dos plans horitzontals suportats per micropilotis de cimentació que protegeixen les termes i la natatio, són alguns dels instruments amb els que es posen en valor les parts visibles del jaciment… …malles d’acer corrugades clavades per a no relliscar en el gelat i cru hivern continental, taulons d’obra per a superar petits desnivells, o línies de corda per a limitar les zones no transitables, són altres recursos utilitzats i que ajuden a comprendre les restes de Iesso com un jaciment arqueològic del s. XXI i no com ciutat romana reconstruïda. D’aquesta manera, la interpretació dels diferents elements s’ha entès sempre des de l’abstracció, utilitzant materials propis de l’arqueòleg i de l’agricultor, esperant successives campanyes d’excavació, amb uns camps de terra que recullen l’espontaneïtat de la vida en els diferents moments de l’any.
  6. Mostres d'Arquitectura (Tarragona) / Biennal Alejandro de la Sota

    Menció. Categoria: Arquitectura - Edificis de Nova Planta d'Ús Privat
    80 Habitatges de Protecció Oficial

  7. Espai Transmissor del Túmul/Dolmen Megalític de l'any 2800 A.C.

    Toni Gironès i Saderra

    Espai Transmissor del Túmul/Dolmen Megalític de l'any 2800 A.C.

    El mes de Gener de 2007, els treballs de construcció d´una de les canonades secundàries de la xarxa de distribució de reg del sistema Segarra-Garrigues, varen provocar l´aparició inesperada de les restes d´una construcció prehistòrica al terme de Seró (Artesa de Segre, Lleida). El tret més excepcional d´aquest descobriment fou el caràcter megalític de les lloses de pedra sorrenca, i especialment la seva profusa decoració geomètrica esculpida, que alhora eren fragments d´antigues estàtues-esteles reaprofitades d´un monument escultòric anterior. Als terrenys de dos horts abandonats a tocar de la plaça de la bàscula del poble, es el lloc on es projecta i construeix un petit equipament cultural amb polivalència d’usos i d’espais. Una construcció realitzada amb materials propis de la zona, que alhora és topografia al salvar el desnivell d’una planta entre la plaça i els horts. Una successió de rampes suaus amb límits lleugers i elàstics d’acer corrugat, suggereixen els trànsits i escalen les diferents condicions de l’espai públic projectat... plataforma d’argila i terra entre la plaça i l’horitzó prepirinenc, pla acantilat com a mirador sobre la cambra de les esteles des d’on observem la zona del descobriment... espai recollit en cantonada orientat a ponent amb sol d’hivern i cobertura vegetal a l’estiu, llocs per seure amb pedres reciclades d’un dels horts, paviments porosos i drenants que ofereixen inèrcia tèrmica a la coberta i a la vegada recullen els paisatges propis de cada estació... les ombres de dos lledoners recuperats... i la memòria de l’antic lloc amb el rebrot espontani de les bledes. A l’interior, l’espai del vi ofereix el producte de les cooperatives locals, i a la vegada funciona com a bar del poble. També una sala polivalent que alterna l’ús quotidià com a centre social, amb la introducció als continguts d’un immediat espai museu on es documenta la troballa i es mostren les peces de l’aixovar de la tomba megalítica ... Finalment iniciem l´accés a la cambra de les mil·lenàries esteles...Un recorregut en espiral quadrangular i amb una quasi inapreciable pendent,...envoltats per peces ceràmiques calades que deixen passar la llum tamisada, l´aire, les olors del camp, la boira... va baixant la intensitat lumínica, el paviment ceràmic es va disgregant, i al arribar a la cambra la llum zenital focalitza la mirada sobre la superfície gravada de cadascuna del les esteles,...silenci...s´enlenteix el temps en un espai de contemplació precisa, en un pla horitzontal de pols d´argila que mostra l´empremta que deixa al passar cada visitant...tranquilament i en sentit invers iniciem la sortida sense possibilitat de creuament amb altres..., poc a poc s´intensifiquen la llum i els sons, fins que l´horitzó d´un camp de blat ens ve a trobar i ens retorna als paratges agrícoles característics de la comarca.
  8. Adequació del Jaciment Romà de Can Tacó

    Toni Gironès i Saderra

    Adequació del Jaciment Romà de Can Tacó

    El jaciment romà de Can Tacó es troba al Turó d'en Roina, orientat a Sud i 50 metres per sobre de la seva confluència dels rius Congost i Mogent, en el naixement del riu Besós i a uns 20 kms. de la seva desembocadura en el Mar Mediterrani. Formant part del conjunt dels Turons de les Tres Creus, aquest enclau natural i genuí, estructura la biodiversitat en un entorn molt fragmentat i antropitzat per l'home. Es planteja recuperar i posar en valor tant el patrimoni natural com l'arqueològic. Transitant un petit bosc, submergits entre la massa de roures i alzines, decobrim al final d'un recorregut tranquil i sinuós el jaciment romà; les restes d'un palau romà amb una geometria clara dels espais que el formaven, amb zones de gran interés que s'han de posar en valor. Edificat per successius aterrassaments i en part amb pedra licorella del lloc, el que havia estat un important assentament previ a la construcció de la Via Augusta, és en l'actualitat un mirador natural cap a les comarques del Vallès. S'intervé en el trasdós de les traces romanes, reforçant el contingut ( l'espai ) i posant en valor el continent ( els murs ). Es treballa amb les terres que amb el temps van tapar les restes i que s'acumulen fora del jaciment producte de l'excavació arqueològica. Aquestes terres i graves de l'antiga pedrera de llicorella, són crivades i endreçades novament però en diferent posició, dotant-les d'un nou significat. Un primer mallat d'acer conté les noves pedres, i aquestes les terres i graves que conjuntament, reproduiran els successius plans horizontals a nivell per on transitaven els romans. Un segon mallat més dens i prim, es disposa com a cortinatge en el temps, com a teló de fons on es projecten les diferents restes arqueològiques. D'aquesta manera pedra i acer, muntanya i indústria conviuen en aquests paisatges d'acumulació i , no obstant, dinàmics pel contacte entre fragments; interpretant allò preexistent, posant en valor i activant, incorporant i no esborrant, i alhora co-evolucionant amb el medi natural optimitzant al màxim els recursos.
  9. Premi FAD

    Finalista. Categoria: Ciutat i Paisatge
    Posada en Valor de les Restes Arqueològiques al Jaciment Romà de IESSO/SG I A.C.

  10. Premi FAD

    Finalista. Categoria: Ciutat i Paisatge
    Adequació del Jaciment Romà de Can Tacó

  11. Premi FAD

    Guardonat / Premiat. Categoria: Arquitectura
    Espai Transmissor del Túmul/Dolmen Megalític de l'any 2800 A.C.

  12. Adequació de les Restes Arqueològiques de l'Antic Teatre Romà de Tàrraco

    Toni Gironès i Saderra

    Adequació de les Restes Arqueològiques de l'Antic Teatre Romà de Tàrraco

    Les restes arqueològiques de l’antic Teatre de Tàrraco es descobreixen l’any 1885. Al llarg del sXX, hi han hagut importants transformacions que han anat construint una nova condició contemporània com a sediment i dipòsit de temps i matèria. Transformar el gran buit urbà de 6000m2 en un nou espai públic atravesable és el que es pretén amb les successives fases. En aquesta primera, la construcció d’una estructura de barres d’acer corrugat complementada per un pla horitzontal de sauló, dibuixen les directrius i generatrius que activen en geometria i escala part de les restes de la càvea original. La idea clàssica de visió semi-panoràmica desapareix. La centralitat es desplaça, desapareix la simetria. L’escenari s’amplia, els límits es desdibuixen. Entren en joc els diferents elements i, com un engranatge la història i l’obra de teatre es reordenen, oferint infinites versions d’acord amb els nous actors i les seves mirades que, poc a poc, harmonitzaran amb el pes i el pas del temps.
  13. Premi FAD

    Finalista. Categoria: Ciutat i Paisatge
    Adequació de les Restes Arqueològiques de l'Antic Teatre Romà de Tàrraco

  14. Restauració de la Casa Zariquiey

    Toni Gironès i Saderra

    Restauració de la Casa Zariquiey

    La casa Zariquiey (F. Barba Corsini, Cadaqués, 1957), redescobrint una nova condició de lloc (2017-2021) La casa Zariquiey és un dels primers projectes d’arquitectura influenciats pel moviment modern que es realitzen a Cadaqués. Pensada aleshores per a un matrimoni sense fills, a finals dels anys noranta la casa canvia de propietaris per primera vegada i, al llarg dels vint següents, diferents modificacions no simultànies en el temps impregnen el lloc, que es materialitza en una forma molt diferent de la que proposava el projecte original. Seixanta anys després de la seva construcció, es recuperen diferents elements originals i, atenent a noves necessitats, es redistribueixen tots els serveis, incorporant una nova habitació en el pla de façana i obrint una balconera a la cambra principal. D’aquesta manera, tot el perímetre assolellat de la casa optimitza l’experiència del fet d’habitar amb una relació més fluida amb l’espai exterior i el clima propis del Mediterrani.
  15. Premis d’Arquitectura de les Comarques de Girona

    Seleccionat. Categoria: Rehabilitació: Obres de Restauració, Rehabilitació o Reforma
    Restauració de la Casa Zariquiey

Audiovisual

  • 13 10 04 Conferència Toni Gironès

    51:04

    13 10 04 Conferència Toni Gironès

Bibliografia

Bústia suggeriments

Ajuda’ns a millorar el web i el seu contingut. Proposa’ns obres, aporta o esmena informació sobre obres, autors i fotògrafs, o comenta’ns el què penses. Participa!