Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Informació bàsica de protecció de dades

Responsable del tractament: Col·legi d Arquitectes de Catalunya 'COAC'
Finalitat del tractament: Tramitar la sol·licitud de còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d'aquells que es trobin en domini públic.
Legitimació del tractament: El seu consentiment per tractar les seves dades personals.
Destinatari de cessions o transferències: El COAC no realitza cessions o transferències internacionals de dades personals.
Drets de les persones interessades: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com, l’exercici d’altres drets conforme a l’establert a la informació addicional.
Informació addicional: Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en aquest enllaç

Memòria

Arquitecte graduat a l’ETSAB, 2000.
Estudis a la FAUTL, Lisboa, 1996.

Soci co-fundador de vora des de l’any 2000.

És professor de projectes a l’ETSAV (UPC, Sant Cugat del Vallès). Ha sigut professor de projectes (2010-2014) i responsable del departament de cultura (2015) a l’ETSALS (URL, Barcelona). Ha sigut professor en el workshop “Taller Vertical” de l’ESARQ (UIC, Barcelona) 2010 i 2012, i professor assistent en el programa de Master del Biarch (Barcelona) 2010-11. Ha participat en varis juries acadèmics en universitats catalanes i a l’estranger. Ha estat jurat en premis d’arquitectura d’àmbit català i internacional.

Formà part del col·lectiu “aproximacions” que edità un fanzine de propostes d’intervenció urbana entre 2012 i 2015. Ha impulsat i co-comissariat la plataforma de debat “Estacions Transformadores” entre 2008-10 i la mostra “Matèria Sensible: joves arquitectes catalans”, que s’exposà a Lisboa, Coruña, Berlín i Barcelona entre 2010-12.

Forma part com a convidat extern de la comissió d’Arquitectura de Barcelona des de 2018. Ha format part de la Comissió de Prospectiva del Pla Estratègic Metrpolità de Barcelona (subcomissió arquitectures de transferència), 2009-10.

Obres (5)

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia (10)

  1. Premis Bonaplata

    Guardonat / Premiat. Categoria: Béns Immobles
    Centre Esportiu Can Ricart

  2. Centre Esportiu Can Ricart

    Vora Arquitectura, Pere Buil Castells, Jordi Fornells, Antoni Riba Galí

    Centre Esportiu Can Ricart

    El complex esportiu municipal can ricart és un edifici situat al cor del Raval sud, una zona amb actuacions importants en els darrers anys. L’equipament és significatiu per a la revitalització del barri en el seu sector tradicionalment més degradat, i ha de contribuir a la integració de tots els sectors socials que habiten en la zona a través del seu ús en les activitats esportives i de benestar. L’edifici completa l’illa compresa entre la Rambla del Raval i els Jardins dels Horts de Sant Pau. Arquitectònicament, l’estratègia del projecte partia d’unes preexistències que el feien especialment complex, doncs el conjunt ha hagut d’integrar dos edificis de prou entitat com el pavelló del raval de l’arquitecte Jordi Farrando (de 1989) i l’edifici industrial del s. XIX de Can Ricart, presumiblement del mestre d’obres Josep Fontserè. El principal esforç dels arquitectes ha estat fer-ne un conjunt funcionalment compacte i coherent a nivell funcional, que volumètricament manté la lectura dels tres cossos diversos que el conformen: els dos edificis existents i la nova construcció que conté la piscina, formalment autònoma. L’edifici de Can Ricart, que estava en bastant mal estat, s’ha rehabilitat amb l’esperit de l’original en les seves característiques més definitòries. S’ha rehabilitat la façana de Josep Fontserè recuperant-ne els colors originals de l’estucat, i s’ha deixat al descobert un espai central de doble altura on la família Ricart tenia la sala de contractació. Aquest espai s’ha rehabilitat amb sensibilitat i una certa discreció. S’ha recuperant un lluernari que hi havia hagut sobre l’espai central. A la resta de façanes, més maltractades per les múltiples intervencions fetes al llarg dels anys per a annexar i enderrocar naus al seu voltant, l’obra ha consistit a recuperar l’ordre de forats original i donar una pàtina unificadora que deixa veure de manera subtil les ferides de la història sobre els seus murs. L’edifici nou és auster en materials i formalment contingut. La façana és de formigó vist, al qual s’ha donat una textura que vol ser un homenatge als inicis de la indústria tèxtil a catalunya en aquesta zona de la ciutat.
  3. Rambla de Sant Francesc

    Vora Arquitectura, Pere Buil Castells, Antoni Riba Galí

    Rambla de Sant Francesc

    La Rambla de Sant Francesc és el gran espai cívic del centre de Vilafranca. El projecte cobreix una obra traumàtica per a la ciutat, la construcció d'un aparcament soterrani que implicà la tala de tot l'arbrat, que donava una forta identitat a l'espai. Simbologia, centralitat, memòria i funcionalitat són estratègies complementàries aplicades al disseny urbà per establir complicitats de la ciutadania amb aquest espai públic. Simbologia i centralitat. Evocar un retall del paisatge de vinya en un exercici d'abstracció que potencia la vocació de Vilafranca com a capital del vi. La singularització a nivell compositiu refor?a la centralitat en la percepció ciutadana. Memòria i funcionalitat. Reurbanitzar un lloc on l'imaginari col?lectiu s'ha sedimentat al llarg dels temps i ha patit una desfiguració traumàtica, establint una continu?tat perceptiva, dotant-lo de part de la seva memòria, l'arbrat. Potenciar la permeabilitat per convertir-lo en un espai de màxima polivalència i intensitat d'usos.
  4. Urbanització dels Entorns del Mercat del Born

    Vora Arquitectura, Pere Buil Castells, Antoni Riba Galí

    Urbanització dels Entorns del Mercat del Born

    La urbanització dels carrers del voltant de l’antic Mercat del Born té l’objectiu de donar resposta a les necessitats i potencialitats que l’activació del renovat edifici com a Born Centre Cultural generarà en l’espai públic. Connectivitat i permeabilitat. S’ha eliminat el trànsit del carrer Comerç en el seu tram per davant del Mercat. Es configura un espai de vianants en continuïtat amb la resta del barri fins als límits del Parc de la Ciutadella. Centralitat i identitat. S’ha generat un buit al voltant de l’edifici per tal de respondre a la seva monumentalitat. El paviment és l’element de connexió amb la història i la memòria del lloc. Flexibilitat i funcionalitat. El projecte s’ha definit amb la premissa de propiciar la màxima diversitat d’usos. Amb la posada en marxa del BornCC s’intensificaran els usos existents i n’apareixeran de nous. L’espai diàfan, la plataforma única i el caràcter de plaça potencien aquesta diversitat.
  5. Adeqüació del Jaciment Romà Domus Avinyó per al MUHBA

    Vora Arquitectura, Pere Buil Castells, Antoni Riba Galí

    Adeqüació del Jaciment Romà Domus Avinyó per al MUHBA

    El descobriment d’un jaciment romà al fons d’un edifici municipal, una Domus a la vora de la muralla, ha fet necessari aquest projecte d’adequació per a fer-lo visitable de manera simultània amb l’ús habitual de l’edifici, administratiu públic. S’ha museïtzat l’espai que conté el jaciment, i s’ha redistribuït la planta baixa per a configurar els espais d’aproximació al jaciment des del vestíbul de l’edifici. Espais que tenen un doble ús: circulació i serveis de l’edifici durant la setmana, i avantcambra del jaciment quan aquest està obert al públic. L’aproximació es produeix a través d'una seqüència de vestíbuls que remet al sistema d’articulació dels espais principals de les domus i vil·les. Els vestíbuls, de proporcions sensiblement quadrades i altures canviants, es connecten mitjançant passos de porta gruixuts i baixos que remeten a la massivitat de l’arquitectura romana. Aquesta seqüència d’espais defineix un recorregut circular, amb un fort caràcter escenogràfic, que incorpora elements d’anticipació del contingut del jaciment. Cada vestíbul està situat sobre un estrat diferenciat (extramurs-muralla-intervallum) que es manifesta en paviments diferenciats i en baix-relleus de personatges romans a les parets, acompanyant al visitant. Mitjançant unes escales en la foscor, com un túnel, s’accedeix a un altell longitudinal a mode de mirador, sobreelevat respecte al jaciment. Tot l’espai desapareix, pintat de negre, emergint les restes arqueològiques i una gran pintura mural que hi havia hagut al sostre d’una de les estances. L’altell és un recinte amb paraments de vidre en parets, paviment i sostre, que multipliquen la percepció i amplien l’espai. Les parets i el paviment oculten parts del jaciment i elements interpretatius en exposició que apareixen darrere el vidre en un joc d’il·lusionisme quan s’encén la il·luminació.
  6. Premi Europeu d'Intervenció en el Patrimoni Arquitectònic AADIPA

    Finalista. Categoria: Espais Exteriors
    Urbanització dels Entorns del Mercat del Born

  7. Pavelló Ramón i Mar

    Vora Arquitectura, Pere Buil Castells, Antoni Riba Galí

    Pavelló Ramón i Mar

    Un pavelló en una terrassa per a complementar els usos d'un petit apartament. Una segona sala i una habitació-estudi. El pavelló es col·loca transversalment a la terrassa, de proporcions allargades, i la segmenta, tot generant una seqüència d'espais interiors i exteriors que redefineix la manera de viure. L'alineació de les obertures genera una relació visual directe entre espais. La terrassa enclosa entre l'apartament i el pavelló funciona com un pati interior. Un espai controlat, privat, íntim. La forma i la materialitat venen determinades per la condició de construcció efímera i removible i per les limitacions de transport i muntatge. La construcció és en fusta, un sistema de pòrtics i panells, tot formant un volum autònom i sobreposat. La relació compositiva manté la coherència entre estructura i tancament. A l'interior, la franja baixa té un acabat continu, funcional i domèstic. Per sobre d'aquesta, el protagonisme de la fusta, l'estructura aparent com a essència del pavelló.
  8. Mostres d'Arquitectura (Barcelona)

    Guardonat / Premiat. Categoria: Intervencions Parcials. Inclou Intervencions Interiors i Exteriors, Efímeres o Permanents
    Pavelló Ramón i Mar

  9. Transformació de la Rambla del Raval i Entorns

    Vora Arquitectura, Pere Buil Castells, Antoni Riba Galí

  10. Mostres d'Arquitectura (Alt Penedès i Garraf)

    Guardonat / Premiat. Categoria: Intervencions Paisatgístiques i Ordenació d’Espais Urbans
    Rambla de Sant Francesc

Bibliografia

Societats

Bústia suggeriments

Ajuda’ns a millorar el web i el seu contingut. Proposa’ns obres, aporta o esmena informació sobre obres, autors i fotògrafs, o comenta’ns el què penses. Participa!