Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Informació bàsica de protecció de dades

Responsable del tractament: Col·legi d Arquitectes de Catalunya 'COAC'
Finalitat del tractament: Tramitar la sol·licitud de còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d'aquells que es trobin en domini públic.
Legitimació del tractament: El seu consentiment per tractar les seves dades personals.
Destinatari de cessions o transferències: El COAC no realitza cessions o transferències internacionals de dades personals.
Drets de les persones interessades: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com, l’exercici d’altres drets conforme a l’establert a la informació addicional.
Informació addicional: Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en aquest enllaç

Memòria

El recorregut d'aquest projecte ha estat complex i estrany, reflex fidel dels temps convulsos en què s'ha desenvolupat. El projecte original, resultat d'un concurs convocat per l'Ajuntament de Barcelona, va ser redactat el 2019, però la crisi econòmica va obligar a deixar-lo aparcat en un calaix. Mentre no era possible fer la rehabilitació, es va decidir fer petites inversions puntuals per reparar la coberta i tancar les finestres amb uns plàstics provisionals per frenar el deteriorament d'una fàbrica que per la seva curiosa morfologia de nau central i dues naus laterals i per la seva posició estratègica a l'anomenat eix Pere IV, mereixia ser conservada.
El projecte s'ha anat adaptant amb actitud realista i positiva a la realitat econòmica que li ha tocat viure, i a anar encadenant aquestes petites intervencions provisionals que van construint a poc a poc el projecte definitiu. Un projecte que ja no és l'original, pensat de cop, però que en la seva pròpia precarietat i desordre construeix una certa manera de repensar aquest tipus d'actuacions, molt contemporània.
A mig camí, un cop consolidada l'arquitectura original i convenientment protegida, es decideix obrir-la al públic amb una exposició temporal, que lluny de plantejar-se efímera, s'esforça a anar construint a poc a poc l'equipament.
Del projecte original encara es conserven algunes idees fonamentals. La nau, que formava part d'una antiga fàbrica construïda el 1920, contenia unes textures interiors de maó fascinants, probablement més interessants que algunes de les seves façanes exteriors que, per haver tingut adossats històricament altres volums, no tenien interès.
Des del principi el projecte plantejava no sols recuperar, sinó ressaltar aquestes textures del passat, i per fer-ho tractava de centrifugar tot allò que les pogués fer malbé. Una galeria enterrada registrable en forma d'anell permet totes les instal·lacions que cal ara i en el futur, i qualsevol element que sigui necessari per al bon funcionament del museu s'adossa per l'exterior de la nau: l'ascensor que en la seva verticalitat recorda la xemeneia que mai no va tenir la fàbrica, escales lineals d'evacuació, banys provisionals i fins i tot un gran porxo que en un gest de braços oberts s’obre al parc sense modificar l’arquitectura original.
Es conserva també una certa idea de materialitat ja plantejada en fase de concurs, que intenta resoldre totes les peces amb un sol material, la planxa de ferro galvanitzat, en un esforç per relacionar el ferro, protagonista de l'època en què es va construir l'edifici, amb l'actualitat, donant al material una aparença nova, en certa manera sorprenent.
Actualment s'està treballant en una fase més, que no serà la darrera, que construeix una escala per accedir a l'altell, un ascensor i el porxo. Cadascuna d'aquestes peces es resol des de la pertinença a un conjunt, però atenent a una certa independència de disseny que va acumulant objectes en la intervenció.

Un cop consolidada i protegida convenientment l'antiga nau, mentre no es reprenien les obres per construir la nova seu del MUHBA, es va decidir obrir el recinte per mostrar-ho al públic. Per fer-ho es van construir uns banys provisionals i es va preparar una exposició que havia de ser una mostra del que es veurà en el futur.
El projecte resol amb un sol gest la intervenció i proposa una gran làmpada penjada al bell mig de l'espai, dibuixant un anell de llum que separa el perímetre exterior, dedicat a allotjar una exposició sobre la ciutat de Barcelona, de l'espai interior destinat a acollir esdeveniments i presentacions.
El gran llum és un element de grans dimensions a l'escala de l'edifici que posa en valor la riquesa de les textures interiors i la secció de planta basilical del recinte.

Autor: BAAS Arquitectura

Autors

Com anar-hi

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia

  1. MUHBA Oliva Artés

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

    MUHBA Oliva Artés

    El recorregut d'aquest projecte ha estat complex i estrany, reflex fidel dels temps convulsos en què s'ha desenvolupat. El projecte original, resultat d'un concurs convocat per l'Ajuntament de Barcelona, va ser redactat el 2019, però la crisi econòmica va obligar a deixar-lo aparcat en un calaix. Mentre no era possible fer la rehabilitació, es va decidir fer petites inversions puntuals per reparar la coberta i tancar les finestres amb uns plàstics provisionals per frenar el deteriorament d'una fàbrica que per la seva curiosa morfologia de nau central i dues naus laterals i per la seva posició estratègica a l'anomenat eix Pere IV, mereixia ser conservada. El projecte s'ha anat adaptant amb actitud realista i positiva a la realitat econòmica que li ha tocat viure, i a anar encadenant aquestes petites intervencions provisionals que van construint a poc a poc el projecte definitiu. Un projecte que ja no és l'original, pensat de cop, però que en la seva pròpia precarietat i desordre construeix una certa manera de repensar aquest tipus d'actuacions, molt contemporània. A mig camí, un cop consolidada l'arquitectura original i convenientment protegida, es decideix obrir-la al públic amb una exposició temporal, que lluny de plantejar-se efímera, s'esforça a anar construint a poc a poc l'equipament. Del projecte original encara es conserven algunes idees fonamentals. La nau, que formava part d'una antiga fàbrica construïda el 1920, contenia unes textures interiors de maó fascinants, probablement més interessants que algunes de les seves façanes exteriors que, per haver tingut adossats històricament altres volums, no tenien interès. Des del principi el projecte plantejava no sols recuperar, sinó ressaltar aquestes textures del passat, i per fer-ho tractava de centrifugar tot allò que les pogués fer malbé. Una galeria enterrada registrable en forma d'anell permet totes les instal·lacions que cal ara i en el futur, i qualsevol element que sigui necessari per al bon funcionament del museu s'adossa per l'exterior de la nau: l'ascensor que en la seva verticalitat recorda la xemeneia que mai no va tenir la fàbrica, escales lineals d'evacuació, banys provisionals i fins i tot un gran porxo que en un gest de braços oberts s’obre al parc sense modificar l’arquitectura original. Es conserva també una certa idea de materialitat ja plantejada en fase de concurs, que intenta resoldre totes les peces amb un sol material, la planxa de ferro galvanitzat, en un esforç per relacionar el ferro, protagonista de l'època en què es va construir l'edifici, amb l'actualitat, donant al material una aparença nova, en certa manera sorprenent. Actualment s'està treballant en una fase més, que no serà la darrera, que construeix una escala per accedir a l'altell, un ascensor i el porxo. Cadascuna d'aquestes peces es resol des de la pertinença a un conjunt, però atenent a una certa independència de disseny que va acumulant objectes en la intervenció. Un cop consolidada i protegida convenientment l'antiga nau, mentre no es reprenien les obres per construir la nova seu del MUHBA, es va decidir obrir el recinte per mostrar-ho al públic. Per fer-ho es van construir uns banys provisionals i es va preparar una exposició que havia de ser una mostra del que es veurà en el futur. El projecte resol amb un sol gest la intervenció i proposa una gran làmpada penjada al bell mig de l'espai, dibuixant un anell de llum que separa el perímetre exterior, dedicat a allotjar una exposició sobre la ciutat de Barcelona, de l'espai interior destinat a acollir esdeveniments i presentacions. El gran llum és un element de grans dimensions a l'escala de l'edifici que posa en valor la riquesa de les textures interiors i la secció de planta basilical del recinte.
  2. EU Mies Award

    Nominat

Bústia suggeriments

Ajuda’ns a millorar el web i el seu contingut. Proposa’ns obres, aporta o esmena informació sobre obres, autors i fotògrafs, o comenta’ns el què penses. Participa!