-
Torribera Precinct
Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros
A health complex built in various phases from 1927 to 1936, based on the winning project of the competition organised in 1917 by the Mancomunitat de Catalunya. This project, drawn up by Rafael Masó and Josep Maria Pericas, was executed nine years later when Masó, affected by a political sanction, cannot be listed as the architect of the works, although it is recorded that he was working at least in 1926 and 1927.1917 - 1936
-
Montjuïc Pavilion of the Torribera Precinct
Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros
The building has a single rectangular, almost square floor plan, and a pavilion roof with a small additional body through which the interior is accessed. The wall coverings of the façades combine stucco with artificial stone ornamentation on the plinth. The façades are very simple and combine small rectangular openings tied by a sill lintel with openings topped with round arches. The funeral parlour is part of the group of pavilions of the mental clinic built in 1917. The structure of the buildings and their Noucentista language, homogeneous in all the original buildings, gives rise to an ensemble that is distorted by the extension of the centre with new buildings. -
Tanatori d'Alcarràs
L’edifici es disposa en un solar entre mitgeres, però aquestes mitgeres no son construïdes i probablement durant molt de temps continuaran de la mateixa manera. L’edifici estarà envoltat per terreny sense construir, es a dir “aïllat”. Així, el projecte s’ha entès com un volum tancat i acabat per tots els seus costats, excepció feta del que correspon a la façana, des del que s’ha produït un buidat general de tota la planta baixa, per encabir-hi en bateria totes les dependències en un costat, mentre que a l’ altre s’allibera l’espai i apareix el pati. Entre les diferents sales i el pati a mena de filtre, apareix el vestíbul-espera. Disposició d’un recorregut que s’inicia en façana, passa per sota el mateix edifici, arriba a l´espai descobert, continua sota la coberta lleugera que marca el final del recorregut exterior, i segueix per l’interior del vestíbul en sentit contrari. Caminem fins al final per tornar enrere. La bateria de dependències es delimita amb un tancament opac de fusta, mentre un tancament semi transparent separa la zona d’espera del pati. Per augmentar la presència del equipament respecte el carrer, en la zona propera a la façana, l’edifici creix en una planta. El fet de col·locar en bateria el garatge i les sales de vetlla, permet mitjançant l’aparició d’un soterrani de servei i unes plataformes elevables, carregar, descarregar i canviar de lloc el fèretre, sense interferir en les circulacions de la part pública de l’equipament, guanyant al mateix temps l’espai que ocuparia el passadís de servei.1999
-
Terrassa Municipal Funeral Services
BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez
The building consists of a white elemental prism placed gently on the ground and open to the outside through a porch that covers the entire width of the façade. The topography of the land is slightly inclined, so that the building, while maintaining the horizontal level, does not touch the ground. This arrangement summarises the symbolism that goes with the project: the position that levitates the prism and the large opening of the porch refer to a conception of death as a journey, as a starting point, a conception that moves away from the expression "here they rest" to adopt the expression "from here they have parted". The program is organised around a water courtyard that separates and distributes the three main packages: the wake rooms, the oratory and the cafeteria. The passage from one room to the other always takes place through the patio, which acts as a decompression chamber. The conception of each interior space combines artificial light, natural light and the view of the sky, grading the lightness or darkness of each piece depending on its use.2002
-
Reus Cemetery Crematorium
Antonio Banús i Tella, Pau Pérez i Jové
L’edifici del nou crematori forma part d’un pla més global de transformació del cementiri de Reus en un parc urbà, amb una reordenació del sistema de vials, la incorporació de zones d’aparcament, espais arbrats i les noves àrees de serveis funeraris: el tanatori, els crematoris i les sales polifuncionals. La construcció conté una sala i un forn crematori i és feta a base de pantalles de formigó que abasten tota l’alçària de l’edifici. Aquestes pantalles incorporen uns perfils metàl·lics destinats al recolzament dels forjats intermedis, fets a base de plaques alveolars. Els tancaments exteriors i interiors, els paviments i les parets divisòries són de fusta. L’element més significatiu és la capella, dotada d’una alçària important, amb la il·luminació artificial a mitja alçada i el parament posterior completament vidrat, amb la llum natural filtrada per unes lamel·les de fusta.2001 - 2003
-
Vila-Seca Municipal Funeral Services
Mamen Domingo i Domingo, Ernest Ferré Ricart
El lloc on s’emplaça el tanatori es troba fortament determinat per les construccions industrials i la presència del cementiri. El tanatori és format per una zona enjardinada de 2.200 metres quadrats i un edifici de 600 metres quadrats construïts. La façana del solar cap a la via pública és una tanca verda de 125 metres lineals que contrasta amb el paisatge de les fàbriques. A la zona de llevant s’ha projectat un jardí travessat per un recorregut sinuós i irregular que no es pot trepitjar, símbol del camí que encara mereixeríem recórrer. Es tracta d’una plantació de petites mates i matolls que acompanyen el passeig d’entrada, amb un pendent ascendent. Aquest passeig culmina en un gran portal de formigó format per dues eles invertides, que suggereixen les ales d’un àngel en posició d’acollida. El projecte combina el simbolisme i la realitat de les vivències espacials per esdevenir una representació molt espiritualitzada de la mort. -
Nou Tanatori de Girona
L’increment dels canvis socials que allunyen el ritual dels temples i els domicilis desplaça el petit equipament urbà existent a una posició intermèdia entre cementiris i enfaixada entre vial i riu, en terrenys de l’empresa funerària. Amb poc marge, el projecte hi encabeix un prisma principal de dues plantes, a tall de contenidor per al sistema de sales de vetlla i una capella, adaptat a la topografia i obert al paisatge i separat del vial per una administració que li fa de coixí amb un seguit gradual de murs. Part protagonista del prisma principal és la capella, que es caracteritza amb les obertures d’iluminació i la visió del paisatge. Les testes assumeixen papers contraposats: a llevant, el moviment del dol, i a ponent, els moviments de servei, que es desplegaran per la planta inferior.2006 - 2008
-
Sant Joan Despí Funeral Services
Batlle i Roig Arquitectura, MMI Gestió d'Arquitectura i Paisatge, Enric Batlle i Durany, Albert Gil Margalef, Joan Roig i Duran
The proposal for the new funeral parlour of Sant Joan Despí improves the services of the existing cemetery with a new mortuary that complements the current offer of services, dignifying access to the existing cemetery. The new funeral parlour is integrated into the landscape, respecting the nature of the park that the place must have, given its urban situation, preserving and reforesting the existing vegetal slopes around the area of implementation and incorporating part of the volume of the building to the existing topography. The floor of the building, of 700 m2, has two clearly differentiated areas; on the one hand, the public area formed by the set of rooms designed to serve the users of the facility and, on the other hand, the private sphere configured by the service pieces necessary for the preparation of the deceased and the movement of coffins between them. A patio system completes the organisation of the floor plan, organising and providing light to it.2009 - 2011
-
Tanatori Municipal El Morell
Ramon Gasull Barberà, Víctor Pujol Hugas
El tanatori s’emplaça al límit nord del sòl urbà del Morell, en un solar condicionat per la reculada obligatòria respecte la carretera. L’edifici se situa entre la deixalleria i el cementiri, com una nova porta al mateix. Un pati organitza els diferents espais. Senzillesa i austeritat per acompanyar el dol. Es tracta d’una construcció d’una sola planta, protegida per uns murs perimetrals que l’aïllen d’un exterior gens amable (deixalleria, carretera,...) però que s’obre totalment als seus patis interiors. D’aspecte sobri i noble amb la utilització dels materials (pedra, vidre, formigó), com es creu que mereix l’ús. El programa funcional inclou dues sales de vetlla totalment equipades; un espai annex multifuncional; un vestíbul/cafeteria; una oficina; dos banys; a més d'un pati central semi-cobert que fa les funcions de vestíbul previ i on s’hi poden celebrar petits actes a l’aire lliure. L’edifici està preparat per acollir una tercera sala de vetlles, entre les dues existents.2014 - 2015
-
2016 - 2021
-
Refurbishment of the Former Germans Climent Factory and Adaptation as a Funeral Parlour
MIRAG Arquitectura, Pau Millet López, Xavier Ramoneda Planas
The project for this new funeral parlour, located in the Sants district of Barcelona, is located inside an existing building - the former Climent brothers' factory. The building was constructed by the architect Modest Feu i Estrada in 1925. With a marked Noucentista style, it is an example of industrial architecture built entirely of solid brick and with a unique roof of metal trusses and wooden joists. The volume is rectangular in shape and is 64 metres long and 15.50 metres wide. It is a protected historical building and belongs to the catalogue of Cultural Assets of Local Interest of the Barcelona City Council. The proposal stems from the premise of changing the use of the building in order to build a funeral parlour inside it. The aim of the proposal is to respect the original architecture of the building as much as possible and to enhance its value by restoring the existing building to its original state, while at the same time proposing a new use that is as respectful as possible with the past. The strategy of the proposal is to construct a building within a building. The industrial building becomes a container for the new funeral parlour building, where the wooden roof with the trusses acts as a protective sky and becomes the true main character of the architectural proposal. The new building is placed longitudinally along the length of the building, with a corridor in the manner of a boulevard parallel to the south façade of the building, through which natural light enters. This layout allows the entire length and size of the building to be perceived. The avenue gives access to the four wake rooms which are located in the central part of the nave. At the back, on the north façade of Carrer de Puiggarí, is the technical corridor that gives access to the tumulus of the rooms and communicates with the technical rooms located at the back of the nave. At the end of the avenue there is the ceremonial hall, which takes advantage of the space between trusses to create a double-height space that receives light from above. At the entrance to the building, located on Carrer Comtes de Bell-lloc, we can find the rounded communications core which gives access to the first floor, where the offices and administration are located. All the new volumes have been treated with a uniform light colour which is used to define all the elements, walls, floor and ceiling and which gives an image of unity to the whole intervention. This contrasts with the warmth of the wood of the roof. The construction of the new elements is made entirely of wood – both the structure and the main finishes – so that the intervention can be dismantled in the future and at the same time be as sustainable as possible. The walls of the wake rooms are traced in a sinuous and organic way to become a sculpture that seems almost temporary with organic forms that welcome the users. In contrast, the volume of the offices and the dome or skylight of the ceremony room are two geometric volumes representing purer forms linked to spirituality. These decisions ensure that the new building contrasts with the original nave without detracting from the prominence it deserves.2019 - 2023