Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Informació bàsica de protecció de dades

Responsable del tractament: Col·legi d Arquitectes de Catalunya 'COAC'
Finalitat del tractament: Tramitar la sol·licitud de còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d'aquells que es trobin en domini públic.
Legitimació del tractament: El seu consentiment per tractar les seves dades personals.
Destinatari de cessions o transferències: El COAC no realitza cessions o transferències internacionals de dades personals.
Drets de les persones interessades: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com, l’exercici d’altres drets conforme a l’establert a la informació addicional.
Informació addicional: Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en aquest enllaç

Com anar-hi

En Imatges

  • Palau Mornau

  • Palau Mornau

  • Palau Mornau

  • Palau Mornau

  • Palau Mornau

  • Palau Mornau

Memòria

En la Barcelona vella, entre les joyes arqunectòniques que guardan la patina de la noble velluria, alguns casals, obehint a les necessitats y al gust de la vida moderna, prenen fesomia de palaus novells, dintre les linies d'antiga noblesa.
Un d'aquests es l'antiga casa Mornau del carrer Ample, propietat avuy del hereu Nadal, descendent de la antiga familia fundadora, qui comptà entre'ls seus el sabi arquebisbe Dr. Fèlix d'Amat de Palou de Savall y de Montbuy, confés del Rey Carles IV.
L'hermós palau que avuy auca sos murs blanchs y ses balconades daurades en les foscors del carrer Ample, ha sigut conservat per sos hereus en tota la puresa de ses línies y de ses voltes. Va esser restaurat ab motiu del casament del hereu dels Mornau ab l'hermosa filla dels barons de Quadras; y be calía un march axis, rejovenit, pera la bella María de Cuadras, que altres dos cops, com a soltera en el palau de sos pares, com a nuvia després, y ara rodejada d'una nova bellesa, ab la noble corona de la maternitat, ha vingut a honorar les planes de FEMINAL.
Les fotografIes que avuy portem, adolexen d'un dels seus més importants encisos: el del color.
Y cal veure'ls hermosos salons blanch y or y Lluis XV; l'antiga cambra de pur estil, ab hermoses escenes de la Creació pintades en els murs, hont morí l'arquebisbe Amat, religiosament conservades pels descendents del ilustre fill de Catalunya; els antichs retrats, els tapissos preciosos, les joyes d'art que campejan arreu en la noble casa, la biblioteca, en la que, a més de 5.000 volums, se conservan religiosament les coleccions del Diario de Barcelona desde son primer número; el luxo modern en tot son refinament en les habitacions particulars, sòbries, elegants, senyorials, ben dignes de la jove parella qui ha fet son niu entre aquells murs antichs, hont riu avuy la gracia d'un petit hereu, blanch y rosat com una flor d'atmetller entre les blondes y randes de neu...
Y cal mirar d'aprop les vitrines, que guardan un tresor en joyes antigues, entre aquelles que foren propietat del senyor Arquebisbe, y son verament remarcables.
En la cambra hont entregà l'ànima a Deu el Doctor Amat, les families Mornau, Artós y Nadal, descendents del ilustre sabadellench, conservan pietosament, a més dels mobles y pintures murals, (entre les qu'es de remarcar un Sant Antoni hermosíssim), un Crucifix de gran mèrit artístich y històrich, donchs fou regalat pel Rey Caries IV a son confés.
L'oratori; 'l bonich pati central, hont remoreja alegrement en una original vasca de fayans un rajolí de aygua claríssima, el vestíbul ornamentat dels retrats familials y de mobles y tapissos remarcables, son dignes de menció.
Y per acabar, síans donat fer justes llohanses de les obres de restauració, confiades a verdaders artistes, al cap dels quals be podem anomenar el jove arquitecte D. Manuel Raspall, a qui fou confiada la delicada obra.
El poch espay de que disposem, nos priva de detallar millor lo qu'es aqueix interior barceloní qu'embelleix avuy les nostres planes, y ho sentim de debò, ja que hi ha materia ben interessant en tots conceptes.

Autor: Carme Karr

Font: Revista Feminal (núm. 25)

Autors

Com anar-hi

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia

  1. Palau Mornau

    autoria desconeguda

  2. Palau Mornau

    Manuel Joaquim Raspall i Mayol

    Palau Mornau

    En la Barcelona vella, entre les joyes arqunectòniques que guardan la patina de la noble velluria, alguns casals, obehint a les necessitats y al gust de la vida moderna, prenen fesomia de palaus novells, dintre les linies d'antiga noblesa. Un d'aquests es l'antiga casa Mornau del carrer Ample, propietat avuy del hereu Nadal, descendent de la antiga familia fundadora, qui comptà entre'ls seus el sabi arquebisbe Dr. Fèlix d'Amat de Palou de Savall y de Montbuy, confés del Rey Carles IV. L'hermós palau que avuy auca sos murs blanchs y ses balconades daurades en les foscors del carrer Ample, ha sigut conservat per sos hereus en tota la puresa de ses línies y de ses voltes. Va esser restaurat ab motiu del casament del hereu dels Mornau ab l'hermosa filla dels barons de Quadras; y be calía un march axis, rejovenit, pera la bella María de Cuadras, que altres dos cops, com a soltera en el palau de sos pares, com a nuvia després, y ara rodejada d'una nova bellesa, ab la noble corona de la maternitat, ha vingut a honorar les planes de FEMINAL. Les fotografIes que avuy portem, adolexen d'un dels seus més importants encisos: el del color. Y cal veure'ls hermosos salons blanch y or y Lluis XV; l'antiga cambra de pur estil, ab hermoses escenes de la Creació pintades en els murs, hont morí l'arquebisbe Amat, religiosament conservades pels descendents del ilustre fill de Catalunya; els antichs retrats, els tapissos preciosos, les joyes d'art que campejan arreu en la noble casa, la biblioteca, en la que, a més de 5.000 volums, se conservan religiosament les coleccions del Diario de Barcelona desde son primer número; el luxo modern en tot son refinament en les habitacions particulars, sòbries, elegants, senyorials, ben dignes de la jove parella qui ha fet son niu entre aquells murs antichs, hont riu avuy la gracia d'un petit hereu, blanch y rosat com una flor d'atmetller entre les blondes y randes de neu... Y cal mirar d'aprop les vitrines, que guardan un tresor en joyes antigues, entre aquelles que foren propietat del senyor Arquebisbe, y son verament remarcables. En la cambra hont entregà l'ànima a Deu el Doctor Amat, les families Mornau, Artós y Nadal, descendents del ilustre sabadellench, conservan pietosament, a més dels mobles y pintures murals, (entre les qu'es de remarcar un Sant Antoni hermosíssim), un Crucifix de gran mèrit artístich y històrich, donchs fou regalat pel Rey Caries IV a son confés. L'oratori; 'l bonich pati central, hont remoreja alegrement en una original vasca de fayans un rajolí de aygua claríssima, el vestíbul ornamentat dels retrats familials y de mobles y tapissos remarcables, son dignes de menció. Y per acabar, síans donat fer justes llohanses de les obres de restauració, confiades a verdaders artistes, al cap dels quals be podem anomenar el jove arquitecte D. Manuel Raspall, a qui fou confiada la delicada obra. El poch espay de que disposem, nos priva de detallar millor lo qu'es aqueix interior barceloní qu'embelleix avuy les nostres planes, y ho sentim de debò, ja que hi ha materia ben interessant en tots conceptes.
  3. Rehabilitació del Palau Mornau

    Jordi Romeu

    Rehabilitació del Palau Mornau

    Sobre l'obra de l’arquitecte modernista Manuel Raspall (1877-1937) vàrem reproduir tota la complexitat formal i estilística que tenia l’edifici al llarg dels seus mes de 200 anys d’existència. Excepte unes dependències interiors sense valor i malmeses per les humitats, la resta d’espais foren rehabilitats segons les restes trobades al propi edifici, motllures, esgrafiats, especejaments, etc., fetes amb la col·laboració inestimable i valuosa d’Arturo Van den Eynde, arquitecte (1946-2003), del constructor i dels artesans qualificats contractats. Vàrem proposar una distribució de mobiliari expositor centralitzat que no contactava amb els murs existents de cara fer visible la seva riquesa formal i ens permetia que també fossin làmpades, alhora que ens permetia posar els conductes d’aire amagats al seu interior.

Bústia suggeriments

Ajuda’ns a millorar el web i el seu contingut. Proposa’ns obres, aporta o esmena informació sobre obres, autors i fotògrafs, o comenta’ns el què penses. Participa!