-
Recinte Torribera
Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros
Complex sanitari construït en diverses fases des de 1927 i fins l'any 1936 que parteix del projecte guanyador del concurs convocat l'any 1917 per la Mancomunitat de Catalunya. Aquest projecte redactat per Rafael Masó i Josep Maria Pericas va ser executat nou anys després quan Masó, afectat per una sanció política, no pot figurar com arquitecte de les obres, tot i que consta que hi està treballant si més no en els anys 1926 i 1927.1917 - 1936
-
Pavelló Montjuïc del Recinte Torribera
Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros
Es tracta d'un edifici d'una única planta rectangular, gairebé quadrada, i coberta de pavelló amb un petit cos afegit pel qual s'accedeix a l'interior. Els paraments de les façanes combinen l'estuc amb ornamentació de pedra artificial per la part del sòcol. Les façanes molt senzilles, combinen petites obertures rectangulars lligades per una llinda d'ampit amb obertures culminades amb arc de mig punt. El tanatori forma part del conjunt de pavellons de la clínica mental edificat l'any 1917. L'estructuració dels edificis i el seu llenguatge noucentista, homogeni en tots els edificis originals, dóna lloc a un conjunt que queda distorsionat per l'ampliació del centre amb nous edificis. -
Tanatori d'Alcarràs
L’edifici es disposa en un solar entre mitgeres, però aquestes mitgeres no son construïdes i probablement durant molt de temps continuaran de la mateixa manera. L’edifici estarà envoltat per terreny sense construir, es a dir “aïllat”. Així, el projecte s’ha entès com un volum tancat i acabat per tots els seus costats, excepció feta del que correspon a la façana, des del que s’ha produït un buidat general de tota la planta baixa, per encabir-hi en bateria totes les dependències en un costat, mentre que a l’ altre s’allibera l’espai i apareix el pati. Entre les diferents sales i el pati a mena de filtre, apareix el vestíbul-espera. Disposició d’un recorregut que s’inicia en façana, passa per sota el mateix edifici, arriba a l´espai descobert, continua sota la coberta lleugera que marca el final del recorregut exterior, i segueix per l’interior del vestíbul en sentit contrari. Caminem fins al final per tornar enrere. La bateria de dependències es delimita amb un tancament opac de fusta, mentre un tancament semi transparent separa la zona d’espera del pati. Per augmentar la presència del equipament respecte el carrer, en la zona propera a la façana, l’edifici creix en una planta. El fet de col·locar en bateria el garatge i les sales de vetlla, permet mitjançant l’aparició d’un soterrani de servei i unes plataformes elevables, carregar, descarregar i canviar de lloc el fèretre, sense interferir en les circulacions de la part pública de l’equipament, guanyant al mateix temps l’espai que ocuparia el passadís de servei.1999
-
Tanatori Municipal de Terrassa
BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez
L’edifici consisteix bàsicament en un prisma elemental blanc dipositat suaument sobre el terreny i obert a l’exterior a través d’un porxo que abasta tota l’amplària de la façana. La topografia del terreny és lleugerament inclinada, de manera que l’edifici, en mantenir la cota horitzontal, no arriba a tocar a terra. Aquesta disposició resumeix el simbolisme que acompanya el projecte: la posició que levita del prisma i la gran obertura del porxo fan referència a una concepció de la mort com a viatge, com a punt de partida, una concepció que s’allunya de l’expressió “aquí descansen” i s’estima més adoptar l’expressió “des d’aquí han marxat”. El programa s’organitza a partir d’un pati d’aigua que separa i distribueix els tres paquets principals: les sales de vigília, l’oratori i la cafeteria. El pas d’una estança a l’altra sempre té lloc a través del pati, que actua com una cambra de descompressió. La concepció de cada espai interior combina la llum artificial, la llum natural i la visió del cel, graduant la claror o la foscor de cada peça en funció del seu ús.2002
-
Crematori del Cementiri de Reus
Antonio Banús i Tella, Pau Pérez i Jové
L’edifici del nou crematori forma part d’un pla més global de transformació del cementiri de Reus en un parc urbà, amb una reordenació del sistema de vials, la incorporació de zones d’aparcament, espais arbrats i les noves àrees de serveis funeraris: el tanatori, els crematoris i les sales polifuncionals. La construcció conté una sala i un forn crematori i és feta a base de pantalles de formigó que abasten tota l’alçària de l’edifici. Aquestes pantalles incorporen uns perfils metàl·lics destinats al recolzament dels forjats intermedis, fets a base de plaques alveolars. Els tancaments exteriors i interiors, els paviments i les parets divisòries són de fusta. L’element més significatiu és la capella, dotada d’una alçària important, amb la il·luminació artificial a mitja alçada i el parament posterior completament vidrat, amb la llum natural filtrada per unes lamel·les de fusta.2001 - 2003
-
Tanatori Municipal de Vila-Seca
Mamen Domingo i Domingo, Ernest Ferré Ricart
El lloc on s’emplaça el tanatori es troba fortament determinat per les construccions industrials i la presència del cementiri. El tanatori és format per una zona enjardinada de 2.200 metres quadrats i un edifici de 600 metres quadrats construïts. La façana del solar cap a la via pública és una tanca verda de 125 metres lineals que contrasta amb el paisatge de les fàbriques. A la zona de llevant s’ha projectat un jardí travessat per un recorregut sinuós i irregular que no es pot trepitjar, símbol del camí que encara mereixeríem recórrer. Es tracta d’una plantació de petites mates i matolls que acompanyen el passeig d’entrada, amb un pendent ascendent. Aquest passeig culmina en un gran portal de formigó format per dues eles invertides, que suggereixen les ales d’un àngel en posició d’acollida. El projecte combina el simbolisme i la realitat de les vivències espacials per esdevenir una representació molt espiritualitzada de la mort. -
Nou Tanatori de Girona
L’increment dels canvis socials que allunyen el ritual dels temples i els domicilis desplaça el petit equipament urbà existent a una posició intermèdia entre cementiris i enfaixada entre vial i riu, en terrenys de l’empresa funerària. Amb poc marge, el projecte hi encabeix un prisma principal de dues plantes, a tall de contenidor per al sistema de sales de vetlla i una capella, adaptat a la topografia i obert al paisatge i separat del vial per una administració que li fa de coixí amb un seguit gradual de murs. Part protagonista del prisma principal és la capella, que es caracteritza amb les obertures d’iluminació i la visió del paisatge. Les testes assumeixen papers contraposats: a llevant, el moviment del dol, i a ponent, els moviments de servei, que es desplegaran per la planta inferior.2006 - 2008
-
Tanatori de Sant Joan Despí
Batlle i Roig Arquitectura, MMI Gestió d'Arquitectura i Paisatge, Enric Batlle i Durany, Albert Gil Margalef, Joan Roig i Duran
La proposta per al nou tanatori de sant Joan Despí millora els serveis del cementiri existent amb un nou tanatori que complementa la oferta de serveis actual, dignificant l’accés del cementiri existent. El nou tanatori s’integra paisatgísticament, respectant el caràcter de parc que el lloc ha de tenir, donada la seva situació urbana, preservant i reforestant el talussos vegetals existents al voltant de l’àmbit d’implantació i incorporant part de la volumetria del edifici a la topografia existent. la planta de l’edifici, de 700 m2, disposa una organització que ordena l’edifici en dos àmbits clarament diferenciats, per una banda l’àmbit públic format per el conjunt d’estances pensades per servir als usuaris de la instal•lació i per l’altra banda l’àmbit privat configurat per les peces de servei necessàries per a la preparació dels difunts i el moviment dels fèretres entre aquestes. Un sistema de patis completa la organització de la planta,ordenant-la i il·luminant-la.2009 - 2011
-
Tanatori Municipal El Morell
Ramon Gasull Barberà, Víctor Pujol Hugas
El tanatori s’emplaça al límit nord del sòl urbà del Morell, en un solar condicionat per la reculada obligatòria respecte la carretera. L’edifici se situa entre la deixalleria i el cementiri, com una nova porta al mateix. Un pati organitza els diferents espais. Senzillesa i austeritat per acompanyar el dol. Es tracta d’una construcció d’una sola planta, protegida per uns murs perimetrals que l’aïllen d’un exterior gens amable (deixalleria, carretera,...) però que s’obre totalment als seus patis interiors. D’aspecte sobri i noble amb la utilització dels materials (pedra, vidre, formigó), com es creu que mereix l’ús. El programa funcional inclou dues sales de vetlla totalment equipades; un espai annex multifuncional; un vestíbul/cafeteria; una oficina; dos banys; a més d'un pati central semi-cobert que fa les funcions de vestíbul previ i on s’hi poden celebrar petits actes a l’aire lliure. L’edifici està preparat per acollir una tercera sala de vetlles, entre les dues existents.2014 - 2015
-
2016 - 2021
-
Reforma de l'Antiga Fàbrica Germans Climent i Adequació com a Tanatori
MIRAG Arquitectura, Pau Millet López, Xavier Ramoneda Planas
El projecte d’aquest nou Tanatori, situat al barri de Sants de Barcelona, s’ubica dins d’un edifici existent, l’antiga fàbrica dels germans Climent. L’edifici fou construït per l’arquitecte Modest Feu i Estrada l’any 1925. De marcat estil noucentista, és un exemple d’arquitectura industrial completament construïda en maó massís i amb una singular coberta d’encavallades metàl·liques i biguetes de fusta. El volum té una forma rectangular amb unes dimensions de 64 metres de llargada i 15,50 metres d’amplada. Es tracta d’un edifici històric protegit i pertany al catàleg de Bens culturals d’interès local de l’Ajuntament de Barcelona. La proposta neix de la premissa de canviar l’ús de la nau per construir en el seu interior el programa d’un tanatori. La voluntat de la proposta és respectar al màxim l’arquitectura original de l’edifici i posar-la en valor, mitjançant la restauració de l’edifici existent per retornar-lo al seu estat original i alhora fer una proposta de nou ús que sigui el màxim respectuosa possible amb el passat. L’estratègia de la proposta és la de construir un edifici dins d’un edifici. La nau industrial esdevé un contenidor per al nou edifici del tanatori, on la coberta de fusta amb les encavallades actua com un cel protector i esdevé la veritable protagonista de la proposta arquitectònica. La nova edificació se situa de manera longitudinal al llarg de la nau, situant un passadís a mode de rambla paral·lel a la façana sud de la nau, a través de la qual entra la llum natural i el sol. Aquesta disposició permet percebre la nau en tota la seva longitud i dimensió. La rambla dona accés a les 4 sales de vetlla que se situen a la part central el cos de la nau. Per la part posterior, a la façana nord del carrer de Puiggarí, se situa el passadís tècnic que dona accés al túmuls de les sales i es comunica amb les sales tècniques situades al fons de la nau. Al final de la rambla s’hi ubica la sala de cerimònies, que aprofita l’espai entre encavallades per generar un espai a doble altura que rep llum per la seva part superior. A l’entrada de l’edifici, situada al carrer Comtes de Bell-lloc, s’hi col·loca el nucli de comunicacions de formes arrodonides que dona accés a la planta primera on hi ha les oficines i l’administració. Tots els nous volums s’han tractat amb un color clar uniforme que s’empra per la definició de tots els elements, parets, paviment i sostre i que confereix una imatge d’unitat a tota la intervenció. D’aquesta manera contrasta amb la calidesa de la fusta de la coberta. La construcció dels nous elements s’executa tota amb fusta, tant l’estructura com els acabats principals, de manera que la intervenció pugui ser desmuntable en un futur i sigui alhora el màxim de sostenible possible. Els murs de les sales de vetlla es tracen de manera sinuosa i orgànica per a esdevenir una escultura que sembla gairebé temporal amb formes orgàniques que acullen els usuaris. Pel contrari el volum de les oficines i el cimbori o lluerna de la sala de cerimònies son dos volums geomètrics que representen formes més pures lligades a la espiritualitat. Amb aquestes decisions s’aconsegueix que la nova edificació contrasti amb la nau original sense restar-li tot el protagonisme que mereix.2019 - 2023