Intro

Sobre el proyecto

En esta primera etapa, el catálogo se focaliza en la arquitectura moderna y contemporánea proyectada y construida entre el 1832 –año de edificación de la primera chimenea industrial de Barcelona que establecemos como el inicio de la modernidad– hasta la actualidad.

El proyecto nace con el objetivo de hacer más accesible la arquitectura tanto a los profesionales como al conjunto de la ciudadanía por medio de una web que se irá actualizando y ampliando mediante la incorporación de las obras contemporáneas de mayor interés general, siempre con una necesaria perspectiva histórica suficiente, a la vez que añadiendo gradualmente obras de nuestro pasado, con el ambicioso objetivo de comprender un mayor período documental.

El fondo se nutre de múltiples fuentes, principalmente de la generosidad de estudios de arquitectura y fotografía, a la vez que de gran cantidad de excelentes proyectos editoriales históricos y de referencia, como guías de arquitectura, revistas, monografías y otras publicaciones. Asimismo, tiene en consideración todas las fuentes de referencia de las diversas ramas y entidades asociadas al COAC y de otras entidades colaboradoras vinculadas con los ámbitos de la arquitectura y el diseño, en su máximo espectro.

Cabe mencionar especialmente la incorporación de vasta documentación procedente del Archivo Histórico del COAC que, gracias a su riqueza documental, aporta gran cantidad de valiosa –y en algunos casos inédita– documentación gráfica.

El rigor y el criterio de la selección de las obras incorporadas se establece por medio de una Comisión Documental, formada por el Vocal de Cultura del COAC, el director del Archivo Histórico del COAC, los directores del Archivo Digital del COAC y profesionales y otros expertos externos de todas las Demarcaciones que velan por ofrecer una visión transversal del panorama arquitectónico presente y pasado alrededor del territorio.

La voluntad de este proyecto es la de devenir el fondo digital más extenso sobre arquitectura catalana; una herramienta clave de información y documentación arquitectónica ejemplar que se convierta en un referente no solo local, sino internacional, en la forma de explicar y mostrar el patrimonio arquitectónico de un territorio.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directores arquitecturacatalana.cat

credits

Quiénes somos

Proyecto de:

Impulsado por:

Directores:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comisión Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Colaboradores:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Colaboradores Externos:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Con el soporte de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entidades Colaboradoras:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Diseño y Programación:

edittio Nubilum
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El Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya es uno de los centros de documentación más importantes de Europa, que custodia los fondos profesionales de más de 180 arquitectos, cuya obra es fundamental para comprender la historia de la arquitectura catalana. Mediante este formulario, podras solicitar copias digitales de los documentos de los que el Arxiu Històric del COAC gestiona los derechos de explotación de los autores, además de aquellos que se encuentren en dominio público. Una vez realizada la solicitud, el Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya te hará llegar una estimación del presupuesto, variable en cada casuística de uso y finalidad.

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Finalidad del tratamiento: Tramitar la sol·licitud de copias digitales de los documentos de los cuales el Archivo Histórico del COAC gestiona los derechos de explotación de los autores, además de aquellos que se encuentren en dominio público.
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Memoria

Pelayo Martínez Paricio va néixer a Figueres el 15 d´octubre de 1898. El seu pare era metge i molt aficionat a les arts.
Començà els estudis bàsics a les escoles de Sant Vicenç de Paül. Els estudis de batxillerat els cursà a l'Institut de Figueres. L'any 1914 ingressà a l'Escola Superior d'Arquitectura de Barcelona i quan el 1920 va obtenir el títol, va esdevenir l'arquitecte més jove d'Espanya.
L'agost de 1921 anà al Marroc a complir el servei militar, allà entrà en contacte amb l'arquitectura àrab que més endavant influenciaria la seva obra primerenca. En tornar del servei militar va exercir la professió a Figueres, la seva ciutat natal i també a Barcelona, on participà, durant la dècada dels 20, en els diferents concursos dels Palaus projectats per a la gran Exposició Internacional del 1929. Guanyà el concurs del Palau de les Arts Gràfiques i va dirigir les obres del Palau d´Agricultura.
L'any 1925 fou nomenat Professor Auxiliar de Projectes de l'ETSAB i el 1942 en va obtenir la Càtedra del Tercer Curs.
El 1925 també fou designat arquitecte interí de l'Ajuntament de Figueres càrrec que ocupà durant tres anys i que li permeté començar una bona relació amb nombrosos personatges del món de l'art i de la cultura. Des d'aleshores es distingí per la seva tasca de defensa i protecció del patrimoni arquitectònic i artístic de l'Alt Empordà.
L'any 1928 fundà a La Bisbal d´Empordà una indústria ceràmica destinada a l'ornamentació arquitectònica i creada per satisfer, entre d'altres, les necessitats de revestiment dels dos Palaus de l'Exposició.
L'any 1934 es casà amb Caterina Espigulé Cortada i el 1935 neix la seva única filla, Caterina. El mateix any, la Generalitat de Catalunya el nomena Arquitecte del Patronat de la Costa Brava càrrec que exercí solament durant dos mesos ja que al guanyar les eleccions el front popular es dissolgué el Patronat.
L'any 1937 va obtenir la plaça de professor de Tecnologia de Construcció a l'Escola d'Arts i Oficis de Figueres tasca que exerceix fins a final dels anys cinquanta.
L'any 1940, acabada la guerra, va ésser designat Arquitecte de Regiones Devastadas, projectà les obres de reconstrucció del Nou Llers.
El febrer de 1945 fou nomenat acadèmic de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando fruit de la seva preocupació per la preservació del patrimoni: Santa Maria de Vilabertran, parròquia de La Bisbal, Sant Pere de Rodes, la Salut de Terrades.
L'any 1957 assistí a l´Haia al Congrés de la Unió Internacional d´Arquitectura (UIA) representant a l´ETSAB. Aquell mateix any rebé l'encàrrec, juntament amb dos professors més, de projectar la nova seu de l'Escola d'Arquitectura de Barcelona.
Durant la dècada dels 60 i els 70 les seves realitzacions van lligades a l'esclat del turisme. Un exemple el tenim en el Club Mediterraneé i l'Hostal Bon Retorn que volen ésser una reinterpretació de l'arquitectura popular mediterrània.

Pelayo Martínez morí el 13 de juny de 1978 a Figueres tot deixant-nos un bon llegat d'obres principalment a l'Alt i el Baix Empordà i a la Costa Brava: Cadaqués, el Port de la Selva, Roses, Calonge, S'Agaró...

A la ciutat de Figueres són remarcables l'Escalinata del Parc de Bosc, la Casa Comet, la Casa Dalfó, la Casa Galter, la Casa Cordomí-Canet, la Casa Soler, l'edifici d'habitatges Argemí Abadal i el Monument a Pep Ventura, entre d'altres.
També realitzà nombroses obres d´arquitectura pública com a arquitecte municipal de La Bisbal d'Empordà i de Cadaqués.

Pelayo Martínez fou un arquitecte de la segona generació noucentista que creà escola i, des de la seva professió, va intentar salvaguardar els valors arquitectònics llegats del passat.

Fuente: Arxiu Històric del COAC

Obras (6)

Sobre el Mapa

Premiadas
Catalogadas
Desaparecidas
Todas las obras

Constelación

Cronología (6)

  1. Palacio de las Artes Gráficas

    Raimon Duran i Reynals, Pelayo Martínez Paricio

    Palacio de las Artes Gráficas

    El palacio se sitúa en un terreno de una marcada pendiente, lo que sirvió para centralizar el acceso en medio de dos rampas curvadas que confluyen. La organización del edificio se basa en crear un cuerpo central que toma la forma de arco de triunfo o de fachada renacentista, coronada con frontón, y disponer una cúpula con tambor hexagonal que hace de linterna de iluminación cenital en el interior. Del cuerpo principal arrancan, a cada lado, dos loggias o galerías porticadas, con arcos de medio punto sostenidos por columnas toscanas, que en los extremos quedan coronadas por templetes con cúpulas hexagonales. Estas galerías porticadas esconden las dos alas en las que el edificio completa su espacio. El trabajo que Pelai Martínez llevaba a cabo en la Bisbal d'Empordà como arquitecto municipal y la relación con la firma Terracota Fuster en la producción de terracotas se pone de manifiesto en cada uno de los detalles del edificio, ya que es por medio de estos materiales que todos los elementos de ornamentación son realizados y dan al conjunto un fuerte cromatismo de contraste con el estuco liso y blanquecino del paramento. Los ecos de Florencia se hacen evidentes y, en este sentido, tampoco es ajena la admiración que ambos arquitectos sentían por Brunelleschi. Fue contruido entre 1927 y 1929 para convertirse en el Palacio de las Artes Gráficas de la Exposición Internacional de Barcelona de 1929, bajo el proyecto del arquitecto Pelagi Martínez i Paricio, que contó con la colaboración de Raimon Duran i Reynals. Este último realizó un largo viaje, en 1920, a la ciudad italiana, acompañado por Nicolau M. Rubió Tudurí, gran admirador de Brunelleschi.
  2. Casa Cordomí

    Pelayo Martínez Paricio

    Casa Cordomí

    Habitatge promogut per Dolors Cordomí Gimbernat, vídua Canet. Per estil i dimensions, és una peça molt singular dins l'arquitectura de la Rambla. Aquesta casa, però, és especialment coneguda a la ciutat per haver allotjat en els seus baixos des de la dècada de 1930 la llibreria Ramon Canet (Figueres, 1906-1982), reputat llibreter i amfitrió d'un espai de trobada i tertúlia que acollí escriptors i artistes com Josep Pla, Carles Fages de Climent, Alexandre Deulofeu, Manuel Brunet o el mateix Salvador Dalí quan es trobava a la ciutat. Arquitectònicament, es tracta d'una estreta casa unifamiliar de planta baixa i dos pisos entre mitgeres. Situada en un entorn dominat per edificis de major escala amb sèries regulars de balconades, adopta un ordre compositiu unitari que la singularitza. Les obertures de les tres plantes, quadrada la baixa, horitzontal la primera i verticals les de la segona, s'emmarquen en un gran rectangle virtual, en part contradit per la motllura escalonada, i rematat per un aplec lleugerament surrealista de colzes ceràmics de ventilació. L'acabat de façana és arrebossat i pintat, amb sòcol de pedra protegint la planta baixa i el primer pis.
  3. Casa Batlle

    Pelayo Martínez Paricio

    Casa Batlle

    Habitatge en cantonada projectat per Pelayo Martínez com a reforma i ampliació de la casa preexistent. Plantejada en dos cossos (planta baixa i dues plantes pis) ben delimitats per un voladís i un tractament diferenciat de les obertures, les plantes despleguen dues façanes simètriques amb tres eixos verticals d'obertures. De forma gairebé cúbica, les línies netes i la inexistència d'ornamentació del conjunt li confegeixen un aspecte de senzillesa i discreció que el situen a prop de les pautes del moviment modern, lleugerament alterats per la pèrgola de la terrassa lateral i l'emmarcament amb pedra de la porta principal.

Bibliografía (6)

Rutas y Apuntes (2)

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