A partir de la funció pedagògica i social de l’edificació escolar, proposem que la implantació d’aquest nou centre ajudi a vertebrar l’entorn en què es troba, actualment poc configurat des d’un punt de vista urbà.
El fet d’optar per un edifici d’una sola planta permet organitzar la vida escolar a través d’un eix central –que dóna accés a totes les dependències- el que actua al mateix temps de zona de trànsit i de trobada, amb una clara vocació de ser utilitzat, si s’escau, amb finalitats pedagògiques.
La solució que presentem proposa un sistema modular d’aules i espais de serveis, el qual dóna flexibilitat en els seus usos. Els patis queden determinats per la mateixa disposició de les aules, aconseguint un conjunt articulat i de marcada personalitat.
L’accés independent a les pistes esportives i al gimnàs (que pot ser utilitzat de forma polivalent), situats a un extrem del recinte escolar, permet que pugui ser utilitzat fora de l’horari escolar i, potser, relacionat amb el futur complex poliesportiu que es preveu construir a Palau de Plegamans.
Aquest plantejament, juntament amb l’elecció de materials per a la construcció (formigó, obra vista, alumini...), optimitza el seu manteniment, tant pel que fa a neteja com a l’envelliment natural de les construccions. També creiem que l’exterior ha de ser tractat amb la vegetació autòctona del Vallès.
El Centre d’Educació Infantil i Primària se situa als afores del centre urbà de Palau de Plegamans, vertebrant una zona on coexisteixen edificacions aïllades de baixa qualitat amb un nou creixement urbà d’habitatges adossats, terrenys agrícoles i la presència de la riera de Caldes.
El programa funcional consisteix en sis aules d’educació primària i aules complementàries, tres de preescolar i unes zones comuns de menjador i zona esportiva. Dues de¬cisions caracteritzen el procés de projecte: desenvolupar el programa en una sola planta i considerar els recorreguts interiors, un de longitudinal i l’altre transversal, com a eixos vertebradors de la vida escolar.
El suau pendent nord-sud del solar provoca un canvi de cota altimètrica de 1,70m. L’adaptació topogràfica del projecte sobre aquest eix permet, a través del joc de la coberta, albergar l’accés principal, així com les parts del programa que necessiten més alçada – menjador, cuina i gimnàs. El pendent de la coberta s’estén a banda i banda de l’eix per a acollir les aules de primària i infantil. Des de l’accés i en direcció est-oest es desenvolupa el programa d’educació primària a través d’un corredor central que distribueix una doble crugia.
Les aules orien¬tades a sud s’agrupen de dues en dues, deixant un pòrtic lliure entre elles, a mode de porxada. D’altra banda, les aules d’usos específics – biblioteca, informàtica, música – s’agrupen de tres en tres, obrint-se al pati interior, permetent una bona il·luminació natural així com unes bones condicions ambientals. La direcció oest-est allotja el programa infantil. Tres aules orientades a sud i una sala de psicomotricitat a nord configuren un volum envoltat de patis: zona de jocs a sud, hort al oest limitant amb el menjador i pati a nord formant part de l’aula específica. La linealitat i dimensió de la façana nord, queda corregida per l’aparició dels caps de les cobertes de les aules, marcant d’aquesta manera el ritme estructural de la petita escala de les aules.
L’escola és situada en una zona residencial de baixa densitat, no gaire lluny dels terrenys agrícoles, i caracteritzada per l’absència de tot tipus de qualitat urbana. La naturalesa del programa recomanava desenvolupar tot el centre en una sola planta, per tal d’afavorir la relació directa amb els espais exteriors i evitar els trànsits interiors en sentit vertical. El centre es disposa en dos braços en creu, organitzats per dos passadissos ortogonals, amb algunes rampes lleugeres que permeten adaptar-se al suau pendent del solar. Les aules es disposen en el cos paral·lel al carrer, lleugerament trencat pel cos transversal, que acull les parts singulars del programa. El sistema de cobertes queda repartit d’estança a estança, amb un vessant per a cada element del programa, de manera que des del carrer l’escola mostra un ritme ordenat de cossos edificats que fa de contrapunt al desordre dels habitatges unifamiliars de la vorera oposada.