-
1932 - 1935
-
1934 - 1936
-
1960
-
1969
-
Habitatges Montflorit
SITUACIÓ DEL PROCÉS DE PARTIDA. CONDICIONANTS. Obra entre mitgeres amb 8 habitatges i 2 locals. Molt adequada per a una especulació fàcil i immediata. Típica permuta amb embolic. Exigències de l'amo del solar, a més de les imposicions que estableix el promotor i després, com a darrer obstacle, les condicions que imposa el constructor. Estrena de promotor, és a dir: promotor en estat encara verge. Promotors que ho són marginals al negoci. Fan els primers passos al camp de l'especulació immobiliària davant la facilitat i el desordre regnant general i la possibilitat d'enriquir-se ràpidament. Associació promotor-constructor. Preu de construcció fixat a priori, passi el que passi i caigui qui caigui. No es pot passar de tantes pessetes per metre quadrat. FASE DE PROJECTE. CONTRADICCIONS I ESPERANCES. Total impossibilitat d'exercir variacions substancials de programa per fer variar la imatge supraconvencional de la futura construcció. Impossibilitat d'introduir noves hipòtesis amb un mínim procés tecnològic en ser rebutjades per apartar-se dels sistemes tradicionals constantment utilitzats i repetits per la constructora. Possibilitat d'utilitzar una tipologia ja assajada en altres obres d'aquest tipus que operin, a través de la forma, un procés de validesa formal-funcional i autònoma pròpia en contradicció amb la resta de les imposicions establertes. FASE DE REALITZACIÓ. TERCER ACTE. Projecte força preparat per resistir els canvis amb què a última hora, i en el moment d'iniciar-se les obres, ens sorprenen, turmenten i desesperen els constructors i promotors. Estableixen els canvis de manera rotunda. No al totxo massís. Sí al «gero vist». NO a la barana massissa, SÍ a la barana de ferro. NO a les vorades. SÍ a això i NO a allò. En aquests casos, sorgeix la qüestió de si acceptes continuar o no, de si marxes o si et quedes. Partint d'establir un límit, fins al que et quedes, passat el qual te'n vas, sorgeix el procés de tirar endavant, incloent els punts fonamentals establerts a la fase de projecte. Acostumat a aquest tipus d'enfrontament, s'obtenen alguns bons resultats actuant amb una insistència impertinent i una rara habilitat que va des de la mentida més cínica fins a la provocació de situacions falses. Un cop establertes totes les posicions necessàries per obtenir un resultat final amb un cert interès, queda el fet, vàlid en si mateix, de la constatació del mateix resultat, amb les contradiccions incloses, com a autenticitat d'un veritable procés arquitectònic.1971
-
1972
-
Passeig Marítim de Gavà
El Passeig Marítim de Gavà està situat a la zona més occidental del Delta del Llobregat. Era un espai d'un especial interès paisatgístic, un dels darrers reductes d’ecosistemes dunars del Delta del Llobregat, del que el projecte de passeig marítim es proposà assegurar-ne la seva pervivència. Aquest projecte es va redactar a partir del respecte i la potenciació dels elements naturals, els quals van esdevenir a elements fonamentals del nou projecte. L’objectiu va ser mantenir les característiques mediambientals dels sistemes dunars. Es varen dissenyar dues cintes de paviment zigzaguejants que transcorrien paral·leles al mar absolutament adaptades a la topografia del lloc, alhora que intentant salvaguardar els elements vegetals de major interès. El projecte es va definir incorporant i controlant els elements naturals en el propi disseny, aprofitant els vents per a la formació de dunes i per tant afavorint la protecció de la pineda, aprofitant el transport de la sorra cap a l'interior incorporant-la als paviments, i utilitzant només vegetació autòctona dunar.1993
-
Ajuntament de Gavà i Biblioteca Josep Soler Vidal
Viaplana / Piñón Arquitectes, Heliodoro Piñón Pallarés, Albert Viaplana i Veà
2000 - 2003
-
2001 - 2003
-
Rambla de Gavà
Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Jordi Henrich i Monràs
La rambla de Gavà és entre el carrer de Gaudí i la carretera C-245. Té unes dimensions de 575m de longitud i 20 d'amplada, amb alguns trams més amplis com les places de Jaume Perich i Josep Tarradellas. L'actuació ha consistit en la conversió completa de la rambla en zona de vianants per potenciar-ne les qualitats urbanes, tant d'ús com paisatgístiques. Només els carrers que la travessen mantenen el trànsit de vehicles i s'ha regulat l'accés als aparcaments situats a la rambla amb pilons d'acer inoxidable. El paviment ha estat unificat amb un sol material, pòrfid d'origen asiàtic de color granat, que es relaciona amb la memòria històrica de la pedra de Gavà. El paviment és de mida mitjana, de 20 cm d'amplada, per fer-lo molt resistent a la compressió i la flexió. Al passeig central, el gruix del paviment és de 6 cm i als seus espais laterals és de 8. S'ha treballat amb una secció topogràfica inherent al seu caràcter de rambla, tot i que eliminant tots els desnivells per fer-la completament accessible. Amb aquest tractament unitari del pla de suport i sense obstacles, la rambla adquireix noves dimensions molt més àmplies i es posa en relleu el context urbà edificat, així com els jardins de la torre Lluc. La disposició del paviment en filades paral·leles a l'eix del passeig central potencia la dimensió longitudinal. S'ha mantingut l'arbrat característic de la rambla, els plàtans, i s'han renovat aquells exemplars en mal estat. El mobiliari i l'enllumenat, de caràcter sobri i funcional, potencien les qualitats espacials del passeig. Les columnes d'enllumenat són d'alumini anoditzat. Els bancs són del tipus Nu amb respatller i sense. Per a les terrasses s'ha dissenyat un nou mobiliari unificat amb para-sols de color cru i cadires i taules d'alumini, que contribuirà de manera important a la qualitat urbana i a l'ordre de la nova rambla. Als carrers transversals, sense desnivells amb la rambla, es canalitza el trànsit mitjançant pals cilíndrics d'acer inoxidable. L’actuació també ha contemplat la construcció d’una nova xarxa de clavegueram, de fibra òptica, i s’han enterrat i reconstruït tots els serveis. A la part superior de la rambla, s'ha renovat totalment la plaça de Batista i Roca i el carrer d'Antoni Gaudí, on s'ha construït un aparcament subterrani que ha permès alliberar la rambla de la seva zona blava. La plaça, totalment integrada amb la rambla quant a materials, és un gran pla de pòrfir que permet tota mena d'activitats cíviques; la transició amb els perímetres, situats en diferents rasants, es produeix mitjançant talussos verds i diferents escales. Apareix també un mur al límit amb la riera de Sant Llorenç. Tant els graons com el mur estan acabats amb pòrfir i destaca el tall de Cizalla del costat vist de la pedra del mur.2005 - 2006
-
Parc Arqueològic Mines de Gavà
Varis Arquitectes, Vicenç Bou, Daniel Freixes i Melero, Eulàlia González i Masclans, Vicente Miranda Blanco
2006
-
18 Habitatges Socials Riera de St. Llorenç
Emiliano López Mónica Rivera Arquitectos, Emiliano López Matas, Mónica Rivera
2004 - 2008
-
Restauració Paisatgística del Dipòsit Controlat de la Vall d'en Joan
Batlle i Roig Arquitectura, Enric Batlle i Durany, Joan Roig i Duran
La Vall d’en Joan està situada al Parc Natural del Garraf, dins dels termes municipals de Begues i Gavà a la comarca del Baix Llobregat. En el seu origen, el paratge era un de les múltiples valls angostes i sinuoses que formaven el massís del Garraf. L'inici del seu ús i explotació com a abocador data de l’any 1974 i des de llavors dóna cabuda a la major part dels residus urbans de Barcelona i els municipis de la seva àrea metropolitana. En el moment en què es va iniciar la seva clausura, ocupava una extensió aproximada de 85 Has i havia estat cobert fins a dos terços de la seva altura original. La situació del dipòsit abans de la restauració es corresponia a una gran explanada de fortes pendents on s’havia col·locat una capa de 20 centímetres de terra que cobria els residus, però que no implicava el seu segellat definitiu. A més a més, les parts més altes de la vall encara estaven sent explotades. La imatge de la vall ocupada per el dipòsit, contrastava amb la riquesa orogràfica i vegetal dels paisatges del parc natural que l’envoltaven. Actualment ocupa una extensió de 60 hectàrees de las quals se n’han restaurat 20 hectàrees a partir del “Projecte Executiu de Clausura i Restauració del Dipòsit Controlat de la Vall d’en Joan, en la zona 1-2 i l’accés directe a aquest àmbit”. El projecte de restauració es determina com una proposta global d’actuació, definint criteris topogràfics de configuració de terrasses i talussos, xarxa de drenatge de recollida d’aigües internes independent de les externes, xarxa d’extracció de Biogas, recorreguts i revegetació per a aplicar per fases. La globalitat del projecte de restauració té com a objectiu la reintegració del Dipòsit Controlat a l’àmbit del Parc Natural del Garraf, que es porta a terme utilitzant els recursos dels mosaics agroforestals propers i potenciant el desenvolupament dels ecosistemes primaris que s’hi estableixen, els quals al llarg del temps evolucionaran fins situacions adaptades al medi de l’entorn. El procés d’implantació de la vegetació es realitza a partir d’espècies autòctones, resistents, de poques necessitats hídriques i adaptades al medi natural. La plantació s’organitza en estructures vegetals de tipus esbarzers, matolls o màquia mediterrània, especies arbustives i arbres i cultius d’espècies lleguminoses autòctones. La restauració del Dipòsit pretén potenciar el caràcter de l’espai lliure que aquest àmbit pot recuperar a causa de la proximitat a diverses poblacions metropolitanes, la facilitat d’accés i la possibilitat d’aparcament la converteixen en un espai accessible i una nova porta al Parc Natural del Garraf en connexió amb el sender GR de llarg recorregut.2002 - 2010
-
136 Habitatges Socials a Gavà
H ARQUITECTES, David Lorente Ibáñez, Josep Ricart Ulldemolins, Xavier Ros Majó, Roger Tudó Galí
2017 - 2022