-
Font de Neptú
En la Font-Monument hi veiem tres parts: base, columna i estàtua. La base és quadrangular amb 8 brolladors, que són relleus de cares humanes. La columna és d'estil dòric, amb la part inferior del fust estriada, i la superior presenta unes noies dansant amb càntirs a la mà (símbol de l'alegria ciutadana). La base presenta garlandes als costats i animals als angles. L'estàtua representa el rei Neptú coronat i amb la fitora a la mà dreta. La portada d'aigües de l'Espelt va tenir uns efectes espectaculars sobre la població i la millor demostració la tenim en el monuments aixecats per commemorar l'efemèride. El monument formava part d'un conjunt de quatre fonts públiques projectades com a culminació de la portada d'aigües. L'obra de la font havia estat planejada per Francesc Vallès, enginyer d'ascendència francesa, i la realització artística va ésser feta per l'escultor Damià Campeny. Va ésser inaugurat l'onze de juny de l'any 1832. L'any 1970 l'ajuntament va fer reconstruït el monument. L'obra va ser realitzada per Hugo Pratch sota la direcció de l'arquitecte Joan Bassegoda i Nonell.1832
-
1839
-
1854
-
1848 - 1859
-
Plaça de Sant Agustí
Cent trenta-vuit anys va durar la plasmació —alterada— d’una conspícua operació neoclàssica entre les moltes que la Il·lustració suscità a tot Europa. Un decadent convent agustinià del període 1608-80 fou confiscat (1836), parcel·lat i privatitzat sense projecte, i la proposta de Sureda va ser acceptada amb reticències pels nous propietaris. El projecte va definir amb claredat, a través dels documents del 1859, l’ordre edificatori dels fronts externs i del porxo públi de volta. La plaça ocupa una superfície de 92 x 45 m i està circumdada per porxos, molt amplis als costats llargs. La prefiguració interna dels habitatges denota una actitud higienista més profunda que la simple creació d’escenografies urbanes. Al front est va fracassar la interposició d’un immoble públic destinat a marcar una inflexió axial en la seqüència de projecte, i el 1900 Sureda i Vila, fill de l’autor, dissocià el front nord per enllaçar la plaça i les noves rondes de la muralla. Així, l’operació —potser la més ambiciosa de l’urbanisme vuitcentista— va anar quedant desnaturalitzada, i encara més amb les recents i empobrides versions del seu llenguatge. Al centre se situen l’escultura Girona, 1809, de Parera (1894), i l’enjardinament (1924) de R. Giralt. El 1994 es va redactar un projecte municipal de restauració de façanes i porxos i de revaloració de l’espai central, concretat de moment en successives accions d’ampliació de l’espai perifèric a càrrec dels propietaris.1859
-
Sant Joan Fountain
Public fountain with four spouts and four sinks with a circular base, located in the centre of Plaça de Sant Joan. In the central body a pillar with a square section rises, at the top of which there are plaques showing the date of construction and the coat of arms of the town. The work, of great formal simplicity, is eclectic. It is made of stone.1866
-
1867
-
1884
-
1887
-
Font dels Alls
autoria desconeguda
Public fountain with lantern at the top. It has a single spout, with attached trough and a central stone column. The set responds to the characteristics of the eclectic language. The Font dels Alls was built in November 1890. The stone and the tap came from the fountain that was previously located at the gate of the disappeared barracks. The trough was previously located on the corner between Carrer de Consellers and Rambla de Sant Francesc.1890
-
Plaça Verdaguer
autoria desconeguda
La Plaça Verdaguer és la principal de la localitat i el centre del nucli històric, presidida per l'església parroquial de Santa Maria. Està limitada amb edificis d'habitatges i comercials, de diferents èpoques; alguns de construcció molt recent. Es tracta del primer espai públic que es va formar a la població, entorn del qual es va anar desenvolupant la vila, i ha esdevingut al llarg dels segles el centre econòmic, religiós, social, cultural i lúdic de Capellades. Des de l'Edat Mitjana la “Plaça de Missa” es va convertir en el primer eix urbanístic de Capellades. Existeixen diferents explicacions sobre el seu origen, vinculat a la sagrera creada al voltant de Santa Maria. Aquest nucli va anar adquirint certa fisonomia durant els segles XII i XIII. A la plaça, a més de l'Església, es van establir les principals famílies del municipi. La plaça ha anat canviant al llarg dels segles. Les reformes més importants i que donen fesomia a la plaça foren els enderrocs i noves construccions de finals del segle XIX i finals del segle XX.second half of the 19th century
-
Gateway and Boundary Wall of Miralles Estate
Personal commission from Hermenegild Miralles to his friend and client Antoni Gaudí. The industrialist bought the old farm in Sarrià from Count Eusebi Güell and quickly decided to fence it, defining its perimeter and locating its access. The entrance, formed by a wavy arch, takes advantage of its sinuosity to descend and integrate into the low walls, which absorb this undulation as a crown, originally covered with Arabic tiles. These vertical facings, built with stone blocks, also undulate in a perpendicular direction. This game extends over the original 36 metres of the wall, of which only the small section of the access is preserved.1902
-
La Farmàcia Fountain
The fountain of La Farmàcia is located in the middle of the Plaça de la Font (before called L'Assumpta). The base of the fountain rises on a circular stone stepwith a trilobate floor plan that defines the structure of the lower body, made of stone and brick, with three sinks. Above this body, there are two more with a circular cross-section. The first is decorated with a brick mosaic that corresponds to the location of the three taps, two of which are no longer usable; the second, made of predominantly white tile, contains a ceramic panel that also bears the date 1906. The fountain ends in a conical body of brittle, crowned by a lantern with a ceramic decorative base. The construction of this fountain, according to Josep Font i Gumà's project, was carried out in 1906 to commemorate the recent sending of channeled water.1906
-
Via Crucis de Montserrat
Conjunt de grups escultòrics aïllats que des del més pur estil Neoclàssic fins a les últimes tendències escultòriques de l'abstracció representen cadascun dels temes del "Via Crucis" en les 14 estacions. Les peces originals foren destruïdes durant els primers anys de la guerra civil i posteriorment foren substituïdes per les actuals, obres de Margarida de Sant Jordi, Francesc Juventeny i les ja més modernes i estilitzades de Domènec Fita. Al final del camí del "Via Crucis" (vint minuts a peu) es troba la capella de la Verge de la Soledat. Entre els anys 1904 i 1919 fou dissenyat i esculpit el conjunt de les 14 estacions del "Via Crucis" del Monestir. Aquestes primeres escultures foren destruïdes en els primers moments de la Guerra Civil i més posteriorment foren construïdes de nou. Al final del "Via Crucis" hi ha la Capella de la Verge de la Soledat.1915 - 1916
-
1916 - 1917
-
1918
-
1919
-
Pública Fountain
Catalan Art Nouveau fountain that corresponds to a 1983 reconstruction of the original, designed by the architect Domènec Sugrañes in 1921 and demolished in 1961. It consists of three superimposed bodies located on a stepped podium with an inscription indicating that the source is a reconstruction of the original. Above there is a square brick structure where the fountains are located, each decanting over a stone sink. Above these fountains is a prismatic structure divided into two parts. The lower one is covered with a mosaic where the year of construction is indicated (1983) and the upper one with blue and white coloured tiles representing the town's coat of arms. The fountain is crowned by a wrought iron structure with a helical section from which four lanterns emerge.1921
-
1915 - 1922
-
1923
-
1925
-
Fountain in the Vall del Castell Square
The fountain is composed of two rectangular bases of different sections. A semicircular sink with shell relief protrudes from the upper base. The pedestal has a rectangular section with lateral volutes, an upper cornice with permodules and moulding on the main face with a central faucet. It is crowned with a wrought iron lantern.first half of the 20th century
-
La Font Gran
autoria desconeguda
La font gran es troba en una plaça de grans dimensions, dita de la Font Gran, a un nivell una mica inferior del terra de la plaça i s'accedeix a ella a través d'unes escales. Està constituïda per un alt mur rematat en un frontó semicircular; una cornisa ressegueix la part superior, en la clau hi ha la data 1997 i els extrems estan rematats per una bola de pedra. Al l'interior del frontó hi ha l'escut de la vila. A la part baixa del mur hi ha la pila i els brocs per on raja l'aigua. La Font Gran rep el nom de la deu que subministra d'aigua tot el poble. Fins al segle XVI rebia el nom de Font de la Resclosella però també se la coneix com a font Major o la Canaleta. L'any 1923, l'arquitecte barceloní Joan Bruguera i Roget va fer un projecte molt ambiciós per reformar la plaça però no es va dugué a terme. L'any 1926 es va començar la intervenció per la conducció de les aigües de la font i el soterrament del tram de torrent corresponent a la plaça de la Font Gran; l'objectiu de l'obra era la captació i conducció de l'aigua per la seva posterior distribució a tot el poble de Monistrol. Va ser durant aquestes obres que la cisterna de la font es va remodelar, a l'igual que la part superior de la façana per tal de fer-la més digna. El dia 25 de març de 1928 es va fer l'acte d'inauguració del subministrament d'aigua al poble. Els anys 1972-1974 es va remodelar i urbanitzar la plaça agafant la fisonomia que té actualment. Aquestes obres comportaren la total cobertura del torrent de les Guilleumes i es reorganitzà la plaça.