-
Casa Planell
autoria desconeguda
Edifici d'habitatges de planta baixa i quatre pisos, amb cornisa i terrat. La façana principal a la Baixada de la Seu està ordenada simètricament segons tres eixos verticals que corresponen als tres portals de planta baixa. Tipologia clàssica amb entresòl, principal i dos pisos, la diferenciació social dels quals ve marcada per la importància dels balcons: a l'entresòl, baranes a pla de façana; a la planta principal, balconada, i a la resta, balcons individuals decreixents en alçada. Té pilastres de separació dels balcons, quasi planes, rematades amb capitells jònics. Cornisa amb permòdols i imbricacions. La façana al carrer del Bisbe és plana, amb escasses obertures.1832
-
Cementiri de Manresa
Façana monumental amb la porta principal decorada amb pilastres i gran cornisa, sota la qual hi ha un fris amb un baix relleu que representa Jesús pujant al Calvari. Les parets laterals a dita porta estan decorades amb grans làpides. A l'interior, la porta reprodueix la façana d'un temple grec amb dues columnes de capitells dòrics i frontó triangular. A cada banda es desenvolupa un corredor amb columnes clàssiques (12 a cada costat) d'ordre toscà, fins a trobar l'església. En aquests corredors hi ha practicats els nínxols, alguns de gran valor artístic. Dins el recinte tancat pels pòrtics i l'entrada estant disseminats de manera ordenada els panteons i sepulcres familiars, alguns d'ells veritables obres d'arquitectura i escultura de gran qualitat que fan del conjunt un atractiu mostrari dels estils de finals del XIX i començaments del XX. Cal destacar: el sepulcre de la família Portabella i Argullol, construït per l'arquitecte Bernat Pejoan i l'escultor Josep Llimona; el panteó de la família Serra i Santamans, d'estil neoromànic, i el de la família Borràs, d'estil neogòtic. La capella del cementiri és de composició i formalització clàssiques, molt adient al conjunt de la façana exterior-interior. Projecte de l'edifici del 1846.1846
-
Casa de la Caritat de Manresa
Edifici aïllat, envoltat de jardí i situat al centre de la ciutat, en la zona de l'eixample vuitcentista. Té un caràcter monumental, de proporcions considerables i estil classicitzant. El sistema estructural de l'edifici és a base de murs de càrrega i forjat. El sostre és de revoltó ceràmic i biguetes d'acer laminat. Els murs de càrrega són obrats amb blocs de pedra de 50 cm. de gruix. La façana principal presenta un cos central un xic més elevat que la resta i una torre a cada extrem de façana. La decoració és d'estil neoclàssic. Al cos principal hi ha un portalada de mig punt, flanquejada per unes columnes adossades amb capitell jònic; remata el cos un frontó triangular. El campanar és d'espadanya. La resta de façana és també de línia molt clàssica i regular. El seu fundador fou el manresà Francesc Cots i Argullol, que no pogué veure acabada l'obra, ja que va morir poc desprès de començar-se el projecte d'aquesta. El projecte s'encarregà a l'arquitecte barceloní Antoni Rovira i Trias. Es va posar la primera pedra el 3 de maig de 1857 i la part principal de l'edifici s'acabà a l'agost del 1859. El 14 de març de 1879 es van començar les obres de l'església, que fou beneïda el 12 d'octubre de 1881. S'han fet diverses reformes a la construcció, essent la més important la de l'arquitecte Alexandre Soler i March, que reformà la façana principal i construí uns cossos laterals. Actualment es troba en fase de restauració.1857 - 1859
-
Salt Factory
autoria desconeguda
Chimney of a former spinning mill also known as the l'Aranya factory. It is cone-shaped, has scaffolding in patterned brick and is finished in circular section mouldings that reinforce the crowning element. 1862.- construction of the factory. 1863.- it starts operating.1862 - 1863
-
Museum of Technology of Manresa
A set of three hanging tanks, each measuring 25 x 40 metres, whose structure is formed by two bays divided by four pillars and five transverse stone arches, criss-crossed at the same time by another four main arches, generating segmental stone vaults.1861 - 1865
-
Fàbrica Balcells
Es tracta d'un edifici industrial amb tres façanes al carrer i una mitgera, de planta quadrada amb baixos i quatre pisos d'alçada. Escala principal amb ascensor situada en un vèrtex on s'aixeca una torratxa. Les quatre façanes són iguals, amb composició de grans obertures segons eixos ortogonals. Remat amb cornisa amb tortugada. Xemeneia adossada a una de les façanes que s'enlaira per damunt de la cornisa. Interior original format de grans espais suportats per columnes de ferro amb sostres alts. Es considera la primera mostra a Manresa de la tipologia industrial anglesa, caracteritzada per la repetició molt regular de les obertures i un desenvolupament vertical. Les façanes són de composició simètrica, amb amplis finestrals que permeten la il·luminació interior. Els murs de la fàbrica són finestrals que permeten la il·luminació interior. Els murs de la fàbrica són obrats amb pedra i arrebossat formant franges. Les finestres estan decorades amb maó arrebossat, amb una funció decorativa, però ben austera. Arrebossat sobre la fusteria original. La planta és diàfana, amb un nucli vertical d'accés, que sobresurt clarament de l'edifici en forma de torre. L'estructura és de pilars de fosa i bigueta metàl·lica. El projecte és obra de Pere Samsó i Heras, i data del 1890. Aquesta fàbrica actualment està tancada i es troba inclosa en un programa de rehabilitació promogut per l'Institut Català del Sòl.1890
-
Edifici de les Forces Hidroelèctriques del Segre
autoria desconeguda
Edifici Industrial formant part de la trama urbana. Antiga fàbrica tèxtil. Conjunt d'edificis vestits en diferents èpoques. Destaca el cos d'accés entre mitgeres amb façana el carrer Llussà, de planta quadrada amb l'eix de simetria. A un costat hi ha la caixa d'escala. Façanes de totxo vist amb junta seca. Obertures en arc rodó, de totxo col·locat a plec de llibre. Impostes i trencaaigües també de totxo. Remat amb cornisa i baranes. Xemeneia de totxo.1894
-
Lluvià Country House
A stately residential building surrounded by crops. The stucco façade has three sections; the highest central section with a ground floor and two storeys with a gabled roof. There is a first-floor gallery on the west façade. The roof is made of Arabic tiles and the eaves are made of worked wood. An octagonal tower with neo-baroque lines stands out. Above the entrance door to the tower and in the centre of the façade there is the date of construction and the inscription ‘Villa Emilia’. It was designed by the architect Ignacio Oms i Ponsa, the municipal architect of Manresa, commissioned by Josep Lluvià i Vidal, a ribbon manufacturer, where a smaller house already existed. It is also known by the name of Villa Emilia, in honour of Lluvià's wife, Emília Serramalera. In 1954, the estate ceased to be owned by the Lluvià family and passed through several hands over the years, which left it in a dilapidated state, until in 2012 Manresa City Council decided to acquire and restore it.1896
-
Xemeneia de la Fàbrica Cura
autoria desconeguda
La xemeneia pertany a una antiga fàbrica d'alcohols. És de base quadrada i té un cos troncocònic, amb un anell al coronament. Bastida en totxo vist. La base (cos prismàtic de totxo) es troba a l'interior d'una nau, destinada actualment a aparcament privat. El cos de xemeneia emergeix per sobre la coberta de la nau.second half of the 19th century
-
Can Vinyes
autoria desconeguda
A square building with a ground floor and two storeys, with a unitary and symmetrical composition. It has a hipped roof with a lantern on the ridge and a square cross-section. The roof is made of Arabic tiles. The façades are flat, with a predominance of openings over the plenum, and with a symmetrical distribution of the openings. The only decorative element is the moulding of the lintels at the ends. -
Gabernet Espanyol House
A block of flats between partitions with a unitary and symmetrical composition. It has a ground floor and three storeys, with a roof terrace above. Symmetrical façade. Orderly composition of openings along vertical axes. The windows form a triangular arch on the ground floor. There is an opening above the entrance doorway. The rest of the openings are lintelled balconies (iron railings and stone lattice railings on the third floor). The interior has a vestibule decorated with neo-Gothic elements. Extensive ornamentation on the façade. On the upper cornice there is a series of arcatures.1899
-
Puig i Font House
The building has a ground floor and three storeys. Symmetrical façade with a central body emphasised by a tribune on the first floor and a stepped gable end. On both sides there are two balconies per floor, with continuous iron railings on the first and third floors, and individual ones on the second floor. Upper cornice with arches and railing in neo-Gothic style. The interior is very modified, due to the installation of the Café and the Restaurant.1897 - 1900
-
Hospital de les Germanetes dels Pobres
Edifici amb planta en forma de H, amb un altre cos travesser i formant un pati central. Té planta baixa i dos pisos. Les façanes estan arrebossades i emblanquinades, i presenten obra de totxo vist marcant el forjat de la primera planta (mitjançant imposta), zones angulars, cornises i finestres. Obertures ordenades de forma regular, de llenguatge neogòtic. Capcers escalonats, de totxo vermell. L'interior ha estat modificat. A la dècada del 1970 es va reformar i ampliar l'edifici amb una nova església. Durant la Guerra Civil va funcionar com a Hospital Militar.1899 - 1900
-
Banca Catalana de Manresa
autoria desconeguda
Edifici d'ampla façana. Antigament eren dos edificis iguals però tractats unitàriament. Estructura de planta baixa i dos pisos, de composició unitària i simètrica, amb dues torratxes de planta quadrada que sobresurten del terrat, rematades amb llanternes i cúpula d'escames ceràmiques. La façana principal és simètrica amb un esquema horitzontal accentuat amb el fris de finestres del pis superior que contrasta amb la verticalitat de les obertures amb planta baixa i pis. Remat superior amb barana calada d'obra i cornisa. Totxo arrebossat i elements de pedra.1900
-
Children's School and Nursery
Rectangular building with two side wings and a wider central section of the façade containing the staircase leading to the second floor. It has two floors in the central section and one wing, and three in the left wing; the third floor leads to a roof terrace with access to other rooms. The main façade was 46 metres long, and the windows reveal the internal division of both floors, which are very high. Both the cornice and the outline of all the openings are emphasised by the use of different materials. It has a backyard with glass-filled façades that help to bring light into the building. 1898.- Work begins on the construction of this building. 1901.- The building, now finished, was blessed by Father Torres i Bages on the 31st August.1898 - 1901
-
Armengou House and Warehouse
Detached multi-family dwelling, with façades on three streets. Compact building with a ground floor and two upper floors and a basement. The main façade is symmetrical with a rhythm of regularly arranged openings and balconies grouped in pairs, separated by niches and pilasters, according to vertical axes. The building is finished with a cornice, corbels and a balustrade. Catalan Art Nouveau doorway in the warehouse. Façade of coated brick, imitating ashlar. Ornamental details in stone. Cast iron. 189?: Construction of the warehouse (C/.Sant Joan Bta.) 1900 : Construction of the house.1899 - 1903
-
La Morera
autoria desconeguda
L'edifici està format per dos cossos units en forma de L. Un d'ells, el més antic, de llenguatge neoclàssic, consta de planta baixa, pis i golfes. La planta baixa està coberta amb voltes de pedra. Un cos perpendicular a aquest de manera que tanca la L, està destinat a celler. El cos nou, de llenguatge modernista, consta de planta baixa i pis. La planta baixa és de pedra (incloent el garatge i magatzem). A nivell de planta pis, magnífica galeria a migdia i a ponent, amb mirador-tribuna cap a Montserrat, suportada per permòdols de ferro artísticament treballats. L'estructura de la galeria és de ferro de fosa, amb sostres i parets pintades. Obertures ricament decorades amb trencaaigües de totxo i estucs. Una balconada al pis principal uneix els dos edificis. La part modernista presenta una decoració rica en cornises i capcers, amb gelosia sota teulada feta de totxo vist i ceràmica. Els vitralls de galeria són emplomats, i també els d'obertures. Totes les cobertes vessen a dues aigües. -
Matamala House
autoria desconeguda
The building consists of a semi-basement, ground floor and four landings. Out of all the façades, the corner solution stands out, with a rotunda tribune at the level of the first floors, where it forms a terrace with a balustrade and a tower with a conical roof made of ceramic scales. The tribune has arcades on columns with Tuscan (first floor) and Corinthian (second floor) capitals on both floors. The rest of the openings on the façades of both streets are vertical with isolated iron balconies. Those on the third floor are resolved in a Neoclassical style, with pediments and balusters. The upper part is finished with a cornice and balustrade. The façade to the courtyard has curvilinear tribune galleries with wooden shutters. At the end of the courtyard there is a small pavilion with a hipped roof, on the corner with the street. -
Valldaura Church
Antoni Calvet, Josep Firmat i Serramalera, Josep Torres Argullol
Stone building with a nave and side chapels connected by pointed arches. Gabled roof. The main façade is orderly and smooth, with a predominance of empty space over full space: a round-arched doorway and a large tripartite window that follows the line of the façade forming the steel. A polygonal tower with a pyramidal roof marks the corner and serves as a link to the flat side façade, with small openings and buttresses. The exterior design is different to the interior. The façades show certain Central European influences, which is not surprising if we consider that the interior was designed later by a younger architect. Inside, the nave is separated from the side chapels by transverse arches, which are lower on the ground floor and pointed on the upper floor. Polygonal apse. Heart in the front wall, at ground floor level. Wooden roof structure. Coated furniture. At the head of the church, above the altar, is the shrine of the Virgin. -
Transformador de la Manresana d'Electricitat al Pont Vilomara
autoria desconeguda
Torre de forma prismàtica de secció quadrangular, de 10 x 10 m., de dues plantes d'alçada i soterrani. Sòcol de carreus i paraments de paredat de pedres regulars de forma hexagonal amb juntes de morter. Franges verticals d'obra vista en angles i com a separació d'obertures. Aquestes, emmarcades en totxo vist, col·locat a sardinell en arcs i llindes, que contribueix a realçar l'aspecte artístic de l'edifici. Coberta amb ràfec sobresortint i remats de totxo -continuació de les franges verticals- a manera de magolles.first half of the 20th century
-
Edifici Transformador de la Manresana d'Electricitat CAME
autoria desconeguda
Edifici contenidor d'un transformador de corrent elèctric. Tipus urbà, de dues plantes i coberta a dues aigües. Tester de línies abarrocades. Una mitgera dóna a un pas de vianants amb escala, que separa l'edifici de l'escola Renaixença. Obra de totxo amb façana arrebossada, emmarcada amb estuc imitant obra vista. Façana simètrica amb obertures protegides per marquesines de teula àrab vidriada. El sòcol és de pedra. -
Torre d'en Carreras
autoria desconeguda
Edifici situat en un turó, en la zona de la Pujada Roja, amb accés a través del carrer Castelltallat. Es tracta d'un gran casal aïllat format per diversos volums que formen una planta retranquejada. Té cinc plantes per la part més baixa, amb l'accés principal situat a Ponent, corresponent al tercer pis. Les façanes són de totxo arrebossat. Presenta una composició ordenada, amb finestres i balcons alternats, i persianes de llibret. L'edifici s'aixeca sobre un sòcol de paredat comú igual als murs de contenció. La decoració de les façanes és d'estil noucentista, amb les obertures emmarcades amb pedra artificial, balustres als balcons, porta principal amb arc sobre columnes, impostes i un potent ràfec en el cos principal. Les cobertes són de teula àrab. Els diferents cossos estan coberts a quatre aigües, amb barbacanes. -
Central Elèctrica La Catalana
autoria desconeguda
Situat al sector sud-oest de Manresa, en zona agrícola i al costat de la carretera de Manresa a Igualada (C-37), l'edifici és una bella mostra de l'arquitectura industrial noucentista del municipi. L'edifici és aïllat i està format per diversos volums coberts a diferent alçada que en conjunt dibuixen una planta rectangular. Per l'exterior té l'aspecte d'un edifici de tres plantes, però l'interior és un espai únic, amb un gran pilar, descentrat de la nau, on es recolza l'estructura metàl·lica de cavalls que suporten les voltes de maó visibles a l'exterior. La part anterior de l'edifici forma un cos d'una planta, amb un ritme de finestres-vidrieres emmarcades per un fals arc pentagonal i fusteria metàl·lica, separades per pilastres i amb barana de balustres de secció rombal al damunt. Darrere d'aquest cos, i reculades, resten les altres dues naus. La Central Elèctrica, construïda per Catalana de Gas i Electricitat, va quedar inactiva el 1989. Actualment és propietat d'ENDESA, que l'ha restaurat i ha instal·lat la seva nova seu de la Catalunya central. -
Casa Fornells de Manresa
autoria desconeguda
Edifici de planta baixa i quatre pisos, amb planta en forma de trapezi, simètrica. Solució en cantonada de les façanes, amb tribuna als dos primers pisos i balcons als superiors, rematat amb capcer escalonat. Les façanes laterals, simètriques respecte a la bisectriu, amb balcons a totes les obertures, emmarcades amb pedra de fil i llindes ornamentades amb discrets motius florals. Impostes motllurades marcant els forjats i llosanes dels balcons també motllurades. Remat superior amb barana d'obra i de ferro, simulant merlets. -
Soler Casolleras House
autoria desconeguda
Building consisting of a ground floor and five storeys: the high ground floor and top floor is transformed into an attic with terraces and limiters. It is crowned with powerful eaves over wooden corbels and majolica. The façade is symmetrical. It has an ordered composition marking three vertical zones: a wider central one, where the balconies are grouped in pairs, except in the main one, where there is a tripartite opening, and two lateral ones, with one balcony per floor, separated by pilasters. The pilasters, circular up to the first floor level, with Ionic capitals, only continue to the fifth floor. The importance of the first two floors is emphasised by a circular balcony with stone balusters, flanked by the classical attached pilasters, supported by large corbels. The fourth and fifth floors are separated by a stone cornice. Inside, there is one dwelling per floor. It was the first house in Manresa to have a lift. As decorative elements, it has a classical repertoire used in Catalan Noucentisme as a theme for façade decoration: corbels, pilasters, capitals, barbican, stucco, windows framed in sandstone, stuccoed façade imitating ashlars, ceramics, etc.