Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Informació bàsica de protecció de dades

Responsable del tractament: Col·legi d Arquitectes de Catalunya 'COAC'
Finalitat del tractament: Tramitar la sol·licitud de còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d'aquells que es trobin en domini públic.
Legitimació del tractament: El seu consentiment per tractar les seves dades personals.
Destinatari de cessions o transferències: El COAC no realitza cessions o transferències internacionals de dades personals.
Drets de les persones interessades: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com, l’exercici d’altres drets conforme a l’establert a la informació addicional.
Informació addicional: Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en aquest enllaç

Com anar-hi

En Imatges

Veure totes les imatges
  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

  • Palau Pascual i Pons

Memòria

El passeig de Gràcia, eix de la Barcelona moderna sorgida de l'aplicació del pla d'eixample dissenyat per l'enginyer Ildefons Cerdà, té un inici de gran singularitat gràcies a aquestes dues cases germanes, que també es beneficien de la perspectiva des de la plaça veïna Catalunya, el centre de la ciutat. Com en altres casos, són dos blocs d'habitatges independents, per a dos membres d'una mateixa família, resolts amb una imatge unitària. Inusualment, en canvi, Sagnier dóna al conjunt un aspecte purament neogòtic que normalment només s'aplicava a l'arquitectura religiosa però no a la civil. Als dos blocs es reservava el pis principal per a habitatge particular dels propietaris, amb accés independent a través d'una escala d'honor; la resta dels pisos era per a habitatges de lloguer, als quals s'hi accedia per una altra entrada. Els interiors estaven enriquits amb mobiliari de procedència alemanya i aportacions d'artesans i artistes, entre els quals destacaven els vitralls de la casa Rigalt i Granell o els tapissos pintats per Alexandre de Riquer


Precisament Riquer, company de Sagnier a l'associació d'artistes catòlics del Cercle de Sant Lluc, va decorar anys més tard una de les botigues dels baixos, en concret la que donava a la ronda de Sant Pere i que era coneguda amb el nom de Granja Catalana. No sabem si l‟arquitecte va tenir responsabilitat en el disseny d‟aquest espai. En canvi, algunes fonts de l'època li atribueixen la camiseria Comas, que era a l'angle i que l'any 1913 va merèixer un dels premis anuals de l'Ajuntament de Barcelona a la categoria d'establiments.

Severament afectada al llarg dels anys, la doble edificació va ser objecte, l'any 1984, d'una remodelació a càrrec dels arquitectes Martorell-Bohigas-Mackay i Espinet-Ubach, que van intentar recuperar l'aspecte original dels exteriors potenciant el impacte urbanístic mentre conservaven alguns dels elements decoratius, com ara l'escala d'honor, els vitralls, etc.

Autor: Santi Barjau

Font: enricsagnier.com

La parella d'edificis coneguda com Casa Pascual i Pons va ser projectada per l'arquitecte Enric Sagnier i Villavecchia i construïda entre 1890 i 1891 per a dos membres d'una mateixa família, Sebastià Pascual i Alexandre Pons.

Aquestes cases es localitzen a l'Eixample de la ciutat de Barcelona, en una illa de cases emmarcada pels carrers Casp, Pau Claris, Ronda Sant Pere i Passeig de Gràcia, tot quedant les finques adscrites als números 2 i 4 del Passeig de Gràcia.

La Casa Pascual i Pons es configura com un edifici de planta poligonal i sis nivells d'alçat (planta baixa, principal, tres pisos més i el nivell de sota coberta), tot destacant la seva volumetria amb solucions de diversa tipologia. Cal assenyalar en aquest sentit l'articulació de les façanes a través d'uns elements torrejats localitzats a la banda dels xamfrans.

La localització de la casa cap a la banda més meridional de l'illa permet que aquesta disposi de quatre frontis, un obert ala carrer Ronda Sant Pere, dos al Passeig de Gràcia i un al carrer Casp. Així el número 2 es correspon amb el xamfrà de la Ronda Sant Pere i el número 4 amb el del carrer Casp.

Les façanes de la Casa Pascual i Pons es caracteritzen per la seva composició simètrica amb elements de clara inspiració goticista -visible especialment en les obertures- i els seu acabament amb pedra vista.

La planta baixa de la façana es configura com un cos d'obertures de dissemblant tipologia que conformen actualment l'accés als locals comercials d'aquest nivell així com els seus aparadors. També s'hi localitzen les dues portes d'entrada als respectius edificis, que es configuren com grans portalades de pedra dins de l'estil neogòtic que domina tota la construcció.

El primer pis, corresponent amb la planta principal, és probablement un dels més emblemàtics del conjunt, no tan sols per les finestres de traceria d'inspiració gòtica sinó per l'alçaria d'aquestes, i les balconades amb barana de pedra calada localitzades a la banda del Passeig de Gràcia.

La resta de nivells disposen de finestres rectangulars motllurades que prenen com a referència models del gòtic tardà català. Algunes d'aquestes finestres es troben obertes a balcons amb volada de pedra i barana de ferro, les quals estan ricament treballades amb motius geomètrics i florals que tenen una certa similitud amb els motius de les traceries. El darrer pis de finestres, corresponent al cinquè nivell de la finca, es configura com un cos de finestres coronelles trilobades amb columneta central que reprodueixen els models medievals característics a la ciutat de Barcelona al segle XIII.

El darrer nivell de la Casa Pascual i Pons es correspon amb la zona de sota coberta amb obertures d'escassa alçària entre pilars de secció quadrada, a sobre dels quals es recolza el gran ràfec de fusta que remata l'edifici.

Font: Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya (IPAC)

Autors

Com anar-hi

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia (5)

  1. Palau Pascual i Pons

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Palau Pascual i Pons

    El passeig de Gràcia, eix de la Barcelona moderna sorgida de l'aplicació del pla d'eixample dissenyat per l'enginyer Ildefons Cerdà, té un inici de gran singularitat gràcies a aquestes dues cases germanes, que també es beneficien de la perspectiva des de la plaça veïna Catalunya, el centre de la ciutat. Com en altres casos, són dos blocs d'habitatges independents, per a dos membres d'una mateixa família, resolts amb una imatge unitària. Inusualment, en canvi, Sagnier dóna al conjunt un aspecte purament neogòtic que normalment només s'aplicava a l'arquitectura religiosa però no a la civil. Als dos blocs es reservava el pis principal per a habitatge particular dels propietaris, amb accés independent a través d'una escala d'honor; la resta dels pisos era per a habitatges de lloguer, als quals s'hi accedia per una altra entrada. Els interiors estaven enriquits amb mobiliari de procedència alemanya i aportacions d'artesans i artistes, entre els quals destacaven els vitralls de la casa Rigalt i Granell o els tapissos pintats per Alexandre de Riquer Precisament Riquer, company de Sagnier a l'associació d'artistes catòlics del Cercle de Sant Lluc, va decorar anys més tard una de les botigues dels baixos, en concret la que donava a la ronda de Sant Pere i que era coneguda amb el nom de Granja Catalana. No sabem si l‟arquitecte va tenir responsabilitat en el disseny d‟aquest espai. En canvi, algunes fonts de l'època li atribueixen la camiseria Comas, que era a l'angle i que l'any 1913 va merèixer un dels premis anuals de l'Ajuntament de Barcelona a la categoria d'establiments. Severament afectada al llarg dels anys, la doble edificació va ser objecte, l'any 1984, d'una remodelació a càrrec dels arquitectes Martorell-Bohigas-Mackay i Espinet-Ubach, que van intentar recuperar l'aspecte original dels exteriors potenciant el impacte urbanístic mentre conservaven alguns dels elements decoratius, com ara l'escala d'honor, els vitralls, etc.
  2. Vaqueria Pons

    Alexandre de Riquer

  3. Rehabilitació del Palau Pascual i Pons

    Espinet/Ubach, Arquitectes i Associats, MBM Arquitectes, Oriol Bohigas i Guardiola, Miquel Espinet i Mestre, David Mackay, Josep Maria Martorell i Codina, Antoni Ubach i Nuet

    Rehabilitació del Palau Pascual i Pons

    Entre els anys 1890 i 1891, l’arquitecte Enric Sagnier i Villavecchia va construir per al Sr. Sebastià Pascual i per al seu cunyat D. Alexandre Pons dos palaus contigus als solars núm. 2 i 4 del Passeig de Gràcia. L’evident contacte entre ambdós propietaris va permetre a Sagnier construir els dos edificis amb evidents unions organitzatives però sobretot estilístiques. Durant el transcurs dels anys fins a l'inici del projecte van ser moltes i de diferent transcendència les obres que es van fer deixant sobre l’edifici innumerables cicatrius. Tot i el lamentable estat de l’edifici, l’Ajuntament de Barcelona el té inscrit en el seu catàleg d’edificis a conservar pel seu valor testimonial del modernisme català. Estant així les coses, es van decidir a redactar el projecte d’ampliació, restauració i transformació. Els principals trets d’aquesta intervenció tan àmplia i complexa van ser, en primer lloc, unificar els dos antics palaus en un sol edifici, l’accés al qual és des del Passeig de Gràcia. L’abast d’aquesta unificació passa per remodelar els accessos verticals, ascensors i escala, al voltant d’un pati de llum que és un dels punts de més alt interès del projecte. En segon lloc, emprendre les obres per rejovenir el sistema constructiu de l’edifici. En tercer lloc, s’amplia la cinquena planta sobre l’antiga coberta aprofitant l’obertura sota la barbacana. La introducció de la galeria en el rencontre entre la façana i la coberta tendeix a millorar l’esveltesa de l’edifici. Els criteris de restauració de la façana són varis: reintegrar el pinacle de base ortogonal, reparar tots els elements deteriorats, reposar algunes finestres gòtiques que estaven mutilades i integrar a l’esquema configuratiu les façanes construïdes sobre les antigues andanes del carrer Casp i la Ronda Universitat com de les obertures de la planta baixa un cop consolidat el caràcter comercial d’aquestes. Hem volgut mantenir la dualitat entre l’edifici antic i modern amb la coexistència del vestíbul original en planta baixa, executat en pedra de Montjuic i estucs, amb el pati vertical construït amb formigó blanc entès com una versió de pedra tecnològica, i restaurar amb una actitud recuperadora les poques peces de la planta primera que han aconseguit sobreviure fins els nostres dies. La lluminària de l’antic vestíbul ha estat dissenyada per Miguel Milá.
  4. Premi FAD

    Guardonat / Premiat. Categoria: Restauració
  5. Botiga Camper

    Kengo Kuma

Rutes i Apunts (1)

Bústia suggeriments

Ajuda’ns a millorar el web i el seu contingut. Proposa’ns obres, aporta o esmena informació sobre obres, autors i fotògrafs, o comenta’ns el què penses. Participa!