Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Informació bàsica de protecció de dades

Responsable del tractament: Col·legi d Arquitectes de Catalunya 'COAC'
Finalitat del tractament: Tramitar la sol·licitud de còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d'aquells que es trobin en domini públic.
Legitimació del tractament: El seu consentiment per tractar les seves dades personals.
Destinatari de cessions o transferències: El COAC no realitza cessions o transferències internacionals de dades personals.
Drets de les persones interessades: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com, l’exercici d’altres drets conforme a l’establert a la informació addicional.
Informació addicional: Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en aquest enllaç

En Imatges

  • Enric Sagnier i Villavecchia

  • Enric Sagnier i Villavecchia

  • Enric Sagnier i Villavecchia

  • Enric Sagnier i Villavecchia

  • Enric Sagnier i Villavecchia

  • Enric Sagnier i Villavecchia

  • Enric Sagnier i Villavecchia

  • Enric Sagnier i Villavecchia

  • Enric Sagnier i Villavecchia

  • Enric Sagnier i Villavecchia

  • Enric Sagnier i Villavecchia

  • Enric Sagnier i Villavecchia

Memòria

Arquitecte. Titulat el 1882. Autor molt prolífic, ha estat un dels l'arquitecte amb major nombre de construccions a Barcelona ciutat, on s’edificà gran part de la seva obra. Realitzà entre d’altres, la Casa Roger Vidal (1890) , Casa Juncadella (1891), el Col·legi de Jesús Maria (1897), la casa Garriga Nogués (1901), ), la Duana del port juntament amb Garcia Faria (1902) la torre Arnús al Tibidabo (1904), o el Palau de Justícia amb Domènech i Estapà (1911)

Font: Arxiu Històric del COAC

Obres (53)

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia (56)

  1. Casa Antoni Roger

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Casa Antoni Roger

    L'edifici es localitza a l'illa de cases delimitada pels carrers Casp, Bailèn, Girona i Ausiàs Marc, tot obrint la seva façana a la cantonada creada per les dos darreres vies. Emplaçat en una parcel·la poligonal, fruit de la seva disposició en xamfrà, presenta una planta regular amb dependències organitzades al voltant de diversos patis interiors o celoberts. Consta de cinc nivells d'alçada: planta baixa, entresòl, principal i dos pisos més, tot cobert per un terrat pla transitable. Aquest edifici de grans dimensions, s'emmarca dins d'un tipus constructiu molt habitual a final del segle XIX, les cases de l'alta burgesia a la banda dreta de l'Eixample. Construïda dins de l'Eclecticisme, però de clara inspiració classicista, és una de les primeres obres de l'arquitecte barceloní Enric Sagnier. La planta baixa es disposa quasi a manera de basament, on es localitza la portalada principal d'accés a l'interior de l'edifici, altres portes d'antics espais comercials, avui dia tancades per a oficines i diverses finestres a dos nivells. La porta principal s'obre al xamfrà i queda perfectament delimitada per unes pilastres de grans carreus que l'emmarquen i que constitueixen junt amb les mènsules que la coronen i sostenen el balcó del principal, l'única decoració remarcable d'aquest nivell. Aquestes mènsules es troben decorades amb motius vegetals de línies molt sòbries i presenten a sengles costats dos elements que a manera d'escut presenten a la part central dues lletres "A" i "R" corresponents a les inicials del promotor de la finca: Antoni Rogent. Tanmateix a sobre d'aquests es presenten dues bandes o franges disposades en diagonal on es recull la data de construcció de l'edifici "1888". Aquesta planta baixa, com ja s'avançava, presenta tres nivells d'alçat, corresponents amb la planta baixa pròpiament dita, un soterrani i un d'entresòl que s'obre al carrer amb petites finestres amb llinda d'arc deprimit convex que es recolza a sobre de muntants que imiten mitges columnes de fust estriat. La resta de nivells superiors queda clarament diferenciada d'aquest cos inferior a través d'una cornisa creada pels voladissos dels balcons del pis principal que es disposen de banda a banda de la façana. Aquest pis principal combina diversos tipus de balcons, en voladís i barana de pedra (en el xamfrà), ampitats amb barana de pedra (a sengles costats del balcó central del xamfrà) i ampitats amb barana de ferro (al frontis obert a Ausiàs Marc). Donada l'existència de tres frontis corresponents amb l'adaptació de la finca al xamfrà, existeixen dos tipus de finestres; les que es disposen a la cantonada, amb llindes ricament esculpides amb motius vegetals, emmarcades per pilastres i coronades per un entaulament amb un escut central llis i les de les façanes que donen al carrer Girona i Ausiàs Marc. Aquestes darreres són més senzilles amb un entaulament llis que es recolza sobre unes columnes que conformen el muntant de la finestra. Aquest model varia lleugerament als costats de la façana del xamfrà, que queda delimitada per dos elements de planta semicircular i estructura torrejada que donen plasticitat a la intersecció dels tres frontis. Aquests cossos verticals es rematen amb un coronament de merlets que -juntament amb els dos nivells superiors- tanquen la sobrietat decorativa del conjunt. Pel que fa al segon pis, les finestres recuperen el model medieval de finestres coronelles amb mainell però amb unes línies decoratives adaptades al corrent arquitectònica de final del segle XIX. La llinda queda emmarcada per una mena de pilastres que es perllonguen cap al pis superior, on es desenvolupa una galeria correguda de finestres entre pilastres de fust estriat. A sobre d'aquest pis es disposa un espai que es correspon amb la zona "d'envanets de sostre mort" que permeten el desenvolupament del terrat a la catalana (terrat pla) superior. Aquest cos, permet crear a la façana una mena de franja decorativa que al xamfrà està decorat amb florons i obertures i les façanes laterals amb una sanefa de línies classicistes. Pel que fa a l'interior del conjunt, l'entrada es realitza a través d'un vestíbul poligonal de grans dimensions i alçada. L'accés es realitza a un primer vestíbul amb sostre cassetonat que es separa del gran vestíbul central a través d'unes pilastres de gran alçada amb capitell (a manera d'imposta) vegetal. El gran espai central està cobert per una claraboia circular i destaca molt especialment per la galeria en voladís amb barana de ferro que circumda l'espai i a la que s'accedeix a través de l'escala monumental disposada en un costat del vestíbul. Al segon pis, antiga planta noble de la finca, encara es conserva la galeria amb columnes, bona part dels paviments hidràulics, la fusteria original i alguns sostres de guix. Actualment l'edifici és seu de l'Escola d'Administració Pública de Catalunya (Generalitat de Catalunya) i cada nivell ha estat adaptat a les necessitats del centre. Així, a la planta baixa es localitza el registre, la biblioteca i la sala d'actes. A la planta noble diverses aules i dos espais coneguts com la "Sala Blava" i la "Sala del Consell". A la resta de nivells es disposen més aules i la cafeteria. L'anomenada Sala Blava es localitza actualment al segon pis de l'Escola d'Administració Pública de Catalunya, en origen, principal de la casa. Aquest espai de planta rectangular, encara conserva bona part de la decoració del projecte arquitectònic original com el sostre de fusta amb angles arrodonits que presenta panells pintats amb decoració paisatgística d'influència orientalista. La sala presenta quatre portes de fusta de doble full -dos a cadascun dels costats més llargs- i es troba presidida per una xemeneia de marbre rosa de línies clarament classicistes. Una d'aquestes portes comunica amb un petit passadís que condueix a un espai de reduïdes dimensions que funciona com distribuïdor d'un seguit d'espais al seu voltant. Destaca especialment aquest espai pel magnífic sostre de guix amb motllures i elements vegetals que s'inscriuen sobre un fons de tonalitat beix. La Sala del Consell és un altre dels espais de l'antic pis principal de la casa conservats, on destaca el sostre de fusta motllurat i daurat, amb dues representacions figuratives inscrites en un fons semicircular als trams curts del forjat. Les parets pintades en una tonalitat clara presenten un seguit de plafons llisos i emmarcats per unes motllures de fusta parcialment daurades que segueixen el tipus de decoració emprada al sostre. El paviment hidràulic presenta una composició força complexa que descriu -dins de l'obligada geometria de les rajoles- elements vegetals. La família Roger era propietària d'un gran solar que s'estenia en una parcel·la configurada pels carrers Ausiàs Marc i Girona. El 1888, dos dels germans van iniciar la construcció de tres edificis d'habitatges, encarregats a l'arquitecte Enric Sagnier i Villavecchia. Antoni Roger, va promoure la construcció de dos dels edificis, un al número 22 del carrer Girona i un altre -el d'aquesta fitxa- localitzat al número 33-35 del carrer Ausiàs Marc Un dels elements més rellevants d'aquest edifici és precisament la solució de la façana en xamfrà així com l'original vestíbul de la casa, on l'alçada i la diafanitat són els aspectes més característics. Aquest edifici va ser un dels primers projectes de l'arquitecte Enric Sagnier, motiu pel qual, encara presenta elements constructius i decoratius que s'emmarquen dins de la corrent eclecticista, tot i que amb una certa tendència classicista. A principi del segle XX, aquesta casa fou seu de la reconeguda Acadèmia Granados (posteriorment Acadèmia Marshall) del compositor i pianista Enric Granados, que hi habità. A la façana del xamfrà, es conserva des del 1918-a l'alçada del nivell d'entresol- una placa de bronze esculpida, obra de l'escultor Borrell Nicolau i sufragada pel Reial Cercle Artístic, amb una llegenda d'Apel·les Mestres que diu. "AQUESTA CASA ES LA / DARRERA / Q / HABITÁ / EL MESTRE / ENRIC / GRANADOS/ GLORIA DE LA / MÚSICA ESPANYOLA / NESCUT A LLEIDA / A XXVII DE JULIOL / DE MCCMLXVII / ELL I SA ESPOSA / MORIREN AL CANAL / DE LA MANXA / VÍCTIMES DEL / TORPILLEIX / DEL SUSSEX / XXIV MARC DE MCMXVI / EL "CÍRCULO ARTÍSTICO" / LI DEDICA AQUESTA MEMORIA" Actualment i des de l'any 2000 és seu de l'Escola d'Administració Pública de Catalunya, un organisme autònom de caràcter administratiu, fundat el 1912, adscrit al Departament de Governació i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya.
  2. Casa Rodolf Juncadella

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Casa Rodolf Juncadella

    Emplaçat a la senyorial rambla de Catalunya, al cor de l'Eixample barceloní, aquest és un dels primers edificis de Sagnier que va gaudir de divulgació internacional: va aparèixer reproduït el 1896 a la prestigiosa Academy Architecture and Architectural Review de Londres, honor que també va compartir la casa Roger Vidal, construïda per les mateixes dates. L'arquitecte, al llarg de la seva carrera, apareix vinculat més vegades amb la família Juncadella, per a la qual va fer diverses feines, com unes quantes cases a la mateixa zona i altres a la veïna localitat d'Esplugues —ja desaparegudes—, un panteó a el cementiri de Montjuïc o la reforma del castell de Montesquiu, al Prepirineu. En aquest edifici d'habitatges Sagnier ens ofereix un exemplar característic de les seves grans mansions de l'Eixample anteriors a l'esclat modernista del 1900, amb les formes severes, les potents mènsules que sostenen els balcons i l'ostentació de materials preuats. La composició de la façana intenta evitar l'efecte de monotonia inherent a aquest tipus de construccions mitjançant la introducció d'elements que li donin varietat, com les franges verticals que l'emmarquen lateralment, les tribunes del pis principal amb les columnes o la diversitat de balcons a les diferents plantes. A l´interior, un pati cobert conté l´escala reservada a accedir al pis principal, que estava ocupat pels propietaris i, en conseqüència, estava decorat amb mosaics, vidres i fusteria de gran riquesa. Els quatre medallons a la part superior de la façana són obra de Pere Carbonell, amb representacions de les arts. L'any 1918, el mateix Sagnier va afegir un pis a l'edifici, on va conservar els relleus escultòrics i va afegir uns gerros ornamentals.
  3. Palau Pascual i Pons

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Palau Pascual i Pons

    El passeig de Gràcia, eix de la Barcelona moderna sorgida de l'aplicació del pla d'eixample dissenyat per l'enginyer Ildefons Cerdà, té un inici de gran singularitat gràcies a aquestes dues cases germanes, que també es beneficien de la perspectiva des de la plaça veïna Catalunya, el centre de la ciutat. Com en altres casos, són dos blocs d'habitatges independents, per a dos membres d'una mateixa família, resolts amb una imatge unitària. Inusualment, en canvi, Sagnier dóna al conjunt un aspecte purament neogòtic que normalment només s'aplicava a l'arquitectura religiosa però no a la civil. Als dos blocs es reservava el pis principal per a habitatge particular dels propietaris, amb accés independent a través d'una escala d'honor; la resta dels pisos era per a habitatges de lloguer, als quals s'hi accedia per una altra entrada. Els interiors estaven enriquits amb mobiliari de procedència alemanya i aportacions d'artesans i artistes, entre els quals destacaven els vitralls de la casa Rigalt i Granell o els tapissos pintats per Alexandre de Riquer Precisament Riquer, company de Sagnier a l'associació d'artistes catòlics del Cercle de Sant Lluc, va decorar anys més tard una de les botigues dels baixos, en concret la que donava a la ronda de Sant Pere i que era coneguda amb el nom de Granja Catalana. No sabem si l‟arquitecte va tenir responsabilitat en el disseny d‟aquest espai. En canvi, algunes fonts de l'època li atribueixen la camiseria Comas, que era a l'angle i que l'any 1913 va merèixer un dels premis anuals de l'Ajuntament de Barcelona a la categoria d'establiments. Severament afectada al llarg dels anys, la doble edificació va ser objecte, l'any 1984, d'una remodelació a càrrec dels arquitectes Martorell-Bohigas-Mackay i Espinet-Ubach, que van intentar recuperar l'aspecte original dels exteriors potenciant el impacte urbanístic mentre conservaven alguns dels elements decoratius, com ara l'escala d'honor, els vitralls, etc.
  4. Casa Dolors Vidal de Sagnier

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Casa Dolors Vidal de Sagnier

    Al cap de cinc anys d'haver contret matrimoni amb Dolors Vidal, l'arquitecte va emprendre el projecte i la construcció de l'habitatge familiar, al centre de Barcelona, ​​a la mateixa rambla de Catalunya, on va edificar alguns dels seus habitatges més destacats. Com s'assenyalava a Arquitectura Moderna de Barcelona, ​​publicació coetània editada per Francesc Rogent, Sagnier es va poder manifestar lliurement, sense les pressions que un altre client hauria pogut exercir. Veiem, doncs, que l'arquitecte pren elements ornamentals del gòtic i els combina d'una manera original. La construcció va ser duta a terme per l'acreditat mestre d'obres Josep Barba, que va col·laborar habitualment amb Sagnier; pel que fa a les escultures, destaquen els medallons de la rematada, atribuïbles a Francesc Pastor, i la imatge de la Immaculada Concepció a la cantonada amb el passatge del mateix nom, obra de Josep Llimona. L'any 1906 s'hi va afegir la tribuna de la planta principal. Una tribuna amb grans finestrals domina els dos pisos superiors. Enric Sagnier tenia en aquest edifici el seu estudi d'arquitectura i des d'aquí organitzava les seves activitats abundants: podem imaginar les constants visites de clients, el treball febril per part de nombrosos ajudants i les denses reunions de treball amb els diferents constructors, artesans i altres col·laboradors. Malauradament, no tenim notícia de l'existència d'imatges que ens mostrin aquest lloc, amb l'excepció de la coneguda fotografia de Francesc Serra on apareix Sagnier a la taula de treball, amb una pissarra al fons amb esbossos de la façana i una columna del temple del Tibidabo.
  5. Farinera Costa

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Farinera Costa

    Edifici civil. Fàbrica de planta rectangular amb cossos més elevats al centre i als extrems laterals. Consta de planta de semisoterrani i quatre pisos d'alçada en obra vista amb bells esgrafiats i estucats a les parets exteriors. A l'antiga façana hi ha un baix relleu al nivell del primer pis on hi figura Sant Jordi matant al drac. A la planta baixa hi ha dues portes tapiades. L'entrada principal es troba en una part lateral de l'edifici. És construïda amb totxo i arrebossat al damunt marcant la maçoneria, hi ha elements de ressalt de totxo vermell. Cal destacar les balconades dels cossos més alts, ja que les baranes dels balcons són decorades amb escultures d'animals (porcs senglars) i rodejats d'elements vegetals. Les finestres de la fàbrica són rectangulars i les obertures dels portals d'arc rebaixat. Fàbrica situada al carrer Morgades el qual fou l'antic camí del gasòmetre i circumval·lació. L'edifici en un principi es destinà a fàbrica d'embotits, com podem palesar pels elements ornamentals de la façana. Des de la dècada dels anys 1930 fins al 2007 va dedicar-se a la producció de farines. Actualment és la fàbrica de pinsos Costa, la qual només fa servir una part de les dependències que ofereix la fàbrica. Gràcies a una profunda remodelació, l'immoble s'ha adequat per acollir el Centre d'Arts Visuals de Vic.
  6. Col·legi de Jesús i Maria

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Col·legi de Jesús i Maria

    Al llarg del segle XIX es van establir a l'àrea de Barcelona nombroses ordres religioses, moltes d'origen francès, que van monopolitzar l'ensenyament i van intentar contrarestar les tendències de l'ensenyament laic; per aquest motiu, van tenir el suport de les classes més conservadores. No era infreqüent que aquestes congregacions comptessin amb una escola a la trama urbana de Barcelona i amb una altra, més elitista, a les poblacions de Sarrià o Sant Gervasi. Les religioses de Jesús i Maria, establertes inicialment a Sant Andreu del Palomar, on Sagnier va aixecar el 1906 un senzill col·legi, disposaven d'un centre educatiu al centre de la ciutat, a la zona de l'Eixample on es concentraven els habitatges urbans i els magatzems dels pròspers industrials tèxtils (tots dos col·legis ja desapareguts). El col·legi de Jesús-Maria a Sant Gervasi, afortunadament conservat sense gaires modificacions (només algunes finestres de la primera planta han perdut l'ornamentació original), respon a la tipologia habitual del college com a gran edifici aïllat, al bell mig d'un jardí. Tot i que no falten exemples de col·legis projectats seguint el llenguatge clàssic, el més freqüent és l'aspecte neogòtic, tòpicament identificat amb l'arquitectura religiosa, i aquest edifici és un dels millors exemplars: estructurat al voltant d'un pati, utilitza el totxo vist amb algunes aplicacions ornamentals en pedra. El projecte original preveia que la capella es manifestés exteriorment, però va acabar integrada a una de les quatre ales del pati. De tota manera, continua sent una de les parts més destacades de la construcció: com va fer en altres temples, Sagnier va utilitzar un recurs habitual a l'arquitectura gòtica catalana: el sostre de bigues decorades sostingudes per arcs diafragmàtics que van de banda a banda de la ampla nau. Només el presbiteri apareix cobert amb una volta apuntada.
  7. Casa Sagnier

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Casa Sagnier

    Seguint el costum molt arrelat en aquella època, les famílies Sagnier i Villavecchia comptaven amb cases d'estiueig a la vila de Sant Gervasi, al voltant d'un jardí sortosament conservat en una zona, al peu de la muntanya del Tibidabo, que no va formar part del terme municipal de Barcelona fins a l'any 1897. L'arquitecte ja havia dut a terme algunes reformes a la torre de Lluís Sagnier Nadal, però el 1900 aquest li va demanar enderrocar-la i substituir-la per una nova edificació. És un bloc cúbic amb unes ales laterals, decorat amb un sobri repertori gòtic (destaquen les gàrgoles que es projecten a gran distància de la façana). Segons la documentació de l'època, al terreny hi havia una gruta que proveïa d'aigua fresca, i l'arquitecte va saber disposar a la construcció fins a dotze habitacions, una capella particular i una sala de jocs que faria les delícies dels néts de l'ancià promotor: el jardí era lloc de trobada habitual per a tota la família i s'hi va arribar a instal·lar un petit circuit per a un tren de vapor en miniatura. Va ser el fill menor de l'arquitecte, Ignasi, qui va construir l'esmentat tren de vapor en un taller instal·lat a casa.
  8. Casa Ferran Cortés

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Casa Ferran Cortés

    A un solar de la Rambla de Catalunya, l'arquitecte va projectar i construir tres edificis idèntics per a tres membres de la família Cortés. Actualment només se'n conserva un i amb el coronament mutilat, però així i tot permet fer-se una idea de l'estil modernista adoptat per Sagnier a partir del 1900 —s'ha insinuat que va resultar fortament impressionat per les construccions de l'Exposició Universal que va tenir lloc a París durant aquell any emblemàtic— i que va donar els millors fruits al llarg de la primera dècada del nou segle. La façana, pintada de color verd pastís (encara que sembla que anteriorment era de color rosa), mostra, malgrat l'escassa amplitud, un repertori de formes —emparentades amb el rococó— que Sagnier va utilitzar habitualment a la seva arquitectura aproximadament entre 1900 i 1910, i en què l'ornament vegetal tenia una gran importància naturalista (fins al punt que, segons l'historiador Alexandre Cirici, aquest tipus de decoracions es modelaven directament en guix sobre plantes naturals per traspassar-les després a un material definitiu com la pedra.
  9. Edifici de la Duana Nova

    Pere García Faria i Monteys, Enric Sagnier i Villavecchia

    Edifici de la Duana Nova

    Situada a la zona portuària de Barcelona, la Nova Duana es troba en l’àrea d’expansió dels nous molls de càrrega i descàrrega i substitueix l’antiga duana, instal·lada en un edifici del segle XVIII proper al Port Vell. La construcció nova buscava monumentalitzar l’entrada marítima a la ciutat i, al mateix temps, pretenia racionalitzar les operacions de control i taxació de mercaderies. En aquest projecte Sagnier va tenir la col·laboració de l’arquitecte Pere Garcia Fària, especialista en el sanejament de la ciutat i enginyer de camins, canals i ports. L'encàrrec va ser formulat l’any 1890, però el projecte no va ser aprovat fins al 1895, després de sofrir molts entrebancs i reformes, ja que en tractar-se d’un edifici públic controlat per l’Estat la seva traça havia de ser aprovada per la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando. L’edifici adopta una disposició en planta en forma d’H, ja que la idea inicial dels tècnics de duanes era que les mercaderies entressin per un dels extrems, passessin pel saló de reconeixements i sortissin per l’altre extrem, però en la pràctica la utilització no va poder ser tan racional, a causa dels tràmits burocràtics. Exteriorment l’edifici adopta un aspecte monumental, amb certes ressonàncies de l’arquitectura centreuropea, especialment en la façana que dóna a la ciutat, mentre que per la banda dels molls les línies arquitectòniques són més sòbries. Com en altres projectes, Sagnier evita l’efecte de monotonia de la façana principal mitjançant la combinació de línies horitzontals a l’àtic i verticals a les finestres de la planta principal, amb els contrapunts dels dos cossos laterals i, especialment, amb el nucli central que acull l’accés. Aquest cos central, on apareix la inscripció «Aduana» en severes lletres capitals, concentra la major part del treball escultòric i està coronat per un escut d’Espanya i dues grans àguiles, obra de l’escultor Eusebi Arnau, mentre que a cada extrem es troben quatre grius o lleons alats. Les cròniques de l’època van criticar les excessives proporcions d’aquests elements decoratius «pertenecientes a la fauna» i el fet que l’edifici no expressés amb claredat la seva destinació.
  10. Casa Arnús

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Casa Arnús

    La construcció d'habitatges unifamiliars aïllats, tant en contextos urbans com en zones de vacances —el que en la parla barcelonina es coneix com a torres— va ocupar Sagnier al llarg de la seva vida, però per desgràcia algunes de les millors mostres no van resistir a les empentes de l'especulació i han desaparegut. Això realça si és possible la importància d'aquest destacat conjunt, emplaçat a la falda de la muntanya Tibidabo i àmpliament visible des de bona part de la ciutat. La finca El Pinar, situada en un emplaçament envejable, deu el seu nom a un bosquet de pins que va ser respectat a l'hora d'aixecar la casa estiuenca del banquer Manuel Arnús i la veïna cotxera i casa dels porters. Construïda amb bona pedra de Montjuïc, complementada amb esgrafiats i rajoles, la torre destaca en una prominència oberta als quatre vents. El conjunt mostra una rica volumetria en perfils d'acusat pintoresquisme; l'aspecte de les torres i les obertures trilobulades li confereixen un aire vagament medieval, mentre que la galeria remet a la tradició dels masos o cases rurals catalanes. L'ornament de la pedreria mostra el repertori naturalista que Sagnier utilitzava en aquells anys al proper temple del Tibidabo, amb rematades que simulen concrecions pètries o fusta estellada. Els interiors de l'edificació van comptar amb la col·laboració d'alguns dels artesans i industrials més habituals a les obres de Sagnier, com Carles Torrebadell a la forja de ferro, Antoni Rigalt a les vidrieres, Pujol & Bausis a la ceràmica o Joan Pujol al treball escultòric; els mobles s?atribueixen a Joan Busquets.
  11. Casa Fargas

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Casa Fargas

    El modernisme cosmopolita d'Enric Sagnier -inspirat, com molta de l'arquitectura coetània, al rococó francès- obté els seus millors resultats quan s'oblida de models concrets i busca la lògica de les formes lliures. A les façanes, la corba dels seus ornaments s'apodera del conjunt de la composició i, en aquest cas, fins i tot arriba a configurar un element estructural com la tribuna central. El treball escultòric de la planta baixa fusiona la decoració vegetal i el perfilat arquitectònic de les obertures amb un tractament més rude de la pedra, senzillament desbastada al basament de la façana. La base convexa de les finestres de l'entresòl constitueix un feliç troballa que Sagnier s'utilitzarà en altres obres de la primera dècada del segle. El vestíbul tempera una mica aquest caràcter, encara que no falta la feina ornamental (a la barana de ferro, els detalls escultòrics o l'esgrafiat de la paret) que sovint es donava a aquests espais semipúblics. Originalment l'edifici no tenia els actuals pisos afegits. La tribuna constava de quatre nivells que culminaven en un cupulí, a banda i banda del qual corria una rematada de florons. El cinquè pis baix ràfec i l'últim apartament són una mostra de la densificació de la ciutat, tot i que cal agrair que respectessin el caràcter general en les formes de les obertures i en la decoració.
  12. Cases Sert López

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Cases Sert López

    La vinculació d'Enric Sagnier amb la muntanya del Tibidabo no es va limitar a la construcció del temple que corona el cim, sinó que també el va portar a prendre part a l'operació urbanística promoguda per l'industrial farmacèutic Salvador Andreu al vessant que dóna a la ciutat . Aquest destacat prohom barceloní va encapçalar la Societat Anònima El Tibidabo, que va adquirir la finca rústica anomenada Frare Blanc, hi va obrir una sèrie de carrers articulats al voltant de l'avinguda del Tibidabo i va procedir a urbanitzar-la a base de xalets d'alt standing. Sagnier va treballar activament en aquesta ciutat jardí, igual que altres arquitectes modernistes, com ara Puig i Cadafalch, Adolf Ruiz o Joan Rubió i Bellver. Aquest conjunt, format per dos xalets similars situats en un gran solar i atribuïts a Sagnier, consta de dues construccions de reminiscències classicistes, en una línia que l'arquitecte va desenvolupar sobretot a partir de la segona dècada del segle xx, tot i que sabem que aquestes ja estaven acabades l'any 1906 perquè els propietaris ho van manifestar en dues instàncies presentades a les oficines de l'Ajuntament. Les famílies, emparentades entre si, formaven part dels estrats més elevats de la societat barcelonina del moment: els Sert eren poderosos industrials tèxtils (de les seves files va sortir el famós pintor Josep M. Sert), mentre que Eusebi López Díaz-Quijano era nebot del marquès de Comillas. Les construccions s'inspiren en l'arquitectura francesa, en aquest cas en una versió propera al classicisme dels lluïsos. Els elements formals pràcticament estandarditzats de les façanes s'articulen per donar lloc a uns volums que llegits en clau d'imatge urbana aspiren a transmetre uns valors de noblesa i tradició, mentre que els interiors estan més adaptats a una vida domèstica. i de relació social.
  13. Cal Jepus

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Cal Jepus

    Edifici modernista construït amb pedra, on el més remarcable és la decoració que en relleus de pedra de temàtica floral, s'insereix pels diferents racons de la façana creant un ritme compositiu força dinàmic animat per les balconades de ferro forjat que juguen seguint una línia sinuosa. Destaquen també les dues làmpades que pengen de la primera planta i que són originals de l'època de la construcció de l'edifici. Promotor de l'obra: Josep Sabaté Tarafa, rellotger.
  14. Palau de Justícia de Catalunya

    Josep Domènech Estapà, Enric Sagnier i Villavecchia

    Palau de Justícia de Catalunya

    La Barcelona del darrer terç del segle XIX va ser testimoni d?una ràpida expansió pel nou districte de l?Eixample, que s?anava ocupant amb habitatges i edificis públics. En molts casos, les noves construccions substituïen instal·lacions obsoletes de la congestionada Ciutat Vella. El Palau de Justícia és un d'aquests nous equipaments i pretenia agrupar els jutjats de la ciutat i la Reial Audiència en un nou edifici monumental que donés la mesura de la nova ciutat. Projectat l'any 1886 per Enric Sagnier i Josep Domènech i Estapà, va ser el primer encàrrec important d'aquests joves arquitectes recent titulats. El projecte anava acompanyat d'una memòria extensa on raonen l'elecció dels materials i les formes de l'edifici: consideraven que el material representatiu de la civilització moderna era el ferro però que la funció representativa de l'edifici requeria la solidesa de la pedra per expressar el pes de la justícia, i també creien que la societat encara no estava preparada per acceptar la utilització d'estructures de ferro a edificis monumentals. Per aquest motiu, van prendre una decisió arriscada i innovadora a l'època: deixar el ferro a la vista a la coberta de l'escalinata monumental i al gran saló del primer pis, però convenientment decorat. El conjunt -que es va voler organitzar d'una manera racional i pràctica- s'estructura en dos cossos simètrics, al voltant de patis, on se situen els jutjats, i al centre, l'accés amb grans espais adequats per als grans processos o activitats representatives. Especialment destacat és el gran saló anomenat dels passos perduts, amb un dels testers ocupats per una gran composició pictòrica de Josep M. Sert. Altres àmbits de l'edifici van ser decorats pels pintors Joan Llimona, Fèlix Mestres i Arcadi Mas i Fontdevila, entre d'altres. Exteriorment, el Palau de Justícia, un dels primers edificis monumentals de la ciutat, utilitza un repertori decoratiu que pren elements de diferents estils. Les escultures que recorren les façanes, amb retrats de juristes i escenes al·lusives, també van ser obra dels més destacats escultors catalans del moment, com ara els germans Vallmitjana, Manuel Fuxà, Josep Llimona o Miquel Blay. El conjunt apareix coronat per una estàtua de Moisès, obra d'Agustí Querol.
  15. Església de Pompeia

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Església de Pompeia

    En una de les artèries més dinàmiques de la ciutat, l'església de Pompeia encara contribueix a conservar el caràcter senyorial que va tenir la zona en el moment de la seva construcció. Pel seu emplaçament privilegiat, aquesta és una de les obres més populars del seu autor. Com passa en altres obres religioses de Sagnier, el conjunt —format pel temple i el convent annex de frares franciscans (caputxins)— està resolt a través d'un llenguatge neogòtic lliurement interpretat: l'església, de tres naus separades per columnes esveltes, reprèn aspectes de la tradició gòtica catalana, com la nau central d'arcs coberts per bigues de fusta (solució semblant a la capella de santa Àgueda, a l'antic palau dels comtes de Barcelona), mentre que la inventiva de l'arquitecte es fa present als capitells d'estilització floral oa les obertures triangulars. A la façana de pedra destaca el treball escultòric de Josep Llimona: un relleu a la porta i una imatge de sant Francesc d'Assís al gablet superior. Per la seva banda, el convent (acabat el 1915) és una mica més sobri, en la tradició franciscana de la humilitat, i combina la pedra amb el totxo. Consta de tres crugies, paral·leles a l'alineació de les façanes exteriors; entre elles i la nau lateral del temple es forma un pati irregular amb ornamentació de mosaic. Una de les dependències més destacades del convent és la gran biblioteca de tres pisos (els superiors arrecerats per una barana metàl·lica) i que rep la il·luminació zenital a través d'una claraboia. El 1936, l'interior del santuari va ser destruït i es va perdre el retaule major, amb pintures de Joan Llimona i centrat per la imatge de la verge de Pompeia, obra del germà d'aquest, l'escultor Josep Llimona (cofundadors ambdós, amb Sagnier, del Cercle Artístic de Sant Lluc). El conjunt va ser reconstruït després de la Guerra Civil per l'arquitecte Pere Benavent, que va procurar tornar-li l'aspecte original a l'interior, encara que també va aprofitar l'ocasió per construir una cripta sota la nau central.
  16. Temple Expiatori del Sagrat Cor

    Josep Maria Sagnier i Vidal, Enric Sagnier i Villavecchia

    Temple Expiatori del Sagrat Cor

    El punt més elevat de la ciutat de Barcelona, ​​el cim de la muntanya Tibidabo, apareix coronat pel temple expiatori del Sagrat Cor, la presència del qual és inseparable del perfil urbà i, pel seu emplaçament, constitueix fins i tot un punt de referència a escala metropolitana. Tot i això, el conjunt, format per una cripta i un temple superior al que s'accedeix a través d'àmplies escalinates, mai no ha gaudit de la preferència incontestable per part dels ciutadans. El Tibidabo forma part de la serra de Collserola, que delimita la ciutat i la separa de la comarca del Vallès. La idea d'aquesta muralla natural que tanca i protegeix la ciutat va suggerir la disposició de l'església inferior, amb torres i merlets, resolta amb les formes massisses de l'estil romànic, com a basament sobre el qual s'alça el temple superior, de línies verticals gòtiques. La cripta o església inferior presenta a la façana un excel·lent treball escultòric d'Eusebi Arnau, que combina les formes bàsiques de l'art romànic amb detalls decoratius barrocs, especialment les columnes salomòniques de l'ingrés, i detalls naturalistes com les estilitzacions vegetals. La portalada representa la Verge de la Mercè i els sants Jordi i Sant Jaume. Un primer projecte preveia per a l'església superior un repertori decoratiu florit (conegut a través d'antigues fotografies de la maqueta), però en el moment de la seva construcció Enrique Sagnier, que aviat va comptar amb la col·laboració del seu fill José María, va optar per depurar les formes. Els terrenys del cim del puig van ser adquirits per un grup de ciutadans i cedits al fundador de l'ordre dels salesians, sant Joan Bosco, amb motiu de la seva visita a Barcelona el 1886. Aquest va promoure la construcció d'un temple dedicat al Sagrat Cor de Jesús, a semblança d'altres existents en altres països, com el cèlebre Sacré Cœur de Montmartre, a París. El temple expiatori del Sagrat Cor va ser construït mitjançant les almoines arribades de tot Espanya. Els treballs van ocupar l'arquitecte al llarg de tres dècades, fins a la seva mort el 1931. El seu fill va continuar els treballs i va culminar la construcció el 1961
  17. Casa Rupert Garriga Miranda

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Casa Rupert Garriga Miranda

    Edifici d'habitatges situat en una de les vies principals de la ciutat. En alçat, presenta una façana eclèctica força sòbria. La façana està composta per un seguit d'obertures disposades simètricament, utilitzant unes motllures absents de decoració, sobre un fons de carreus de pedra buixardada. Així i tot, en el pis principal, on s'ubicava l'habitatge més important, hi destaca la tribuna i és on es concentra la major part de la decoració d'estil modernista. Aquest estil tan sobri, s'acosta al classicisme afrancesat i li confereix un aire més senyorial.
  18. Banc Hispano Colonial

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Banc Hispano Colonial

    La reforma de la ciutat vella, iniciada amb l'obertura de la via Laietana, va ser una laboriosa operació urbanística per a la qual l'Ajuntament de Barcelona no comptava amb el pressupost adequat. Per això es va delegar a l'empresa privada: el Banc Hispano Colonial aportava el finançament i el Foment d'Obres i Construccions s'encarregava de la part executiva. Sagnier, com a representant dels constructors, i l'arquitecte municipal Pere Falqués, per part de la ciutat, van prendre part activa en el procés, que va requerir esmerats mesuraments, supervisió dels enderrocs, delimitació de les noves alineacions i repartiment dels nous solars resultants per a les futures edificacions. En un daquests solars saixeca la seu del mateix banc promotor de la urbanització. Es tracta del primer edifici erigit a la nova via i Sagnier hi explora la tipologia de l'immoble d'oficines, que havia de donar la pauta de l'especialització financera al conjunt del carrer on, a l'altre extrem, pocs anys més tard l'arquitecte havia d'aixecar el Casal de l'Estalvi i el Casal de la Previsió per a la Caixa de Pensions. En alguns aspectes, l'edifici del Banco Hispano Colonial revela la influència de l'arquitectura vienesa coetània i alhora és una mostra de les possibilitats ofertes pels sistemes constructius moderns, que alliberen els murs d'haver de sostenir les càrregues i permeten obrir grans finestrals a les façanes.
  19. Casa Antoni Camps

    Enric Sagnier i Villavecchia

  20. Via Crucis de Montserrat

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Conjunt de grups escultòrics aïllats que des del més pur estil Neoclàssic fins a les últimes tendències escultòriques de l'abstracció representen cadascun dels temes del "Via Crucis" en les 14 estacions. Les peces originals foren destruïdes durant els primers anys de la guerra civil i posteriorment foren substituïdes per les actuals, obres de Margarida de Sant Jordi, Francesc Juventeny i les ja més modernes i estilitzades de Domènec Fita. Al final del camí del "Via Crucis" (vint minuts a peu) es troba la capella de la Verge de la Soledat. Entre els anys 1904 i 1919 fou dissenyat i esculpit el conjunt de les 14 estacions del "Via Crucis" del Monestir. Aquestes primeres escultures foren destruïdes en els primers moments de la Guerra Civil i més posteriorment foren construïdes de nou. Al final del "Via Crucis" hi ha la Capella de la Verge de la Soledat.
  21. Caixa de Pensions per a la Vellesa i d'Estalvis

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Caixa de Pensions per a la Vellesa i d'Estalvis

    L'obertura de la via Laietana, carrer rectilini que travessa el nucli antic de Barcelona, ​​va comportar l'enderrocament d'antigues construccions i substituir-lo per nous edificis com aquest per a la seu central de la Caixa de Pensions. Moltes construccions de la nova via van acollir entitats financeres i, a poc a poc, la zona es va especialitzar en la tipologia de l'immoble d'oficines, que aleshores era una novetat. L'any 1911, el mateix Sagnier ja havia aixecat a l'altre extrem del carrer les oficines del Banco Hispano Colonial, un dels finançadors d'aquella operació urbanística que es va conèixer amb el nom de la «Reforma». El Casal de l'Estalvi (amb l'edifici contigu anomenat Casal de la Previsió, construït cinc anys més tard) tanca la perspectiva del nou carrer i es beneficia del seu pintoresc aspecte gotitzant i de la solidesa de la pedra del Garraf. Al llarg dels anys, les sucursals de la Caixa a diverses poblacions de Catalunya, projectades també per Sagnier, van reprendre alguns elements d'aquest primer edifici, com ara els paraments de pedra desbastada, de manera que s'unificava la imatge corporativa de l'entitat de una manera ben moderna. Un altre aspecte destacat de l'edifici va ser la seva construcció amb estructura de formigó, material fins aleshores pràcticament reservat a les edificacions industrials; de tota manera, el material no es manifesta ni a l'exterior ni a l'interior, que estava decorat profusament. Dels cinc edificis i dues botigues de Sagnier que van obtenir premi als concursos d'arquitectura de l'Ajuntament de Barcelona, ​​només el Casal de l'Estalvi (juntament amb la casa d'Ignasi Coll, a l'avinguda del Tibidabo) ha arribat fins als nostres dies. A la façana encara és visible la placa que es fixava en aquests casos; el premi, a més, tenia caràcter extraordinari. Era el tercer cop que Sagnier rebia el guardó i això ho va fer creditor de la medalla d'or instituïda per l'Ajuntament. Sagnier va mantenir al llarg dels anys una relació estreta amb l'entitat d'estalvi fundada per Francesc Moragas i Lluís Ferrer-Vidal, per a la qual encara va fer altres edificacions, especialment per als serveis assistencials de la seva obra social.
  22. Casa Ignasi Coll Portabella

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Casa Ignasi Coll Portabella

    L'avinguda del Tibidabo és la via principal d'una urbanització promoguda a principis del segle XX pel farmacèutic Salvador Andreu i basada en el concepte de la ciutat jardí: es tractava d'un conjunt d'habitatges unifamiliars d'alt standing, a l'entorn saludable de la serra de Collserola. El tramvia blau, que encara avui està en funcionament, travessa l'avinguda i facilita l'accés al cim del Tibidabo, on es va instal·lar un parc d'atraccions. En aquesta zona, l'arquitecte va construir com a mínim vuit xalets. Aquest tipus de construccions permetien que l'arquitecte actués amb força llibertat a l'hora d'establir la disposició en planta: el fet que es tracti de cases unifamiliars, situades al mig de grans solars sense la servitud dels blocs urbans entre mitgeres, i amb un programa d'usos generós, li brindava la possibilitat d'experimentar múltiples variacions en planta, generalment jugant amb l'agrupació de les estances al voltant d'un gran espai central, directament comunicat amb l'entrada principal i amb una escala que condueix al nivell superior. El xalet d'Ignasi Coll utilitza un repertori formal classicista, singularitzat amb elements decoratius de l'arquitectura plateresca espanyola, i el seu interior també presenta un interiorisme de riquesa similar; però el tret més destacat era la construcció mitjançant ciment armat, que començava a ser utilitzat a l'arquitectura civil. Per tots aquests motius, la casa va ser mereixedora d´un dels premis que anualment concedia l'Ajuntament de Barcelona.
  23. Concurs Anual d'Edificis i Establiments Urbans

    Guardonat / Premiat. Categoria: Arquitectura - Millor Edifici Construït
    Caixa de Pensions per a la Vellesa i d'Estalvis

  24. Concurs Anual d'Edificis i Establiments Urbans

    Guardonat / Premiat. Categoria: Arquitectura - Millor Edifici Construït
    Casa Ignasi Coll Portabella

  25. Casal de la Previsió

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Casal de la Previsió

    A l'entrada dels carrers Jonqueres, Ortigosa i Ramon Mas trobem l'edifici annex de La Caixa de Pensions per a la Vellesa i d'Estalvis. Ambdós immobles, obra d'Enric Sagnier, situats davant per davant comparteixen moltes característiques formals. El Casal de la Previsió, que és com s'anomenava originàriament, és un edifici cantoner parcialment aïllat, que toca amb la part posterior al Palau de la Música. Utilitza la pedra blanca del Garraf per a la façana principal, combinada amb rajola a les secundàries, tal com ho fa també el Casal de l'Estalvi. Amb aquest també coincideix en el llenguatge neogòtic dels acabats, tot i que respon a una tipologia molt més moderna, propera a les noves concepcions d'edifici d'oficines. La façana principal combina murs arrodonits a les cantonades i el cos central amb cossos plans, alts i amb merlets, d'estètica medievalitzant. Aquesta façana compta amb ornamentació escultòrica atribuïda a Eusebi Arnau. A la part posterior de l'edifici, corresponent als carrers Ortigosa i Amadeu Vives, trobem un portal decorat amb relleus que dona accés a la part de l'edifici ocupada per habitatges de gran superfície.
  26. Caixa de Pensions a Igualada

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Situat al límit nord del nucli antic, sobre l'antic cercle de muralles. En aquest edifici, Sagnier adopta ja els postulats de l'arquitectura noucentista, si bé encara és deutor del modernisme i de l'historicisme, en una actitud eclèctica. L'edifici de la Caixa ocupa una parcel·la gairebé triangular. De planta baixa i dos pisos, fa cantonada, solucionada amb un cos cilíndric en forma de torre, on hi ha el portal principal, en arc de mig punt adovellat, una balconada de balustres amb el balcó decorat amb garlanda en relleu, una teoria de cinc finestres en arc rodó, i un acabat amb barbacana p... Al 1909 s'inaugurà l'agència de la Caixa de Pensions a l'edifici nº9 de la Rambla General Vives. Al 1922 s'inaugura el nou edifici. Va ser la primera sucursal d'aquesta entitat d'estalvis després que el mateix arquitecte construís la seu central a Barcelona.
  27. Casa de Cultura de la Caixa de Pensions

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Casa de Cultura de la Caixa de Pensions

    Aquesta construcció es troba situada en un lloc privilegiat, un xamfrà del centre urbà, la qual cosa li dóna un gran relleu. És de planta quasi quadrada i consta d'un cos central, que culmina amb una cúpula a quatre vessants de pissarra, i les façanes laterals simètriques. En els extrems d'aquestes s'alcen dues torres no massa altes, coronades amb merlets i arcuacions de mig punt. El tractament de la façana presenta un eclecticisme sense estridències: les obertures de la planta baixa són de mig punt, mentre que les dels altres pisos són allindades; la construcció és amb pedra i obra vista i l'ornamentació, bàsicament emplaçada en les obertures, és amb pedra i ferro forjat, amb escultures treballades en la pedra d'inspiració gòtica. Fou construïda per l'arquitecte Enric Sagnier i Villavechia entre el 1920-1924.
  28. Seu Central de la Banca Arnús

    Enric Sagnier i Villavecchia

    Seu Central de la Banca Arnús

    Aquesta petita construcció és característica d'una tipologia arquitectònica, la vivenda unifamiliar, que no sempre tenim la fortuna de poder conèixer: en vies de gran centralitat —com l'avinguda Diagonal a prop del passeig de Gràcia—, la pressió del creixement urbà ha condemnat la major part d'aquestes peces, que han estat substituïdes de mica en mica per blocs d'habitatges o oficines. El fet que aquest palauet es trobi a la confluència de la Diagonal amb un petit carrer a la zona del nucli antic de Sant Gervasi potser n'ha garantit la conservació. Com en moltes obres dels darrers anys, l'arquitecte, instal·lat en la comoditat d'un classicisme d'arrel francesa, es despreocupava en certa manera dels detalls decoratius per concentrar-se en la resolució d'altres aspectes de la construcció, com ara la voluntat de trobar-ne una distribució interior confortable i optimitzar l'aprofitament del solar.

Arxiu

  • Cartell promocional de la construcció de l'edifici de la Caixa de Pensions per a la Vellesa i d'Estalvis.

    Dibuix

    Cartell promocional de la construcció de l'edifici de la Caixa de Pensions per a la Vellesa i d'Estalvis.

    Arxiu Històric del COAC

Bibliografia (39)

Rutes i Apunts (2)

Bústia suggeriments

Ajuda’ns a millorar el web i el seu contingut. Proposa’ns obres, aporta o esmena informació sobre obres, autors i fotògrafs, o comenta’ns el què penses. Participa!