-
1851
-
1878 - 1883
-
1883
-
Mercat El Rengle
Edifici civil. Construcció exempta de planta rectangular longitudinal, coberta per una teulada plana, al centre de la qual s'aixeca una volta de canó que ocupa tota la seva llargària. Consta d'un passadís central i una filera de parades de venda a cada costat; per la banda exterior també hi ha parades. Les parades estan separades per unes columnetes de ferro colat que suporten la teulada. El conjunt destaca especialment per la seva volta que també serveix de ventilació una vegada tancades les parades. Les façanes testeres i el sòcol de l'edifici estan revestits de marbre, i l'interior de l'edifici està decorat amb ceràmica vidrada amb rajoles que formen franges de colors que li donen vistositat. El mercat fou dissenyat per l'arquitecte mataroní Emili Cabanyes i va entrar en funcionament el 5 de juny de 1892. Un any més tard Josep Puig i Cadafalch va projectar i executar la reforma de la coberta, que li va conferir l'aspecte que conserva actual. El 1979 fou restaurat pels arquitectes Isidre Molsosa i Montserrat Torres. És un edifici molt característic de Mataró, que rep el nom popular de "el Tren" a causa de la seva forma allargada. Pel mateix motiu se'l coneix també popularment com "el Rengle" o "el tramvia".1892
-
Casa Miquel Parera Pertegàs
Edifici civil adossat a dos edificis laterals. Consta d'una planta baixa i dos pisos. Una balconada recorre l'amplada de la façana a l'alçada del primer pis. El conjunt destaca per l'ús d'elements decoratius de tipus historicista-neogòtic, com és el cas del coronament de l'edifici, especialment de les finestres superiors, decorades amb arcs profusament ornamentats amb escultura: arcuacions, elements florals, etc. La façana està coberta per esgrafiats de gran qualitat.1894
-
Botiga La Confianza
Antiga fideueria o botiga de pastes i olis. "La Confianza", d'estil modernista en la seva decoració, conserva pràcticament tots els elements que Puig i Cadafalch dissenyà; tremp sobre paper, vitrines, aparadors i dipòsits d'oli. També a l'exterior es conserven les rajoles i els ferros que formen el nom de la botiga. L'estat de conservació és precari sobretot pel que fa als frescos, força malmesos per la humitat, i també als elements decoratius dels armaris. A l'aparador hi manquen uns ferros forjats que aguantaven els cabassos de llegums. Elements decoratius Dissenyats per Puig i Cadafalch, l'any 1896, a petició del propietari Francesc Palomer. Bàsicament són armaris amb vitrines, l'aparador, el paper pintat de les parets i un fris de guix. Els armaris i vitrines, de fusta amb portes de vidre, s'usaven per tenir exposats els diferents tipus de pastes i sèmoles. Són allargats verticalment amb decoracions que les fa semblar capelletes. L'aparador és de marbre i contenia a la part exterior uns ferros forjats per posar-hi els sacs de llegums. Les parets de la botiga són decorades amb paper pintat en tres colors diferents, representant el dibuix repetit d'una creu gòtica. A la paret, just damunt la porta del magatzem, hi ha un petit fris de guix a manera de garlanda, on hi ha gravat el nom del propietari, F. Palomar, i l'any 1896. Probablement d'època anterior són els dipòsits d'oli, amb pica i una reixa de metall. Com indica un fris de guix a l'interior, la decoració fou realitzada l'any 1896, quan n'era propietari el Francesc Palomer i el dissenyador Josep Puig i Cadafalch. Actualment és una botiga de queviures, portada per la família Pinós.1896
-
Casa Joaquim Coll i Regàs
Els plànols del projecte estan signats per Antoni Maria Gallissà, no per un problema d’incompatibilitat, ja que l’any 1896 Puig i Cadafalch ja no era arquitecte municipal, sinó a causa de les pèssimes relacions de l’arquitecte amb l’Ajuntament de Mataró. La casa combina amb gran habilitat una extensa gamma de gèneres ornamentals, com ara l’escultura, el vidre, els esgrafiats i la ceràmica. La pedra no tan sols és emprada per emmarcar les obertures, sinó que serveix per incorporar les talles de l’escultor Arnau, que va esculpir-hi dues figures rellevants: la primera es troba al timpà de la porta i representa una noia que porta un fus, un emblema tèxtil que al·ludeix a la indústria del propietari; la segona figura es troba al peu d’un dels arcs i és l’habitual sant Jordi. La resta de la façana queda coberta amb esgrafiats; en destaca la tribuna, de reminiscències nòrdiques. El coronament esglaonat anuncia el perfil de la barcelonina casa Amatller.1896 - 1898
-
Residència Sant Josep
Edifici que llinda amb l'antiga Creu Roja i l'antic convent de Carmelites, ara parròquia de Sant Josep. Forma part de l'espai de beneficència que a principis de segle XX s'ubicarà a la ciutat. L'edifici, propietat de l'Ajuntament, és d'estil noucentista, construït el 1912 amb elements de caràcter modernista. Cal destacar les finestretes superiors i la tribuna de l'entrada, que li donen una certa similitud amb l'edifici del costat, de Puig i Cadafalch (Creu roja). Malgrat tot, la concepció de l'estructura de la casa respon a una línia molt més racional, funcional i institucionalitzada. Segons el Catàleg de Patrimoni, on queda inclosa, queden protegides la façana i els volums, essent els interiors susceptibles de canvi. Esgrafiats De nova creació a les façanes, dissenyats i realitzats per l'artista Pares de Mataró a principis de 1988 amb motiu de les obres de reforma de l'interior i exterior de l'edifici. Els esgrafiats ocupen aproximadament 600 m de dibuix. Quan se li encarregà el projecte, en Parés va fer 4 avantprojectes, un modernisme moderat, un de florit, un noucentista i un de simple. L'arquitecte Martí Coll va triar el primer, el modernisme més florit. Els motius són bàsicament flors i ones del mar, que es poden apreciar a les sanefes que volten l'edifici. A la façana de ponent destaca l'escut de Catalunya i la vara de Sant Josep, ja que la beneficència encara depèn de la parròquia. Igual que l'edifici annex al convent, l'emplaçament de la beneficència municipal i l'asil de gent gran fou concedit a l'ajuntament l'any 1942. L'origen de l'asil és degut a una disposició del Capità General del Principat, l'any 1836, manant a totes les poblacions recollir tots els ancians i pobres i donar-los alberg. Les dependències municipals resultaren insuficients, ja que al mateix lloc hi havia una escola primària per a nenes pobres, i se'n construí l'actual beneficència municipal de Sant Josep, l'any 1912, amb entrada per la muralla de Sant Llorenç1906 - 1912
-
Escorxador Municipal de Mataró
Gran recinte vorejat pels carrers de Prat de la Riba, Herrera i Don Quijote, on destaquen tres construccions: la torre, les naus de l'escorxador i l'immoble de l'entrada. S'inscriu dins les línies més simples que combinen la rajola, l'arrebossat i l'obra vista, fet pel qual es podria considerar d'un modernisme tardà. El conjunt, de gran vistositat, combina el blau, el verd i el marró. Recentment s'han fet obres per a la reutilització d'una de les naus de l'escorxador per les funcions de Laboratori Municipal. Inclòs en el Catàleg de Patrimoni Artístic de l'ajuntament de Mataró, es protegeixen les façanes, volums i interiors. Fou edificat el 1915 en uns solars allunyats de l'antic clos urbà, ja que fins aquell moment les funcions d'escorxador es feien a la Plaça Gran, al mercat. Fou l'obra més important de Melcior de Palau i Simón, "i el seu projecte fou aprovat i exposat al públic l'any 1911. era el primer escorxador de la península d'aquest estil, i s'adequava a les normes d'higiene i de capacitat".1909 - 1915
-
1918 - 1920
-
1924 - 1926
-
1967 - 1969
-
1969
-
Finca Mas Ribera
Situades en una urbanització de Maresme, les cases Ribera estan composades per dos habitatges destinats a dos germans i un habitatge per als vigilants. Les edificacions són de característiques similars i comparteixen cota per tal d'obtenir les millors vistes cap al mar, situat a certa distància. Respectuoses amb l'entorn, les dues cases, orientades a sud i est, estan semienterrades al vessant del turó, sense renunciar a un bon assolellament. Amb la mateixa voluntat d'integració, l'arrebossat de les cases i del pavelló és d'un to vermell fosc que harmonitza amb en el verd del paisatge. Una de les cases integra en la seva composició un estany d'aigua preexistent, que havia servit per regar el terreny. L'accés amb automòbil en les dues cases es realitza a través del terrat, punt proper al garatge; d'aquesta manera es garanteix que les visuals des de l'interior s'obrin al pla de la parcel·la i cap al mar llunyà, sense contacte visual amb els cotxes. La casa dels vigilants, unitat independent d'aquestes, té una forma característica amb la finalitat de integrar-se al conjunt i al paisatge, i genera un gran pati interior obert.1968 - 1973
-
Edifici Comercial Ilurogar
MBM Arquitectes, Oriol Bohigas i Guardiola, David Mackay, Josep Maria Martorell i Codina
Es tracta d'un edifici comercial dedicat a la venda de mobiliari, objectes de regal i articles d'esport nàutic. El volum és determinat exclusivament per les màximes possibilitats d'edificació de la zona i les alineacions dels carrers existents. L'entorn urbà no té cap característica especial, tret del fet que la façana principal és immediata a l'autopista de la costa Barcelona-Mataró. Aquest volum sense funcionalitat de detall específica s'intenta assimilar a una simple superfície contínua sense les ruptures que representa el pas d'una planta a una altra. Per això, se subdivideix en quatre sectors que van ascendint en cargol, amb mínimes diferències de nivell. D'aquesta manera, el visitant va circulant per tot el conjunt sense canviar de planta i segons una fluència contínua. Al centre, hi ha una circulació ràpida vertical, la forma de la qual geomètrica serveix també per generar l'esquema general dels sectors ascendents en creu esvàstica. Exteriorment l'edifici té l'aspecte d'un objecte únic amb autonomia plàstica. L'absència d'obertures concentra l'atenció sobre la planta baixa, íntegrament de vidre, que adquireix el valor d'aparador. La subdivisió de la vidriera no venia exigida per cap raó funcional: s'ha fet amb tota arbitrarietat, seguint el ritme del cant dels violoncels de l'allegretto de la Setena Simfonia da Beethoven. Un gran anunci lluminós manté l'atenció i accentua el caràcter de símbol des de la carretera i l'entorn més llunyà. A la rigorosa geometria del volum se li han superposat les instal·lacions d'aire condicionat la presència de les quals s'emfatitza a la planta coberta, que es pot convertir temporalment en exposició a l'aire lliure.1971 - 1974
-
Illa de Cases Puig i Cadafalch
Studio PER, Lluís Clotet i Ballús, Oscar Tusquets Blanca
Una línia d'alta tensió va obligar a definir una zona de protecció paral·lela a un dels carrers i va desplaçar el volum construït de manera que a partir d'aquesta restricció es va organitzar un generós espai semipúblic que es va tractar com avantsala dels dos importants accessos verticals als habitatges. La seva proximitat i obertura al carrer i la seva relació visual amb una gran avinguda que tenia davant li van donar una major amplitud i una millor connexió amb la ciutat. El projecte es pot veure com un esforç d'adaptació del model senzill de l'bloc a una complexa trama de ciutat mediterrània en la qual les cantonades són fonamentals. La relació entre els components, els petits gestos en les testeres i algun canvi en l'amplada dels blocs van permetre que la construcció contribuís a definir els carrers circumdants, que no eren ortogonals entre si. Era una obra que continuava amb la preocupació pel dimensionat generós i digne dels accessos comuns i en la qual apareixien per primera vegada les ganes per oferir la màxima llibertat en l'ús dels habitatges, concebudes com a espais rectangulars en planta, lliures de qualsevol accident estructural o d'instal·lacions i amb uns buits en façana que no predeterminaven cap ús i els permetien tots.1970 - 1975
-
1975
-
Local d'Actes i Espectacles El Casal
L'edificació existent i sobre la qual s'havia de desenvolupar l'encàrrec, era vella, espatllada per la introducció al llarg del temps de petits usos implantats en ubicacions improvisades, i parcialment en ruïna per una manca de control i manteniment. El treball consistia, per una banda, a reformar i modernitzar les parts importants de l'edifici com la sala d'actes I els seus accessos, la cafeteria, els nuclis d'accessos verticals etc. i. per altra banda, posar ordre i sanejar la totalitat de l'edifici davant el desgavell organitzatiu I la distribució laberíntica de les dependències. Va ésser una operació costosa en tots els sentits perquè els objectius a assolir amb la reforma eren confosos i patien també d'una certa improvisació. Jo encara estudiava arquitectura, i la curta experiència en aquest camp i la complexitat del tema va donar com a resultat una intervenció plena de bones intencions però amb resultats mediocres. A la gent, però, li va agradar, com sempre passa el nou sempre és maco, i les rehabilitacions d'antigues edificacions sempre són benvingudes. -
1979
-
1980
-
Escola del Cros i Escola de les Aigües
Una traçada determina la implantació de les dues escoles, de manera perpendicular a aquest traç apareixen diferents pavellons lineals que generen una diversitat d'espais exteriors. El convenciment que els edificis públics d'equipaments poden i han d’actuar com a elements estructurants del territori és un punt de partida bàsic d'aquest projecte. La situació suburbana del terreny i la visió personal sobre la ciutat, porten a plantejar un model edificador de finca urbanitzada i colonitzada a imatge de les implantacions extensives territorials urbanes de finals de segle XIX. La opció d'aquest tipus d’edificació en forma de "tapís" fa possible la recerca d'un edifici escolar flexible i domèstic. Flexible perquè les circulacions en malla, a causa de la seva neutralitat, possibiliten molts tipus de funcionament pedagògic; i domèstic perquè les dimensions i el caràcter específic dels diferents espais interiors-exteriors en porten a la individualització de cadascun d’ells. L'edifici tapís en forma de pinta, d'una sola planta, s'adhereix i es tanca vers la carretera exterior i s'obre ordenadament cap a l'interior de la parcel•la amb petits semisoterranis. Al tancament de l’edifici es situen els espais comuns i perpendicularment a aquests espais, van sorgint els habitatges dels conserges i els pavellons de les aules, juntament amb els espais exteriors: passejos, aules-jardí, places, estanys, hortets, i patis de joc. Tant l'estructura portant dels murs de ceràmica, com els espais resultants són fruit d'una reflexió estricta sobre el procés constructiu, així com també ho son els materials utilitzats i els seus acabats.1983 - 1986
-
Casa M
La casa unifamiliar de la família Corts fou construïda sobre un solar llarg i estret com les cases de cós del barri antic de Mataró. Situada al carrer Sant Sadurní, amb el qual es relaciona mitjançant uns espais filtres que permeten fer una transició de l'interior a l'exterior a la vegada que componen la façana principal. Cal destacar el redisseny de les gelosies com a homenatge a un element tan arrelat a la nostra cultura i a la llum del Mediterrani. Un dels principals reptes del projecte va ésser il·luminar tota la casa amb l lum natural, malgrat els condicionants del solar, per aconseguir-ho es va fer un tall transversal al carener de la coberta creant un pati de llum, on se situa l'escala de vidre, que permet il·luminar directament o indirectament tots els espais de la casa.1985 - 1986
-
Centre Comercial La Parisina
Les directrius del projecte per a la realització del nou centre comercial la Parisina, a la Riera, propietat de la família Filbà, obeeixen bàsicament al màxim aprofitament de la superfície disponible a la planta baixa, així com als nous conceptes comercials; diversificació dels espais de vendes, una gran transparència dintre d'aquests espais, tot això conjuntat amb unes completes instal·lacions amb tots els elements necessaris i obligats pel tipus d'ús. La zona d'entrada i de vial públic, queda ubicada dins del centre geomètric de la planta rectangular, per dues raons, poder obtenir locals a dreta i esquerra i respectar les dues escales d'accés a la planta pis, la comunicació vertical de l'ascensor, tres elements inamovibles. En arribar al fons, el vial es desdobla en amplitud per aconseguir una doble circulaçió, i una major longitud de comunicació amb el local del fons. Aprofitem els dos serveis, privatitzant-ne un, i fent públic l'altre. Les escales queden tancades a l'ús públic i així, també, aconseguim un espai de planta baíxa aïllat de les altres plantes, mitjançant portes de seguretat. També aprofitem l'accés al local del carrer d'en Pujol per fer la sortida d'emergència obligada. Aquest projecte contempla les necessitats d'espai i disseny que, de sortida, foren estudiades dins de l'avantprojecte, i també la solució de les formes, materials i equipaments més necessaris i adients, i dota la planta baixa de les millors condicions com a local comercial. Als equipaments normals d'il·luminació, ventilació, aire condicionat, audifonia, s'afegeixen els de seguretat, comunicació interna per imatge i informàtica. Els materials escollits són nobles i simples en les seves formes, no s'ha buscat cap tipus de complicació, tot al contrari, una simplicitat de disseny, acompanyada d'una personalització dirigida exclusivament a la funcionalitat, al lluïment i l'ordenació en la col·locació de peces i complements a vendre. -
1987 - 1988