Intro

Sobre el projecte

El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Helena Cepeda Inès Martinel

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Informació bàsica de protecció de dades

Responsable del tractament: Col·legi d Arquitectes de Catalunya 'COAC'
Finalitat del tractament: Tramitar la sol·licitud de còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d'aquells que es trobin en domini públic.
Legitimació del tractament: El seu consentiment per tractar les seves dades personals.
Destinatari de cessions o transferències: El COAC no realitza cessions o transferències internacionals de dades personals.
Drets de les persones interessades: Accedir, rectificar i suprimir les seves dades, així com, l’exercici d’altres drets conforme a l’establert a la informació addicional.
Informació addicional: Pot consultar la informació addicional i detallada sobre protecció de dades en aquest enllaç

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres
  • 1902 - 1904

  • 1907

  • Laboratoris de la Fàbrica d'Automòbils SEAT

    Rafael Echaide, César Ortiz-Echagüe

    Laboratoris de la Fàbrica d'Automòbils SEAT

    L'edifici està destinat a albergar els laboratoris on es fan els controls de qualitat dels materials emprats en la fabricació dels automòbils. Està concebut com a producte de la tècnica i està envoltat per uns parterres enjardinats que filtren l'exterior matisant la duresa de l'entorn industrial. És un prisma abstracte definit per un sistema de línies i plans on ja no només es llegeix la funció constructiva, sinó la cal·ligrafia d'uns detalls que no amaguen el deute amb Mies, l'arquitecte que havia premiat l'autor el 1957 pel projecte dels menjadors per a la mateixa empresa. El programa es divideix per plantes, una per a cada tipus de laboratori: assaigs mecànics a la planta baixa, assaigs físics a la primera planta i assaigs químics a la segona. L'estructura de formigó armat pauta l'espai interior segons les necessitats, creant una crugia a cada façana i una altra d'interior, més estreta, per a circulacions. En aquest corredor central hi ha les conduccions d'aire i el muntacàrregues. Així, les zones de treball queden lliures de pilars i es poden dividir segons les necessitats. Per aconseguir un espai interior transparent, les particions es resolen amb vidre des de l'alçada del treball fins al sostre.

    1958 - 1960

  • 1961

  • 1959 - 1963

  • Laboratoris Fito-Químics Lafi

    RBTA - Ricardo Bofill Taller de Arquitectura, Ricardo Bofill Leví

    Laboratoris Fito-Químics Lafi

    Aquest edifici dissenyat per al desenvolupament de fitoquímics és un exemple perfecte del període regionalista de RBTA, amb grans volums cúbics suspesos al buit i a l’acurat disseny dels detalls. Construït amb maó vermell vist tradicional i grans obertures de vidre, l’edifici va ser concebut com a un únic volum, encara que aparenta tres pavellons adaptats a l’ondulació del terreny. La plantació de diverses espècies junt a les façanes i l’aparença domèstica de l’edifici va facilitar la seva integració en l’entorn rural, pel que ha estat presa durant molt de temps com a vila privada. La progressiva degradació de la zona a causa d’una implantació industrial indiscriminada ha deixat als laboratoris com a una illa verda en un mar de despropòsits.

    1965 - 1967

  • Laboratoris Uriach

    Manuel Ribas i Piera

    Laboratoris Uriach

    El conjunt se situa en una zona irregular de l'Eixample barceloní on es combinen habitatge i indústria i s'ajusta a la volumetria específica aprovada per l'Ajuntament el 1956, que va ser retocada posteriorment el 1961. La torre d'oficines, de component vertical, se situa en una de les cantonades de la poma i se separa del terra per marcar-hi l'accés. El bloc de laboratoris, de composició horitzontal i lleugerament corb, es retira del carrer per crear un pati d'aparcament protegit per un petit talús. Posteriorment es van fer diferents ampliacions fins a completar la poma amb instal·lacions destinades a l’ús industrial. Actualment, es preveu rehabilitar el conjunt adaptant la torre a vivendes i el bloc a oficines. La lleugeresa i la llibertat compositiva d'aquest conjunt es deuen a una estructura metàl·lica que allibera els murs de la seva condició portant. Aquest efecte s'amplia amb el tractament de les façanes, revestides amb pedra calcària blanca, que potencia les superfícies com a plans abstractes. Les directrius verticals dels pilars metàl·lics es troben amb les franges horitzontals de vidre al mateix pla. Entre el 2002 i el 2006 l'edifici va ser objecte d'importants modificacions per modificar-ne l'ús i albergar habitatges i oficines, mantenint la volumetria i les façanes.

    1957 - 1974

  • Edifici de l'Institut Botànic de Barcelona CSIC

    Carlos Ferrater i Lambarri

    Edifici de l'Institut Botànic de Barcelona CSIC

    L’edifici de l’ Institut Botànic, un centre dependent del Consell Superior d’Investigacions Científiques, es situa a la cota més alta del Jardí Botànic de Barcelona a la vessant de la muntanya de Montjuïc juntament amb l’Anell Olímpic. L’edifici s’orienta sobre l’ala nord-est del jardí, la zona dedicada als fitoepisodis del Mediterrani occidental i el Nord d’Àfrica, amb vistes sobre la ciutat de Barcelona. S’estructura com una línia horitzontal que interseca el terreny natural en pendent a manera de frontissa entre dues cotes topogràfiques. D’aquesta manera la secció permet organitzar els diferents programes amb accessos independents des de la carretera posterior i des de la trama de camins del jardí. L’ institut Botànic es desdobla en tres nivells diferenciats atenent el seu programa: – Un primer nivell subterrani ubicat al gran vas de formigó que configura els fonaments i que conté, amb una climatització específica, els dipòsits de plantes, llibres, el gran herbolari, així com les instal·lacions i la petita àrea de treball ambdues il·luminades i ventilades mitjançant patis. Aquesta planta actua com a contrapès estructural del mecanisme constructiu de les plantes superiors; un conjunt de pantalles, murs, jàsseres de formigó armat que organitzen el programa i sostenen el nivell intermedi a la cota del jardí i dels que se’n suspèn la planta superior a nivell de la plataforma d’accés i aparcament posterior. – En el nivell intermedi, comunicat amb la xarxa de camins del Jardí Botànic, s’ubiquen la sala polivalent i el Museu Salvador, l’àrea d’exposicions i la cafeteria-restaurant. Tots ells amb accés al públic que visita el Jardí. – En el nivell superior es situa l’àrea restringida destinada als científics; la biblioteca, les zones d’investigació i laboratoris i l’àrea d’administració. Les crugies de sis metres van adaptant-se a les diferents sol·licitacions estructurals i d’ il·luminació composant un continu en el que les volades es van fent més potents a mesura que la caiguda topogràfica del terreny es va accentuant. En la construcció s’utilitzen els mateixos materials ja presents en la construcció del jardí; el formigó vist i l’acer corten.

    2001 - 2002

  • 2001 - 2005

  • Centre de Recerca d’Energia Aplicada (CREA)

    Josep Benedito i Rovira, Maite de Pablo i Sàenz

    Centre de Recerca d’Energia Aplicada (CREA)

    Edifici de recerca, per a la Universitat de Lleida situat al campus de Cappont. Està destinat a la recerca d’energies aplicades S’estructura en tres blocs diferenciats per usos, seguint el programa de partida. a) Un que acull l’àrea de tallers, sales de muntatges experimentals. Se situa paral·lel al carrer per afavorir els accessos rodats i té una volumeria més contundent considerant els seus requeriments de doble alçada i privacitat (assaig de prototipus).Així mateix seguint els requeriments de programa, ocupa un cos independent de la resta de l’edifici. b) Àrea de laboratoris i assaigs situats en planta baixa amb façana a l’interior del campus i ben comunicats amb l’àrea de despatxos d’investigadors responsables que se situen davant, a l’altre costat del passadís. c) Despatxos/seminaris, disposats davant de laboratoris i que donada la seva dimensió i característiques d’ús s’estructuren en 2 plantes per aconseguir la mateixa orientació i tipologia, a més d’un nucli d’administració situat en planta baixa, al costat del vestíbul d’accés. Un espai obert central enjardinat separa el nucli de tallers (més sorollós) de la resta de l’edifici. Característiques més significatives de l’edifici: - Edifici lineal, amb poca alçada que a través de la torre d’instal·lacions, recupera l’alçada genèrica de la resta d’edificis del campus. Façana al carrer en formigó, buscant per una banda l’aïllament visual i evitar la transmissió de soroll i generar una imatge potent. - Dos grans pòrtic marquen els molls de càrrega, que són la interrelació entre tallers i carrer. - Les grans caixes, , sobre la coberta, recullen instal·lacions especials i serveixen de lluernaris als laboratoris. - Instal·lacions especials- relacionades amb l’objecte de l’edifici-: plaques fotovoltaiques verticals i horitzontals en façana i coberta, plaques solars tèrmiques, amb tubs de buit i amb col·lector pla en coberta, , equips de cogeneració, aportació natural, dins la mateixa arquitectura de calor i fred .
  • Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB)

    Brullet - De Luna Arquitectes, Manuel Brullet i Tenas, Albert de Pineda i Álvarez

    Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB)

    El Parc de Recerca Biomèdica està situat en el front marítim de Barcelona, en un entorn caracteritzat per la proliferació d’edificis singulars. La proposta d’una gran plataforma que ordeni el solar, de forma molt irregular, i la col·locació a sobre d’un edifici sobreelevat en forma de con el·líptic truncat diagonalment ens ha permès d’endreçar l’entorn i relacionar-nos tranquil·lament amb els volums més pròxims. La forma el·líptica sorgeix de la necessitat d’adaptar un edifici de grans dimensions (uns 35.000 m2sobre rasant) a un solar molt ajustat de forma sensiblement irregular i amb volumetries molt diferents al seu voltant. L’edifici s’esglaona cap al mar, suavitza el front marítim i s’adapta a les edificacions del passeig marítim, que en aquesta zona presenten alçades reduïdes i s’aixeca per la part posterior, cap a la ciutat, perquè es disposa d’espai suficient. Aquesta forma esglaonada cap al mar facilita la ubicació a la coberta de panells solars per a la producció d’aigua calenta i electricitat. L’interior de l’edifici es buida per a crear una nova realitat independent de l’entorn, que emmarcarà i controlarà les vistes al mar i permetrà regular l’assolellament. L’estructura de l’edifici queda volada uns 7 metres en tot el seu perímetre. El revestiment de la façana es planteja amb fusta natural, calat, lleuger, sense tocar el terra. Aquesta segona pell permet un bon control lumínic i energètic de l’edifici.

    2002 - 2007

  • Fundació Alícia

    Clotet, Paricio & Associats, Lluís Clotet i Ballús, Jordi Julián Gené, Ignacio Paricio i Ansuategui

    Fundació Alícia

    El nou edifici es va situar prop de el Monestir de Sant Benet de Bages. El riu Llobregat abraçava allà, amb un gest brusc, uns magnífics camps de cereals i vinyes que van acollir l'imponent monestir romànic i després la fàbrica tèxtil Carbó. Dos monuments del passat que testimoniaven amb gran claredat i força expressiva dos moments brillants de país. El nou edifici no va voler erigir-se com un element que desdibuixés els anteriors ni els tragués protagonisme i va buscar allunyar-se de les seves concepcions arquitectòniques, constructives i geomètriques. Ja en els dibuixos inicials van aparèixer uns traços que no feien referència a tipus edificatoris coneguts, sinó més aviat insinuaven formes mal·leables, pastoses, de geometries amorfes que suggerien adaptació i camuflatge. D'aquesta manera el nou organisme va anar respectant amb facilitat antigues parets, tanques, camins, escales, plantacions ... i adaptant-se als canvis constants d'un programa inconcret que el va obligar a anar canviant de mida, ocupació i altura, arribant fins i tot a abraçar la veïna casa dels antics propietaris en una demostració permanent de la seva gran docilitat i flexibilitat. Un sòl tècnic, un cel ras generós i una planta lliure van reforçar la voluntat que pogués acollir l'imprevisible. L'edifici va pretendre que des de l'interior es visqués l'experiència d'estar en un lloc envoltat per la natura, d'estar dins d'ella, de poder veure els arbres, els ocells i la pluja des de molt a prop. Per aquest motiu el pla vertical que separava interior i exterior es va plantejar totalment vidrat. Una superfície que segons les intensitats de les llums era transparent o reflectant, de manera que de vegades el volum edificat desapareixia i en d'altres s'integrava totalment amb l'entorn en reflectir l'exterior com si d'un mirall es tractés. El control del sol, de la llum i de la intimitat es va aconseguir mitjançant una façana complexa d'un gruix variable que oscil·lava de zero a la zona d'entrada a 13m la zona més ampla. Era una banda definida pel pla vertical de vidre que tancava l'edifici per una banda i per una paret de pràcticament la mateixa altura per l'altre. Aquesta paret va aprofitar trossos d'antics murs de pedra que es van perllongar amb nous murs de formigó i en algunes zones se li van obrir grans finestrals que permetien vistes controlades cap al paisatge. Entre aquests dos plans verticals es van instal·lar umbracles horitzontals situats al mateix nivell que el cel-ras interior i es van plantar arbres per garantir la protecció solar i la qualitat de la llum. Aquesta façana gruixuda i d'amplada variable resolia amb facilitat el compromís entre la forma interior que l'edifici necessitava i la forma exterior que el lloc reclamava, i creava a més un espai intermedi tranquil i enjardinat que perllongava visualment l'espai interior i formava amb ell una unitat indissociable. Uns generosos lluernaris verticals orientats a nord equilibraven la llum en les zones de la planta més allunyades de l'perímetre.

    2006 - 2007

  • 2008

  • Centre de Recuperació d'Animals Marins (CRAM)

    Hidalgo Hartmann, Daniela Hartmann, Jordi Hidalgo Tané

    Centre de Recuperació d'Animals Marins (CRAM)

    Les noves instal·lacions de la Fundació CRAM s'ubiquen a l'antic camp de golf del Prat de Llobregat a l'Àrea d'Equipaments del Corredor del Litoral amb una superfície d'actuació d'aproximadament 20.000m2. El projecte busca l'equilibri entre el programa clínic d'investigació i el programa públic, amb els mínims mitjans possibles, per aconseguir que els condicionants de l'activitat es converteixin en els elements fonamentals a l'hora de definir els trets arquitectònics i volumètrics de tot el conjunt. Aquesta decisió persegueix una arquitectura que busca el punt equidistant entre la seva condició funcional i la seva condició representativa com a edifici públic. Cada un dels tres edificis que componen el complex expressa en la seva forma l'activitat que s'hi desenvolupa.

    2007 - 2010

  • 2013

  • Centre de Recerca ICTA-ICP de la UAB

    DataAE, H ARQUITECTES, Claudi Aguiló Aran, Albert Domingo Ollé, David Lorente Ibáñez, Josep Ricart Ulldemolins, Xavier Ros Majó, Roger Tudó Galí

    Centre de Recerca ICTA-ICP de la UAB

    L’edifici ICTA-ICP situat al campus de la UAB (Universitat Autònoma de Barcelona) és un centre de recerca en ciències ambientals i paleontologia. Coherentment amb els seus camps d’investigació, els usuaris de l’edifici van apostar per donar una resposta ambiciosa als reptes de sostenibilitat. L’edifici, un volum aïllat de cinc plantes de 40x40m i dos soterranis, allotja el següents usos. En planta baixa: vestíbul, bar, aules i administració; en les 3 plantes següents, despatxos i laboratoris; a la coberta, hivernacles i zones de descans; al semisoterrani, aparcament i sales de màquines; i al soterrani, magatzems i la resta de laboratoris. Tant els despatxos com els laboratoris, són usos amb molta càrrega interna que tendeixen a ser calorosos. L’ICTA-ICP s’ha dissenyat per a treure’n profit a l’hivern i per a dissipar-la a l’estiu. Plantegem l’edifici com una infraestructura adaptable i flexible a possibles canvis d’us.

    2014

  • 2008 - 2016

  • 2016

  • Centre de Medicina Comparativa i Bioimatge de Catalunya (CMCiB)

    Calderon-Folch Studio, Pilar Calderon Martínez, Lluís Corbella i Jordi, Marc Folch Hernández, Pol Sarsanedas

    Centre de Medicina Comparativa i Bioimatge de Catalunya (CMCiB)

    El Centre de Medicina Comparativa i Bioimatge de Catalunya (CMCiB) es un edifici que allotja un centre d’investigació científica de primera línia. Es tracta d’un equipament de referencia basat en criteris ètics d’investigació, on la complexitat tècnica i funcional així com les prestacions de confort s’han resolt de manera eficaç, sostenible i sensible amb el lloc. La integració a l’entorn s’aborda des de la implantació del volum en la topografia, la definició d’una geometria orgànica i la seva materialitat. L’edifici es troba en una parcel·la de gran desnivell que limita amb la zona forestal al punt més alt del campus universitari; aquesta diferència de cota s’aprofita per conformar un edifici topogràfic que relaciona els diversos nivells, articulant els programa funcional al seu interior i generant el mínim volum aparent a l’exterior. Així, les plantes d’investigació -que requereixen condicions climàtiques estables- romanen ocultes sota una superfície de cobertes vegetals. El volum aparent, compacte i d’arestes arrodonides així com la façana de fusta integren l’edifici a l’entorn natural de la Serralada de Marina. El complex programa funcional i requeriments tècnics es resolen gràcies a la generació de dos nivells d’accés que divideixen l’àrea administrativa de la científica-tècnica. En relació a les persones usuàries, un dels reptes més importants en l’excel·lència en investigació científica és la consolidació del talent local i l’atracció de l’internacional i per això, es projecta un edifici amb altes prestacions de confort, que van des de la situació de l’edifici, a la conformació d’espais interiors lluminosos i atmosferes naturalitzades. Així mateix, amb l’objectiu de minimitzar les emissions de CO2, s’ha optat per sistemes de bioconstrucció -com ara una façana biosfèrica i una estructura prefabricada- i per múltiples mesures d’eficiència energètica.

    2013 - 2018

  • Institut de Recerca i Investigació Sant Pau

    2BMFG Arquitectes, PichArchitects, Teresa Batlle Pagés, Àgata Buxadé i Fortuny, Ramon Ferrando, Carles Gelpí i Arroyo, Felip Pich-Aguilera i Baurier

    Institut de Recerca i Investigació Sant Pau

    Es proposen uns volums de geometria clara i neta que fan de mediadors entre el traçat viari de la ciutat i el recinte hospitalari i posen en relleu el caràcter institucional dels edificis. Es preveu una pell ceràmica, tecnològica i amb una perforació contínua de la mateixa gamma cromàtica que els pavellons històrics de l’hospital modernista. S’han estudiat acuradament els fluxos de relació entre usos, es projecta per a escurçar els recorreguts més freqüents, segregar aquells incompatibles i aportar espais d’interrelació amplis, ben il·luminats, que permetin les trobades entre els diferents equips de treball. Aquestes mesures ens han permès construir menys superfície de la prevista fins i tot mantenint el programa funcional comanda.

    2018

  • 2020 - 2022

Bústia suggeriments

Ajuda’ns a millorar el web i el seu contingut. Proposa’ns obres, aporta o esmena informació sobre obres, autors i fotògrafs, o comenta’ns el què penses. Participa!