-
Torre de la Ricarda
autoria desconeguda
Residència senyorial de planta baixa i dos pisos en un sector, i de planta baixa, pis i terrat en un altre. La part coberta per teulada a dues vessants imita l'estructura bàsica de la masia catalana (esquema 2.I de Danés i Torras), en un esperit clarament noucentista. L'esperit decoratiu és en canvi més modernista, amb esgrafiats de temes florals emmarcant les finestres, angles i cornises. Ceràmica vidriada de colors forma la base dels balcons, laminats de ferro treballats amb formes corbes imiten forjats artesanals. Propietat de la família Bertrand, des de Manuel Bertrand, també propietari i creador de la Granja la Ricarda.1910
-
Central Telegràfica Marconi
L'edifici de telegrafia sense fils o radiotelegrafia és situat a la finca de la Ricarda. Es tracta d'una construcció senzilla, d'un sol cos i de dimensions reduïdes. Li dóna personalitat el capcer esglaonat de la façana lateral, recurs emprat per Puig i Cadafalch, també destaca el ràfec força pronunciat. L'interior allotjava la sala d'aparells, un lloc pel telegrafista i un espai d'atenció al públic. Les golfes eren l'habitatge del telegrafista i la seva família. Com a gran novetat per l'època hi havia un WC a cada planta i cuina. L'edifici es manté en peu i conserva en relatiu bon estat la seva estructura. L'interior, però, es troba destruït i no es conserva la distribució original. Es coneix l'existència d'uns vitralls dissenyats per Puig Cadafalch dels quals no en queda res. Entre 1904 i 1905 Marconi construí centrals de comunicacions a diversos indrets d'Europa. La central telegràfica del Prat (1911) correspon a una etapa més avançada en la tecnologia perquè les antenes són exclusivament de metall. La comunicació sense fils ha estat una de les innovacions més importants d'aquest segle. La preservació d'aquest edifici és interessant pels motius següents: és un dels pocs edificis tècnics que existeixen a Catalunya, és un testimoni de la introducció de la ràdio a les llars, i a més, no es coneix cap edifici semblant d'aquesta època que s'hagi conservat a Espanya.1911
-
1919
-
Pavelló de Serveis del Real Club de Golf el Prat
José Antonio Coderch de Sentmenat, Robert Terradas i Via, Manuel Valls i Vergés
El pavelló dóna l’esquena al camp de golf i s’orienta cap al sud-oest, tot formant un cos amb dues ales que acullen dos grups de funcions ben diferenciades. S’accedeix per l’eix de les dues ales a un àmbit principal transparent cap a la façana oposada, on hi ha les sales d’estar, el bar i el menjador. A la banda nord queda l’ala del personal de servei, amb un pati propi que recull totes les obertures. Per la banda sud creix la segona ala, que allotja les oficines i els vestidors. El pavelló dóna resposta a les qualitats paisatgístiques pròpies d’un camp de golf per mitjà d’una construcció d’una sola planta, vidrada de terra a sostre en bona part de la façana, i unificada per una gran coberta plana que forma voladís en la majoria del seu perímetre. Així s’aconsegueixen uns àmbits directament relacionats amb l’exterior i ben delimitats per sota de les capçades dels arbres.1954
-
Casa Gomis
La casa és situada en un solar de grans dimensions cobert per una pineda, a la vora del mar. Bonet interpreta el lloc com un territori isòtrop, pautat per una malla quadrada de 8,80 x 8,80 metres que segueix exactament l’orientació del sol. Cada funció domèstica coincideix amb els mòduls d’aquesta malla, coberts per una volta ceràmica suportada per pilars metàl·lics de secció quadrada. Així, els tancaments gaudeixen d’una independència absoluta respecte de la coberta, de manera que els recorreguts de la casa, els espais exteriors, el mobiliari o els petits detalls són entesos com infinites variants de la pauta inicial.1953 - 1962
-
Torre de Control de l'Aeroport de Barcelona
Vicente Alegre, Robert Terradas i Via
Després de la Guerra Civil, Robert Terradas es va convertir en l'arquitecte de l'Aeroport de Barcelona i va ser el responsable de la construcció del nou edifici del 1941-1949, que unificava els dos aeroports anteriors i tenia la torre de control situada a la coberta. A mitjans dels anys 50 l'aeroport ja es comença a quedar petit i Terradas comença a projectar l'ampliació del restaurant, sala d'espera i terrassa, que no va poder construir perquè es va decidir convocar un concurs per a la terminal de l'aeroport. El que sí que va dissenyar va ser la torre de control aeri, que per raons logístiques es va desvincular del concurs i es va construir immediatament. La torre té 50 metres d'alçada, amb el fust rectangular de formigó i està rematada per tres plantes des de les quals es dirigeix i controla el trànsit aeri. Aquestes plantes estan separades entre si, dues en voladís amb direccions oposades i la tercera amb les mateixes dimensions que el fust, cosa que ofereix un aspecte molt dinàmic del conjunt. Originalment el fust de formigó era de color gris natural i les tres plantes superiors estaven pintades de negre amb algunes superfícies blanques. Posteriorment s'han modificat els colors.1963 - 1964
-
Església de Sant Cosme i Sant Damià
Josep Anglada Rosselló, Julio Chinchilla Ballesta, Daniel Gelabert i Fontova, José Ribas i González
1966 - 1967
-
Terminal 2B de l'Aeroport del Prat
El projecte guanyador d'Eduard Aguirre canalitzava la circulació de passatgers exclusivament a través de la planta baixa, cosa que afavoria l'embarcament directe per la terminal sense necessitat de passarel·les telescòpiques. A la planta superior hi havia les oficines de direcció i administració de l'aeroport, algunes companyies aèries i unes terrasses orientades a les pistes que permetien contemplar l'enlairament i l'aterratge dels avions. Actualment aquest funcionament s'ha modificat a causa de les successives ampliacions que s'han produït a l'aeroport. L'estructura de la coberta és un dels elements més destacats de la terminal, formada per unes plaques ondulades d'acer que permeten salvar una llum de 150 x 30 metres sense pilars interiors. Aquesta coberta es prolonga per ambdós costats, i forma una marquesina de 14 metres de voladís a la façana d’accés. En aquesta façana s'hi ha instal·lat un mural de Joan Miró i el ceramista Josep Llorenç i Artigas, que forma part d'una trilogia inacabada de mosaics que donen la benvinguda als visitants que arriben a Barcelona per terra, mar i aire. Miró només en va poder fer dos, el paviment de la Rambla per als que arriben per mar i la façana de l'aeroport per als que arriben per aire.1964 - 1970
-
1969 - 1971
-
Piscina, Vestuaris, Disseny de Mobiliari i Ampliació i Reforma del Real Club de Golf el Prat
Correa Milá Arquitectes, Federico Correa Ruiz, Alfonso Milá Sagnier
1969 - 1976
-
Hangar d'Avions de l'Aeroport del Prat
Soler-Farriol Arquitectes, Sílvia Farriol, Anna Soler Sallent
Hangar de 720 m2 en planta, a l’Aeroport del Prat de Barcelona, per a l’estacionament, manteniment i reparació dels dos avions que fan els vols fotogramètrics que l’Institut Cartogràfic de Catalunya realitza per tal de elaborar els mapes geogràfics del territori. A la planta baixa es localitza la plataforma d’estacionament, magatzems, tallers, vestidors i cambres sanitàries i a la planta superior dos despatxos, la sala de l’oficina de vols i un altre magatzem-arxiu. A l’oficina de vols es porta a terme el muntatge de les fotografies aèries amb sistemes digitals d’alta precisió, primer pas per a l’elaboració dels mapes que es realitzen a la seu de l’Institut a Montjuïc. El projecte venia condicionat per les normatives específiques de l’aeroport pel que fa a l’alçada reguladora, de 9m totals, i el tipus d’estructura, que havia de ser lleugera i desmuntable. Es va projectar una malla metàl·lica espaial i, aprofitant que l’empresa que la fabricava estava construïnt el Palau Sant Jordi a Montjuïc i podia realitzar l’hangar amb els equips que tenia destacats a la ciutat dins els plaços que teniem fixats, vam optar per aquesta solució, en forma de corba, subtil i aèria, que va ser muntada a terra i aixecada sencera mitjançant dues grues i recolzada als pilars metàl·lics. El tancament de la façana a pistes es va realitzar amb portes de quatre fulls corredissos mitjançant una biga triangulada exterior que els recull a banda i banda de dos en dos i deixa completament lliure l’accés a l’interior de la nau, de 30m d’amplada. La coberta i els paraments verticals són de pannells sandwitch, els de la coberta fets in situ, de 11cm de gruix, i els verticals de tipus standard de 3’5cm. El paviment interior va ser pintat amb quatre mans de pintura epoxídica blanca a petició dels tècnics de manteniment. Això permet determinar ràpidament, amb una sola gota i en funció del seu color, quins són, en cas d’avaries, els fluids concrets que estan en pèrdua.1989
-
Terminal 2 de l'Aeroport del Prat
RBTA - Ricardo Bofill Taller de Arquitectura, Ricardo Bofill Leví
L'aeroport de Barcelona va ser objecte d'una important remodelació per passar de sis milions de passatgers a l'any a una xifra de dotze milions, doblant també la capacitat d'estacionament d'aeronaus. El projecte va incloure la instal·lació de dotze passarel·les telescòpiques per a l'embarcament directe als avions. La solució adoptada té en compte la configuració del camp de vol i en concret de la plataforma, estreta i allargada, que va haver d'ampliar. L'edifici terminal es va dissenyar en línia, aprofitant gran part de l'estructura existent, amb quatre molls modulars en forma de triangle que penetren el mínim a la plataforma permetent un millor aprofitament de la mateixa. Aquesta solució lineal, determinada també per la situació de la Terminal de càrrega i de l'edifici tècnic, es veu reforçada amb un element que remarca aquesta linealitat: un carrer de vianants elevat que agrupa els elements modulars, serveix de separació entre els costats terra i aire i permet una fàcil separació entre el passatge nacional i internacional. El passatge internacional usarà un edifici relativament separat de la resta de les instal·lacions. Un dels mòduls triangulars es destina especialment al pont aeri amb Madrid. El disseny modular de l'aeroport va permetre la seva remodelació per fases, ja que no podia interrompre en cap moment el seu funcionament. Es va realitzar una nova façana, que representa una imatge totalment envidriada dels mòduls d'embarcament i del carrer elevat. Els passatgers en espera poden gaudir de l'espectacle de l'enlairament i aterratge dels avions des d'una posició privilegiada. Els mòduls triangulars disposen d'una altra sala d'espera a la planta baixa, destinada aquells passatgers que hagin de embarcar, a través de l'autobús, en aeronaus situades en posicions remotes. El carrer elevat, espina dorsal de l'aeroport, és element de comunicació entre tot l'establiment. Mentre l'accés des del carrer fins als avions pot realitzar-se en un recorregut mínim, el carrer elevat, inspirada a la Rambla de Barcelona, permet als passatgers en espera passejar i gaudir dels diferents ambients de la mateixa en els seus diferents trams. El passatger té l'accés als edificis terminals a nivell de terra, amb connexió directa a l'aparcament i vials de circulació protegits per grans cobertes. La facturació i recollida d'equipatges es realitza a la planta baixa i la connexió entre plantes s'efectua gràcies a escales, escales mecàniques i ascensors. La ràpida evolució de la tecnologia aèria provocarà noves remodelacions en breu a tots els aeroports del món, encara que això no ha de minimitzar l'estudi del seu disseny arquitectònic, factor important per a la comoditat dels passatgers i la imatge de la ciutat.1989 - 1991
-
des de 1997
-
Edifici Intermodal de la Terminal 2B de l'Aeroport de Barcelona
Artigues & Sanabria Arquitectes, Office of Architecture in Barcelona (OAB), Ramon Artigues Codó, Josep Maria Casadevall i Márquez, Carlos Ferrater i Lambarri, Ramon Sanabria i Boix
L'edifici intermodal i de connexió amb les Terminals A i B es caracteritza exteriorment per una façana que s'estén més enllà de la pròpia dimensió de l'edifici, ja que s'intenta establir una continuitat entre les façanes de la terminal B, des del mural de Miró, i de la terminal A. El projecte planteja una façana neutra en el seu tractament per no crear mimetismes amb les façanes actuals. Per això, es proposa una façana aplacada d’alumini extrusionat, que s'alinea amb les façanes de les terminals veïnes. El volum del nou edifici es situa separat del nou tancament de façana i actua com un volum independent, amb una envolvent de quatre façanes amb doble pell. La pell interior és de pavés opal, que actuarà com una gran lluerna pública cap a l’interior, mentre que l'exterior és de policarbonat. L'espai intermig serveix com a galeria de serveis.2002 - 2007
-
Terminal 1 de l'Aeroport del Prat
RBTA - Ricardo Bofill Taller de Arquitectura, Ricardo Bofill Leví
La vocació de la nova terminal és ser la porta de comunicació de Barcelona amb l'entorn europeu, potenciar el tràfic de connexions i millorar l'accessibilitat a l'aeroport per les diferents maneres de transport (tren d'Alta Velocitat, trens de Rodalies i la futura ampliació de la línia 9 del metro). Tindrà una superfície d'aproximadament 300.000 m2 i podrà absorbir un trànsit de 25 milions de passatgers, el doble que totes les terminals actuals juntes. L'edifici consta de dos blocs principals sota un únic sostre: un bloc de fins a 500 metres d'ample, on es realitzen els processos de facturació, seguretat i recollida d'equipatges, i que connecta els passatgers amb les diferents maneres de transport, i un altre de 700 metres de longitud en el qual s'ubiquen les zones d'embarcament, espera i equipaments comercials. L'arquitectura de l'edifici conjuga un caràcter internacional i multicultural amb la lluminositat i calidesa ambiental de l'arquitectura mediterrània. La seva transparència afavoreix la il·luminació natural de totes les zones destinades a passatgers, permetent una visió àmplia sobre les pistes, amb la vegetació i el mar com a teló de fons. En confluir en el disseny una ordenació de màxima funcionalitat, la incorporació de modernes tecnologies, el respecte pel medi ambient i una arquitectura representativa i singular, el nou edifici terminal de l'Aeroport de Barcelona serà un dels referents de les futures terminals aeroportuàries de passatgers de l'entorn europeu.2001 - 2008
-
Centre Cultural Aeronàutic a l'Aeroport de Barcelona-El Prat
Godia & Barrio Arquitectes, Berta Barrio Uría, Sergi Godia i Fran, Eloi Juvillà i Ballester
El Museu està dotat d'un programa de 3200m2 repartit en Planta Baixa i Altell i està organitzat en dos crugies estructurals de 28 i 15.5 m. Sota la mes gran se situa una gran sala d'exposició d'avions antics i un taller de restauració. L'Altell forma part del recorregut expositiu i actua com a mirador sobre la gran sala. L'altra crugia conté la Sala d'Actes, l'Administració i els Magatzems. L'edifici, de planta rectangular, s'inspira en la imatge dels hangars. En la seva pell exterior els panells de formigó prefabricat es troben lleugerament desencaixats , trencant la planeitat de la façana i generant un joc de llums i ombres que varia al llarg del dia. En la façana principal aquest cos de formigó s'eleva com si fos un avió enlairant per a deixar una franja vidriada que permet observar els avions exposats.2009
-
Centre de Recuperació d'Animals Marins (CRAM)
Hidalgo Hartmann, Daniela Hartmann, Jordi Hidalgo Tané
Les noves instal·lacions de la Fundació CRAM s'ubiquen a l'antic camp de golf del Prat de Llobregat a l'Àrea d'Equipaments del Corredor del Litoral amb una superfície d'actuació d'aproximadament 20.000m2. El projecte busca l'equilibri entre el programa clínic d'investigació i el programa públic, amb els mínims mitjans possibles, per aconseguir que els condicionants de l'activitat es converteixin en els elements fonamentals a l'hora de definir els trets arquitectònics i volumètrics de tot el conjunt. Aquesta decisió persegueix una arquitectura que busca el punt equidistant entre la seva condició funcional i la seva condició representativa com a edifici públic. Cada un dels tres edificis que componen el complex expressa en la seva forma l'activitat que s'hi desenvolupa.2007 - 2010
-
Centre Cultural d'El Prat de Llobregat
Brullet - De Luna Arquitectes, Manuel Brullet i Tenas, Alfonso de Luna Colldefors
El centre cultural d’El Prat de Llobregat està situat a la plaça Catalunya i conté una biblioteca, l’arxiu històric del municipi, i una sala d’actes. La volumetria exterior del complex cultural, recoberta d’una elegant pell de zenc, es configura com un cos rotund només fragmentat per la irrupció de la sala d'actes i un buidat central que serveix com a pati d'entrada. L’interior de l’edifici contrasta amb l’agressivitat de l’aspecte exterior; les successions espacials, els treball en secció, la utilització de materials càlids o la serenitat que aporta la llum zenital, generen una interessant experiència atmosfèrica especialment espectacular en el triple espai que conforma l’accés a la biblioteca.2010
-
Parc Lúdic Fluvial del Riu Llobregat
Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Pepa Morán Núñez
El Parc Lúdic Fluvial forma part del projecte global per la recuperació social i ambiental del tram metropolità del riu Llobregat. A nivell metropolità el parc garanteix la continuïtat dels camins del marge dret del Llobregat des de Martorell fins al sistema de platges metropolitanes. La seva posició estratègica constitueix la porta d’accés al riu Llobregat des del municipi d’El Prat. El parc posa en joc les diferents identitats de l’àmbit on es troba, integrant-ne els elements i les traces del passat amb la recuperació del potencial ambiental i paisatgístic d’aquest punt singular. El projecte planteja una modificació topogràfica que estableix noves relacions entre els espais deslligats i serveix de suport per a una cobertura vegetal de prats i brolles mediterrànies, de requeriments mínims d’aigua i manteniment. Tanmateix explora maneres de posar en relació les persones amb la vegetació i les seves dinàmiques (creixement, canvis d’estació...).2010 - 2011
-
Projecte d'Horts Lúdics Municipals al Camí de la Bunyola
Roselló-Sangenís Arquitectes, Pere Puig Vila, Josep Miquel Roselló i Jurnet, Manel Sangenís i Garcia
Lloc situat al cor del Delta del Llobregat, s'emplaça en dues finques, separades per una tercera sobre la que no s'intervé. El projecte acull 120 horts de 60 m2. Trets: recuperar la topografia lleugerament deprimida respecte els camins, replantació sobre la sèquia de plataners recuperats i plantació de totes les tanques amb espècies autòctones. Als horts trobem cavallets per canyes, espais per a l’adob, taules de treball per a gent amb problemes de mobilitat i zones d'estada. Barraques: trens de serveis que resolen els banys públics, el despatx administratiu, magatzems i armaris personalitzats. Les edificacions s'han resolt amb unes PP de formigó, destinades originalment a resoldre blocs de serveis d'edificis prefabricats. Sostenibilitat: tots els horts disposen de boques de reg que aporten l'aigua de dipòsits que, a la nit, capten l'aigua del Canal de la dreta. Les aigües brutes es depuren amb el sistema de Biotrit. Les aigües depurades es reutilitzen per a regar la tanca perimetral.2011
-
Plaça de l'Aigua
La columnata i dues estacades vegetals geometritzen el nou saló-plaça de l’Aigua. Les estacades d’alçades relacionen les façanes dels nous edificis (CAP i APSA) neoplàsticament, i embocallades de plantes enfiladisses de colors i perfums variats contribuiran, juntament amb la diversitat de la llum natural de les cares de les columnes de la columnata i la vibració d’ombres que s’hi projectaran, a obtenir efectes mutants contraposats al hieratisme de la columnata. A la nit, l’estilòbata d’aigua il·luminat actuarà de gran lluerna i la columnata adquirirà un alt nivell expressiu. Al bell mig de l’espai central, quatre arbres existents colonitzen el lloc i a la vegada expressius suports metàl·lics tiben el cel-ras de la il·luminació artificial ancorat a la columnata, constituint un eteri pal·li que dona continuitat a la il·luminació de l’eix del carrer Llobregat.2014
-
Estacions de Metro L9 Sud: Aeroport T1 i Aeroport T2
FSC Infraestructuras, Office of Architecture in Barcelona (OAB), Josep Maria Casadevall i Márquez, Carlos Ferrater i Lambarri, Ramon Sanabria i Boix
Les dues estacions de metro, Aeroport T1 i Aeroport T2 de la L9, vinculades a les terminals T1 i T2 disposen de les mateixes característiques formals i ambientals donada la seva ubicació de proximitat i el seu lligam amb l’edifici de la multimodal, realitzat pels mateixos autors. Las característiques bàsiques dels elements públics de transport de les infraestructures, tenen a veure amb la claredat de fluxos i d’organització. Aeroports, estacions ferroviàries o de metro, han de respondre de forma clara i rotunda a la claredat de recorreguts i de racionalitat funcional. En el nostre cas, la utilització dels mateixos materials (alumini, murs retro projectats, cel ras, etc) volen participar del mateix codi lingüístic que les arquitectures que els hi donen suport. Això vol fer entendre a l’usuari, que quan arriba a les estacions de les terminals de l’aeroport , (T1 i T2) reconeixerà pel seu ambient i materials, la seva volguda unitarietat. Aquesta unitat formal i compositiva provoca una lectura entenedora i clara dels espais i els recorreguts, que es a la fi el que es pretén amb aquest tipus d’infraestructures. -
Seu Corporativa d'Aigües del Prat
Seixanta-una columnes seriades i equidistants amb les seves bases reposen damunt d’un estilòbata d’aigua, formen la columnata d’una de les tres façanes que ajuden a construir la geometria i formalitzar l’espai a cel obert que ocuparà el futur saló-plaça. Adossat a la columnata i per la seva cara llarga s’hi disposa un prisma que conté inscrits la suma i combinació de prismes juxtaposats de diferents dimensions que omplen plenament l’interior de la columnata. Aquests prismes compleixen la funció de contenir, ordenar, organitzar i relacionar el variat programa de necessitats de servei que genera la Companyia Municipal d'Aigües. La construcció totalment prefabricada es confia a peces estructurals de formigó i fusta laminada i contralaminada. L’objectiu ha estat obtenir amb aquest edifici una arquitectura “sincera” i per a això s’ajunten alhora en les peces que ho materialitzen, amb un inusitat rigor, la seva funció estructural, constructiva i formal. -
Recuperació Mediambiental dels Marges i Accessos del Riu Llobregat
Batlle i Roig Arquitectura, MMI Gestió d'Arquitectura i Paisatge, Enric Batlle i Durany, Joan Roig i Duran
L'objectiu de la proposta és la identificació dels principals condicionants per a la recuperació mediambiental del riu Llobregat, així com la definició de les actuacions necessàries per millorar-ne la seva accessibilitat des dels diferents municipis que l’envolten i potenciar-ne l'ús social per tal de dur a terme activitats d'oci i lleure. Es tracta de donar al riu una idea de conjunt, que li confereixi un criteri de tractament paisatgístic unitari, que serveixi alhora per facilitar-ne el seu futur manteniment, i alhora entendre’l com una unitat. El desenvolupament de la proposta radica en entendre el riu des de dos punts de vista que es complementen: - El riu com a un ens viu i canviant, ple de vida i Espai Natural amb la seva pròpia dinàmica i funcionament. - El riu com un Espai Verd i de lleure periurbà, que sigui un lloc de gaudiment per als ciutadans, tot respectant el medi on es troba. La proposta paisatgística entén el riu com a Espai verd connectat a la ciutat i el seu entorn.2007 - 2015